's avonds plezier en 's ochtends een nare smaak

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

's avonds plezier en 's ochtends een nare smaak

Bericht door Bart Iron »

Als ik 's middags pijprook eet en drink ik door de dag heen wel wat en heb ik geen last van een nare oude rooksmaak in mijn mond.
Als ik dit niet doe en vrij snel naar bed ga, dan word ik 's ochtends wakker met een, zoals dat zo beeldend heet, leeggegeten asbak-smaak.

Als niet frequente roker vind ik dat niet prettig en vroeg mij af of er meer mensen last van hebben?
En vooral ook of er een oplossing voor is of dat ik daarmee zou moeten leren leven.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Slaap je in de kamer waar je rookt? Dat maakt ook een hoop uit. Verder natuurlijk gewoon goed je tanden poetsen voor je gaat slapen. En je tong schrobben scheelt volgens mij ook een hoop. Al is het maar omdat een grijze tong niet erg aantrekkelijk oogt.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ik poets mn tanden/tong en spoel na met mondwater (kruidvat huismerk, de paarse ) en ik heb nergens last van.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Net als de anderen heb ik nergens last van. 2x flossen en poetsen per dag.
Misschien drink je iets met alcohol erin?
Sinds ik dat niet meer doe, vindt mijn vrouw dat ik 's morgens veel aangenamer ruik.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Ik poets ook de tong en stoker.
Ik rook buiten.
Ik weet niet of jullie ook sigaretten roken,maar dat doe ik niet. Misschien merken jullie het verschil niet, dan. :)
Alcohol drink ik niet tijdens het roken.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Als je teveel drinkt wordt je 's ochtends nogal eens wakker met het idee dat er een klein knaagdier in je mond is gestorven. Maar dat hoort erbij.

Als je niet drinkt en goed je tanden poetst en al heb ik geen idee wat het probleem is. Ik hoor wel eens vaker trouwens van mensen die maar af en toe roken (sigaretten voornamelijk) dat ze 's ochtends vies en brak wakker worden. Kwestie van gewenning misschien.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Aan het poetsen ligt het niet.
Ik denk idd gewenning en zorgen dat er genoeg tijd tussenzit. Zoals gezegd als ik nog eet en drink (thee, koffie) dan is er niets aan de hand.
Conclusie: Genoeg tijd tussen roken en slapen laten zitten.

Bedankt voor het meedenken

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Ik herken het alleen bij sigaren. En daar helpt volgens mij niks tegen. Bij pijproken heb ik het gelukkig niet.

jurgen
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 mei 2009 04:03
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door jurgen »

ik ben pijp gaan roken omdat ik dat bij sigaren had en niet bij de pijp

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Da's typisch; ik heb het eerder bij pijp dan bij sigaren.

Van sigaren houd ik laten we zeggen een kruidige nasmaak over.
Van pijp vaker een wat meer weeïge tabak smaak/lucht.

Moet ik wel zeggen dat rustiger roken een prettigere nasleep oplevert. Ik rook meestal voor het slapen gaan en eet nog even wat voordat ik het bed induik om het iets te drukken, maar ik zoek nog naar de gouden formule hiervoor.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Wellicht heeft het te maken met hoe ver je de pijp leegrookt.

Te ver leegroken heeft tot gevolg hard trekken en het doortrekken van vocht. Dit is althans op mij van toepassing.
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

boyenne schreef:Wellicht heeft het te maken met hoe ver je de pijp leegrookt.

Te ver leegroken heeft tot gevolg hard trekken en het doortrekken van vocht. Dit is althans op mij van toepassing.
Rook je de ketel nooit helemaal leeg dan? Want dat dacht ik altijd van
wel.
Dan blijft er onverbrande tabak over en probeer ik dus te hard om hem leeg te roken. Dat verklaart ook het vele aansteken. :roll:
Het laatste in de pijp is eigenlijk altijd erg vochtig, hoe langzaam ik ook probeer te roken.


drfretboard schreef:Da's typisch; ik heb het eerder bij pijp dan bij sigaren.

Van sigaren houd ik laten we zeggen een kruidige nasmaak over.
Van pijp vaker een wat meer weeïge tabak smaak/lucht.
Dat is idd typisch dat het zo verschilt per persoon. Ben wel blij te zien dat ik niet de enige ben :)

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Ook ik heb 's ochtends de "asbaksmaak" sinds ik pijp rook; met de shag had ik dat niet.
Wel of niet eten of drinken, poetsen, het maakt allemaal niets uit, de "asbak" is er elke morgen. Pas na het tanden schrobben in de morgen is die smaak weg. Daarna doe ik uiteraard weer verwoede pogingen om die terug te krijgen, er moet immers gerookt worden om de nicotine aan te vullen. Ook gedurende de dag komt de "asbak" voorbij, vooral als ik al even niet gerookt heb; voor mijzelf heb ik het fenomeen geaccepteerd als een seintje dat de nicotine onder een gevaarlijk kritieke drempel is gedaald en hoognodig moet worden aangevuld....
Gelukkig heb ik niet de natte prop in de ketel, want op advies van forumleden laat ik de tabak eerst even open liggen voordat ik er wat van verbrand.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Plaats reactie