Wat is de levensduur van een pijp?

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Wat is de levensduur van een pijp?

Bericht door Bert van Hell »

Op het forum wordt regelmatig gesproken over het opnieuw in gebruik nemen van oude pijpen. Leuk, maar een pijp heeft wel een beperkte levensduur. Met mijn 33 jarige ervaring heb ik dat wel ondervonden. Ik had rond 1980 een zwarte gebogen Stanwell pijp die ontzettend fijn rookte. Op zeker moment ging de smaak achteruit. De pijp had enige tijd rust nodig. Maar aan alles komt een eind. Dus ook aan die pijp. Ik heb er een jaar of zes intensief gebruik van gemaakt. Nu heb ik daarbij het volgende verhaal gehoord. Tijdens het roken trekt er vocht in het hout van de pijp. Op zeker moment na een aantal jaren is de pijp verzadigd en smaakt ie niet meer. Het zou te maken hebben met de kwaliteit van het hout. Een duurdere pijp is gemaakt van oudere bruyere en het hout is daardoor harder, waardoor de pijp langer mee gaat. Ik ben benieuwd of dit verhaal herkend wordt. In de loop van de jaren heb ik zo al heel wat pijpen aan de kant moeten leggen.
In januari dit jaar kocht ik naar aanleiding van een tip twee Big Ben pijpen in de opruiming op Hoog Catharijne in Utrecht. Model Oxford 212 met rechte steel en ruime kop. Voor nog geen drie tientjes per stuk. Hieruit rookt m'n baai het lekkerst van al mijn pijpen. 's Avonds zijn ze dan ook meestal in gebruik. Afgelopen zomer kwam ik een identiek exemplaar tegen bij Van de Loosdrecht in Veenendaal. Gekocht dus. Als ik een pijp heb die heel fijn rookt, probeer ik dus nog een exemplaar daarvan te bemachtigen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Dat is niet mijn ervaring; een van mijn meest intensief gerookte pijpen is ondertussen ook 33 geworden... (aangeschaft in het najaar van 1977, toen we net naar Roermond verhuisd waren, en mijn eerste 'dure' pijp, een Big Ben van 39 euro). Smaakt alleen maar beter... Maar ik ben een voorzichtig roker, en een redelijk rustig roker. Ik heb nog nooit een pijp echt stukgerookt, al heb ik één pijp die ik om die reden niet meer zo vaak rook, en dan alleen nog echt voorzichtig rook.

Over het algemeen zijn mijn pijpen niet echt nat of zo, het vocht dat vrijkomt tijdens het roken komt niet verder dan de koollaag en verdampt daar ook weer soepel uit. Bij grote poetsbeurten doe ik doorgaans ook niets met alcohol in de kop, of maar heel weinig; het meeste werk zit hem altijd in de steel.

Overigens denk ik wel dat niet alleen de manier van roken ermee te maken heeft, maar zeker ook de tabak, en de intensiteit van roken. Dezelfde pijp de hele dag roken, en dat dag in dag uit, dat leidt in elk geval tot doorgebrande pijpen, op de lange duur. Pijpen hebben rust nodig...

Ik kan niet voor anderen spreken, maar voor mezelf durf ik er wel van uit te gaan dat mijn pijpen een mensenleven meegaan...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Dank voor je reactie, Janneman. Ik heb een paar keer een doorgerookte pijp gehad. Een nieuwe pijp die na enkele weken door het hout heen brandde. Ik heb daarvoor een nieuwe gekregen. Duidelijk een constructiefout. Verder heb ik daar met oudere pijpen nooit last van gehad. Het was gewoon het verminderen van de smaak. De pijp smaakte bitter en de kop werd heet. Aan de kant met die pijp was de enige optie. Schoonmaken met alcohol oid doe ik nooit. Elke dag de rager erdoor en op z'n tijd de pipestreamer, of hoe dat ook heten mag, in de kop om de koollaag tot aanvaardbare proporties terug te brengen.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Ik heb ook niet de ervaring dat pijpen na een lange tijd niet meer lekker roken. En ik heb heel veel pijpen uit de jaren '70, die ik zelf opgeknapt heb. Na deze opknapbeurt ruiken en smaken ze weer fris. Ik rook ze zelf met veel plezier! En sommigen zijn al weer meer dan 10 jaar in mijn bezit!

Nu loop ik zelf niet de hele dag met een pijp in de mond, laat staan steeds dezelfde. Ik rook heel rustig en droog. Ik verbaas me er soms over hoe sommige mensen het voor elkaar krijgen hun pijp zo toe te takelen. Eeuwig zonde. Ik kan me voorstellen dat er vroeger alleen pijp gerookt werd om te roken, maar dat je daarvoor dan een dure Dunhill, S.Bang of Chonowitsch de vernieling in moet helpen...

Oh, en af en toe de binnenkant van de steel schoonmaken met pipecleaner of alcohol haalt de bittere smaak weer weg!
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Die verhalen herken ik van jullie, heb zo'n beetje dezelfde ervaring.
Ik sluit pas vriendschap met een pijp wanneer er een duidelijk waarneembare koollaag in de kop zit.
(daarom heb ik zo'n hekel aan wedstrijdroken, want dan moet je uit zo'n nieuwe roken en die geven nog niet het genot en brandgemak van een ingerookte)
Ik ben altijd pietepeuterig omgegaan met mijn pijpen, op schoonhouden na, dat doe ik sinds een jaar na iedere rookbeurt intensief en bevalt enorm.
Wanneer je van jezelf weet dat je nonchalant met een pijp omgaat ben je een duurdere eigenlijk niet waard.

Uitgerekend met een Dunhill is het mij overkomen dat vanaf de 1e rookbeurt al op een plek aan de binnenzijde van de kop het hout meeverbrandde met de tabak. Keurig een nieuwe mogen uitzoeken overigens.

Verder nooit ongemakken gehad, ik rook al 40 jaar uit een aantal, die alleen maar prettiger zijn gaan roken.
Eentje recent gerookt die ik heel lang niet meer gebruikt had en dat viel tegen. Op advies van Janneman goed schoongemaakt en gewoon weer gerookt, nu is ze weer als vanouds.

Een pijp waar zorgvuldig mee wordt omgesprongen gaat een mensenleven mee, zoniet langer.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Rob, dat verhaal van je lang niet gerookte pijp zouden we eigenlijk ook moeten inlijsten en ergens hier op het forum ophangen.

Een lang niet gerookte pijp smaakt niet meer en vraagt om een volledig nieuwe kennismaking. Alsof je een oude vriendig opnieuw het hof moet maken... Een belangrijke steun in de rug voor de mensen die niet zoveel pijpen hebben; je kunt ook teveel pijpen hebben. Als je er zoveel hebt dat ze niet regelmatig gerookt worden, dan heb je teveel pijpen...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Dat is wel een goed punt, denk ik. Het betekent wel dat ik met negen pijpen er als ik streng ben al vier te veel heb. Wat waarschijnlijk ook zo is. Hoe zou je 'regelmatig' definiëren?

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ja Janneman, dat wetende ben ik, zoals je weet, al aan een soort van opruiming begonnen en zo goed als afgerond.

Nu beperk ik me tot een overzichtelijk geheel waar ik een klik mee heb.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

robvoorburg schreef:Ja Janneman, dat wetende ben ik, zoals je weet, al aan een soort van opruiming begonnen en zo goed als afgerond.

Nu beperk ik me tot een overzichtelijk geheel waar ik een klik mee heb.
Ja Sinterklaas! :lol:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Ik heb een pijpenrek met 11 pijpen die ik met een zekere regelmaat rook. Eigenlijk moet dat ruim voldoende zijn. Maar zo af en toe, gelukkig niet te vaak, gaat het kriebelen en moet er een nieuwe pijp komen. Herkenbaar toch?

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Helaas/gelukkig wel Bert.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

zoals ik nu gemerkt heb is het krijgen/kopen van pijpen echt een leuke bezigheid. mijn eerste via MP gekochte pijp een big-ben smaakte, na hem schoongemaak te hebben eerst nog wat bitter maar dat verdween na een paar rook beurten en smaakt nu gewoon goed.

Plaats reactie