De pijpmaakhobby, fase 2

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

De pijpmaakhobby, fase 2

Bericht door Massis »

Het is zover!

Mijn eerste project durf ik geslaagd te noemen - zie http://pijprokersforum.forum2go.nl/mass ... t1605.html - en het is tijd voor fase 2.

Daar een draaibank alsnog buiten budget valt, heb ik me daarnet een kolomboor besteld.
Toestel in kwestie is een Quantum B16. Niet supergroot, maar ruim genoeg om pijpen mee te kunnen boren. Verder krijgt deze ook behoorlijk goede commentaren qua nauwkeurigheid en stabiliteit, in tegenstelling tot de meeste chinese machines.

Afbeelding
Totaalprijs: €314 inclusief een 12.5cm klem en de verzendingskosten naar m'n thuis.

Verder ga ik mezelf uitrusten met ongeveer alles wat Pimo pipecraft te bieden heeft. (http://www.pimopipecraft.com/tools.html) Een snijder voor mondstukken (voor de tenons), tabaksgatboren, luchtwegboren, polijstschijven en een mondstukboor (die zorgt voor de 90°C hoek tussen uiteinde van de tige en het gat voor het mondstuk.)

Hiermee zal ik uitgerust zijn om zelf mijn pijpen te maken vanaf nul. Het hout zelf ga ik iets later bestellen via Jeame Hom van http://www.briarblocks.com
Eerst en vooral ga ik wat oefenen op losse stukjes hout die thuis liggen, en geen bruyere zijn. Krijgt m'n portefeuille weer wat rust tot rond nieuwjaar ;-)

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

Mooi gerief !
en nu stevig in gang schieten !
S

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

zie ik hier onze eigen PRF-artiest geboren worden ?

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Ik hou je projecten stevig in de gaten Massis, ooit begin er zelf ook mee... Maar zoals je zegt, even de geldbuidel rust gunnen... :D
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Nekker schreef:Ik hou je projecten stevig in de gaten Massis, ooit begin er zelf ook mee... Maar zoals je zegt, even de geldbuidel rust gunnen... :D
De Sint en mijn verjaardag zijn gepasseerd, binnenkort nog Kerst en nieuw, en rond die periode kan de buidel wel wat hebben :-D

@Metalhead: wie weet ;-) Ik hoop alvast van wel. Wie weet kan ik ooit de forumleden hier evenveel plezier doen met mijn pijpen als dat ze nu beleven aan een Winslow. Maar eer het zover is (als het ooit zover komt), zijn we sowieso nog wel wat jaartjes verder!

Ik bekijk het alvast als een investering, want het is het soort hobby dat ik nog zal kunnen doen als ik bejaard en op pensioen ben...

Volgende op het lijstje is overigens nog een tweedehands lintzaag als ik er eentje aan een mooie prijs vind. Daarmee kan ik het ruwe vormen versnellen en per pijp ettelijke uren werk uitsparen. Maar dat is luxe, geen noodzaak :-)

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

Ik hoop alvast van wel. Wie weet kan ik ooit de forumleden hier evenveel plezier doen met mijn pijpen als dat ze nu beleven aan een Winslow.
gaat je vast lukken dit forum bestaat al langer dan een blauwe maandag. en zijn vast niet veel fora met hun "eigen" pijpenmaker. veel plezier en suc6 met je nieuwe aanwinst overigens

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

metalhead schreef:gaat je vast lukken dit forum bestaat al langer dan een blauwe maandag. en zijn vast niet veel fora met hun "eigen" pijpenmaker. veel plezier en suc6 met je nieuwe aanwinst overigens
pipemakersforum.com heeft er tientallen :D

En ook hier ben ik niet de enige. Bijvoorbeeld Vandaahl weet ook erg goed waar hij mee bezig is.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Kijk maar eens op deze site:

http://www.gereedschaptotaal.nl/?gereed ... a9fab9res0

Hier staan hele mooie, betaalbare, machines welke je denk ik nodig hebt. (ik heb er zelf ook al op gekeken)
Succes en ik ben benieuwd naar je oefenmateriaal.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

succes, ik had het net al geschreven, maar hoe rookt je gemaakte pijp?
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Die machines zien er wel erg verdacht voordelig uit, St. Patrick... Ik zie daar een semi-professionele draaibank op staan voor nog geen 140 euro, terwijl een gemiddelde draaibank echt wel veel meer kost dan dat. Zou het kwalitatief wel goed materiaal zijn dan?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Terpentijn schreef:succes, ik had het net al geschreven, maar hoe rookt je gemaakte pijp?
Zal voor de zekerheid op beide locaties antwoorden :-)

Eerst en vooral: hoe hij rookt, heeft niets, maar dan ook niets, met mijn werk te maken. Het stuk bruyere dat ik kocht was voorgeboord, dus zijn rookeigenschappen waren al bepaald.

Los daarvan rookt ie lekker. En lang. En lekker (of had ik dat al gezegd?). Met een flake, binnen in huis, komt ie minstens aan anderhalf uur.
Afhankelijk van de tabak kan hij ook best wat hebben. Buiten in weer en wind, voornamelijk gerookt met Simply Unique (W.O. Larssen), durft hij wel eens wat pruttelen, maar niets dat met een simpele rager erdoor niet opgelost is.

Ben er dus ERG tevreden van. Alle materiaal (schuurparpier, houder, freesje, beits, e.d.) inbegrepen heeft ie me zo'n €85 gekost. Niet teveel geld voor de pijp die ik ervoor terugkreeg.

Het eerste wat ik ga doen met m'n nieuwe kolomboor, is een polijstschijf van formaat erin plaatsen en de Tulp opnieuw polijsten tot die écht glanst.

@Nekker: het zijn bijna allen Güde, Einhell en Ferm toestellen. Goedkope chineesjes dus (cfr. PowerPlus, Hammer, en nog tig merken). Daar wilde ik niet heen, vandaar dat mijn kolomboor er €290 kost voor een instapmodel, waar een Einhell "semi-professioneel" model slechts €170 ofzo kost. Er zijn minstens 20 merken op de markt die dezelfde machines verkopen met andere labels en andere kleurtjes, maar verder makkelijk te herkennen als dezelfde chinees. Nauwkeurigheid en duurzaamheid zijn de grootste pijnpunten, want voor ruw, occasioneel gebruik, kunnen ze perfect dienen.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Mijn beste Nekker, Ik heb een klein beetje technische kennis en inzicht in bepaalde gereedschappen. Pffttt.... (Het begint hier een klein beetje te stinken... Hahahaha)
Mijn monteurs werken er elke dag mee:), en ik al mijn hele leven als voormalig metaal en houtbewerker... En ik kan je zeggen dat de gereedschappen op deze site van deugdelijke en goede kwaliteit zijn. Je moet er niet een houten wenteltrap mee willen maken, maar voor de pijpmakelarij voldoen deze materialen perfect.... De draaibank is goed genoeg voor houtwerken tot een meter lang, dus je kan er van alles op maken, van tafelpoten, korfijnnagels (voor degene die een boot hebben:)), houten tafellampen etc... En natuurlijk een mooie vorm in de pijp... De lintzaag, en het tafelmodel schuurmachine voldoen ook perfect. (mijn voormalige buurman heeft hier deze gereedschappen gehaald, en maakt nu de mooiste houten meubels). Ben benieuwd naar je eerste aanschaf... :B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

Nekker schreef:
Die machines zien er wel erg verdacht voordelig uit, St. Patrick... Ik zie daar een semi-professionele draaibank op staan voor nog geen 140 euro, terwijl een gemiddelde draaibank echt wel veel meer kost dan dat. Zou het kwalitatief wel goed materiaal zijn dan?
verdacht verschrikkelijk voordelig ...
:shock: je vindt er twintig freeskoppen voor 17.95 €, terwijl een "normale" freeskop - die dan wel mits verstandig gebruik jaren meegaat - tussen de 25 en de 50 € per stuk kost .... dat zal toch wel een reden hebben :?

.... toch een paar tips;
ga naar een gereputeerde ijzerwinkel en koop goed gerief.
Setjes lijken aantrekkelijk, maar niks zo rot als een slechte boor die in je werkstuk afbreekt, of een frees waarvan de tanden rond je oren vliegen als ze vastloopt.In beide gevallen heb je meestal een probleem.

Koop niet tevéel boren; neem kobaltboren, ze worden per stuk verkocht, de maten zijn en blijven exact, de boren blijven lang scherp en kunnen geslepen worden.
De lintzaag: koop een machine met drie wielen en een omlooplengte van minstens éen meter, anders kan je niet manoeuvreren; neem een zaagblad met een diepte van maximum 6 of 7 mm en korte vertanding, iets van een twee mm ( dus in theorie om metaal te zagen ).
Op termijn zal je merken dat je de tanden best een beetje naar buiten openzet om korter te draaien ( en beter te koelen )

Voor bruyère geldt traag boren en traag zagen; het hout is hard en verbrandt, en je gereedschap dus ook.

Voilà, succes op het lange pad !

S

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Dank voor het advies heren. De prijzen zien er inderdaad voordelig uit en het is inderdaad maar voor occasioneel werk, zoals st. Patrick daar vermeld. Dus misschien kunnen deze machines toch eventueel voldoen. Heb je slechte ervaringen met de machinerie van goedkopere aard, smoorder?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Ik heb met Ferm & Topcraft dubbele ervaringen. Mijn vader heeft een ferm tooltje à la dremel, en die gaat al jaren mee, maar mijn boor van ferm is in brand gevlogen (uhu, letterlijk in brand).

Mijn decoupeerzaag wérkt wel nog altijd, maar er recht mee zagen is onmogelijk. De laser die erop zit staat zelfs scheef...

Dus nogmaals: ik blijf vanaf nu weg bij de goedkopere merken met chinese imports. Mijn boor is een Bosch PSR18 LI, en ik heb nooit zo'n zalig toestel gehad.
Ik hoop met mijn kolomboor eveneens een goed toestel in huis te halen.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ferm is nederlands product http://www.ferm.nl/framesgen.asp?LangID=2&PageID=1
topcraft duits, maar dat weet ik niet zeker kan ook geen website van vinden

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

Persoonlijk niet, ik blijf uit de buurt;
mijn maat -nochtans verstandig, maar hij speelt wél accordeon- koopt steevast "Ferm" en "Gardenland" en dergelijke in de Lidl en aanverwante ... een haagschaar die amechtig trilt, , een exentrieke vlakschuurder ...
als je occasioneel een boom omzaagt, en je ketting loopt eraf ... zie je 't voor je ?
het argument : " 't is maar om eens een kastje af te schuren ... " ..
maar zelfs dàt kan een calvarie zijn met slecht gereedschap, en 't komt er gewoonlijk op neer dat hij mijn getuig komt lenen, of, erger, mij mét getuig :?
't Klinkt héel cliché, maar, -vooropgesteld dat je het plan hebt om het echt te gebruiken- goed gereedschap gaat (een leven) lang mee, is ook aangenamer om mee te werken en spaart tijd.
Het moet niet noodzakelijk Sandvik, Hitachi of Hilti zijn; Perel, Bosch, evt Piranha presteren ook goed. Bespaar vooral niet op de kwaliteit van zaagjes, boren, freeskoppen, bits en beitels; een goede beitel slijp je éen keer voor veel uren steekplezier, een slechte zit je meer te slijpen dan dat je ermee werkt. ( En deze raad heb ik van een arme houtsnijder, wiens beitels meer waard waren dan zijn vrouw ... :oops: )
De investering ligt iets hoger, maar beter éen goede frees in de hand dan tien slechte in de vuilbak.
S

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

metalhead schreef:ferm is nederlands product http://www.ferm.nl/framesgen.asp?LangID=2&PageID=1
topcraft duits, maar dat weet ik niet zeker kan ook geen website van vinden
Ferm is misschien wel nederlands, maar ze produceren niets zelf. Al hun zooi is goedkope chinese rommel. Waarom denk je dat je op marktplaats zo goed als enkel Ferm en Einhell vindt? Omdat iedereen die het vaker dan 1x gebruikt er vanaf wil en iets degelijker wil.

Dus ik ben het volledig eens met smoorder: goed gereedschap is het halve werk!

[egocentrisme]En nu terug on topic, het ging hier over mij :p [/egocentrisme]

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

zal idd massis. ik gebruik mijn ferm dan ook maar voor het sporadische gaatje in de muur. en kwaliteit geld voor alles natuurlijk, zeker als je serirus met je hobby wilt bezig zijn. duurdere producten betalen zichzelf zeker terug.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Heren, Het gebruik van gereedschap zit hem ook in degene die het bestuurd. Maar verwacht van een Ferm niet hetzelfde als van een Festool of DeWalt. Ik heb er goede ervaringen mee, maar ben het 100% eens met de laatste punten. Goed gereedschap is idd het halve werk, maar als je budget niet toereikend is en je wilt het graag proberen dan kan je deze gereedschappen gebruiken... Maar Massis, wanneer kunnen we een concept van je verwachten???... Ben benieuwd... :B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Mooie kolomboor Massis! Laat ons ook even weten hoe de spulletjes van Pimocraft bevallen! En Jaume Hom heeft mooie stukken bruyere! Op de wat duurdere blokken geeft hij zelfs garantie! Kom je een scheurtje tegen dan krijg je een nieuw stuk! En dat kan de investering van een duurder blok zekere waard zijn. Ik heb al twee plateau blokken van Danpipe in de vuurkorf kunnen mikken...
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

St Patrick schreef:Maar Massis, wanneer kunnen we een concept van je verwachten???... Ben benieuwd... :B
Een PRF concept, of gewoon een concept?

Dat gewone bestaat al: http://pijprokersforum.forum2go.nl/mass ... t1605.html

Al broeien er in mijn hoofd al heel wat ideetjes voor nieuwe pijpen.

@Vandaahl: klopt, en het zijn ook hele mooie blokken van Jaume Hom. Maar ik ga toch nog net wat lagerop beginnen. 12 Extra Tight Grain blokken voor €450 is een mooie prijs, maar om maar wat te oefenen ga ik zover niet gaan. Daarvoor ga ik eerder naar extra-extra ebauchons of extra-plateaux blokjes. Maar dat gaat nog enkele weken moeten wachten tot het nieuwe jaar.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Massis, een concept wat je op je nieuwe kolomboormachine hebt gemaakt. Ben benieuwd of dat gaat. Die andere ken ik reeds, en ziet er heel gaaf uit... Complimenten :B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

St Patrick schreef:Massis, een concept wat je op je nieuwe kolomboormachine hebt gemaakt. Ben benieuwd of dat gaat. Die andere ken ik reeds, en ziet er heel gaaf uit... Complimenten :B
Dat gaat ;-) Wallenstein (van Blue Lobster pipes) en Don Fuhr (nog een pijpenmaker) doen het ook zo. Vandaar dat ik voor een kolomboor ga.

Hier 2 mooie voorbeelden:
Don Fuhr:

The making of a Wallenstein freehand:


Maar uitgebreid beeldmateriaal zal uiteraard volgen :-)

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Heb je nog zo'n filmpjes Massis, mijn duits is wat roestig... :P

Als ik zo'n dingen zie, beginnen mijn handen ook te jeuken om aan het werk te gaan.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Ja, dat ziet idd heel erg gaaf uit. Handen beginnen hier ook te jeuken...
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Nekker schreef:Heb je nog zo'n filmpjes Massis, mijn duits is wat roestig... :P

Als ik zo'n dingen zie, beginnen mijn handen ook te jeuken om aan het werk te gaan.
nederlandse versies volgen binnen tig jaar als ik even gewaardeerd ben als pijpmaker als een Wallenstein of Winslow =D

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

:lol: :lol:
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Mooie kolomboor!

Ik heb er 1 van de Lidle...... :oops:

Je schreef dat je voorlopig even pas op de plaats maakt omdat de buidel leger is dan je lief is. Door het aangehaalde forum van pijpmakers weet ik dat ALLEEN bruyere het juiste hout is, maar wat is er op tegen om bijvoorbeeld van appelhout, eiken of paardekastanje een pijp te maken, vooropgesteld dat je weet dat die pijp geen leven lang meegaat?
Oefenen op goedkoop hout (gezien de prijzen van bruyere), met name voor de ketel en het rookkanaal, is dan alleen maar aan te raden, toch?

Voor mijzelf heb ik althans die conclusie getrokken, en heb daarom al appelhout en paardekastanje opzij gelegd; ook ligt er een stuk linde en meidoorn te drogen. Het worden persé geen pijpen voor het leven, maar ik kan toch beter zo'n stuk hout verknoeien dan een duur stuk bruyere!
Zit ik nu echt fout te denken of hebben de pijpmakers onder ons ook eerst op goedkoop hout geoefend?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

teunis schreef:Mooie kolomboor!

Ik heb er 1 van de Lidle...... :oops:

Je schreef dat je voorlopig even pas op de plaats maakt omdat de buidel leger is dan je lief is. Door het aangehaalde forum van pijpmakers weet ik dat ALLEEN bruyere het juiste hout is, maar wat is er op tegen om bijvoorbeeld van appelhout, eiken of paardekastanje een pijp te maken, vooropgesteld dat je weet dat die pijp geen leven lang meegaat?
Oefenen op goedkoop hout (gezien de prijzen van bruyere), met name voor de ketel en het rookkanaal, is dan alleen maar aan te raden, toch?

Voor mijzelf heb ik althans die conclusie getrokken, en heb daarom al appelhout en paardekastanje opzij gelegd; ook ligt er een stuk linde en meidoorn te drogen. Het worden persé geen pijpen voor het leven, maar ik kan toch beter zo'n stuk hout verknoeien dan een duur stuk bruyere!
Zit ik nu echt fout te denken of hebben de pijpmakers onder ons ook eerst op goedkoop hout geoefend?
Ik vrees dat je denkwijze een beetje in de verkeerde richting gaat. Als ik me niet vergis kan je dat ander hout er gewoon niet voor gebruiken omdat heel je pijp wel is in de fik kan schieten. Het zal veel te snel doorbranden en alsook de verbranding van je tabak zal niet goed verlopen. Ook zal je last krijgen van bijkomende smaakjes. Buiten Bruyere, kan je eventueel nog wel het hout gebruiken van: kerselaar, olijfboom, esdoorn en eik.

Uiteraard voor te oefenen houdt niets je tegen, al zou ik het roken wel afraden.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Plaats reactie