Chris Askwith Morta

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
PiepeJan
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 dec 2010 02:19

Bericht door PiepeJan »

Ik pretendeer helemaal niet het beter te weten dan de maker. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.
Ik denk dat we allemaal wel een bepaald idee of een bepaalde vorm in ons hoofd hebben van de, hoe zal ik het zeggen, ideale pijp. Of in ieder geval een pijp, waarvan je bij de eerste blik al het gevoel hebt dat dat "jouw" pijp is. De pijp die alle andere pijpen doet verbleken, of in ieder geval een schaduw over die pijpen werpt.

Bij de pijp van Huub krijg ik juist het tegenovergestelde gevoel. Ik vind 'm te gedrongen van vorm. Maar dat is puur mijn smaak.

Als deze pijp bij Huub wel dat gevoel oproept van "Ja, dit is 'm", dan ben ik alleen maar blij voor 'm en ik hoop dat ie er lang plezier van zal hebben.
Jan

Confucius zegt: Een wijs man zoekt het in zichzelf, de dwaas zoekt het in anderen.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Overigens zijn we hier niet gewend beschuldigende termen en toontjes uit te wisselen tegen elkaar, dus graag wat temperen (<< vat je'm :wink: )

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Bericht door Huub »

PiepeJan schreef:Ik pretendeer helemaal niet het beter te weten dan de maker. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.
Ik denk dat we allemaal wel een bepaald idee of een bepaalde vorm in ons hoofd hebben van de, hoe zal ik het zeggen, ideale pijp. Of in ieder geval een pijp, waarvan je bij de eerste blik al het gevoel hebt dat dat "jouw" pijp is. De pijp die alle andere pijpen doet verbleken, of in ieder geval een schaduw over die pijpen werpt.

Bij de pijp van Huub krijg ik juist het tegenovergestelde gevoel. Ik vind 'm te gedrongen van vorm. Maar dat is puur mijn smaak.

Als deze pijp bij Huub wel dat gevoel oproept van "Ja, dit is 'm", dan ben ik alleen maar blij voor 'm en ik hoop dat ie er lang plezier van zal hebben.
Hallo Piepjean ( jammer dat ik je naam niet weet).

Ik kan met je meevoelen. Maar dan kun je nog niet stellen dat de pijp niet in " balans " is. Als een goede pijpenmaket ook dat oordeel heeft, vernietigd hij de pijp dat weet ik van enkelen die ik ken.
Ik heb de pijp zelf zo in overleg met Chris laten maken.
Ik wilde graag een nieuwe nosewarmer van Chris Askwith. Ik ben meer dan 40 jaar pijproker en tendeer steeds meer naar korte pijpen. Erg makkelijk te handlen. Nosewarmers zijn bij vele pijpmakers momenteel zeer populair om te maken.
Radice heeft zelf een hele serie Chubby Billiards ( 11 cm lang) die direct verkocht zijn als ze klaar zijn. De Italiaanse Webside: neatpipes.com had afgelopen zaterdag 8 nieuwe van Radice en die zijn al bijna allemaal verkocht.
In de VS zijn zeer vele goede pijpenmakers die momenteel in hun ontwerpen nosewarmers maken.( Larry Roush, Rad Davis, etc)
Het PipesmokersForum heeft zelfs een aparte afdeling voor liefhebbers van nosewarmers onder de naam " Brucianaso".
Mijn Deense vriend TAO maakte 20 jaar geleden al Nosewarmers. Dunhill en Castello hebben ook altijd een zeer korte pijp gemaakt en nog in hun collectie.
Tsuge maakt sinds kort een Fatboy met dikke bamboo shank ( 11 cm lang). ( zie foto) Zijn al uitverkocht.

Groet

Huub


Afbeelding

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Ik kwam laats een serie dunhills tegen (op Estervals, helaas allemaal al verkocht) met sterke gelijkenis tot deze pijp en die heten "riding captains". Ben de benaming eerder tegen gekomen bij andere merken.

Ik vind het persoonlijk een prachtpijp hoor, ieder lekker z'n ding ;)!

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Bericht door Huub »

Harmen schreef:Ik kwam laats een serie dunhills tegen (op Estervals, helaas allemaal al verkocht) met sterke gelijkenis tot deze pijp en die heten "riding captains". Ben de benaming eerder tegen gekomen bij andere merken.

Ik vind het persoonlijk een prachtpijp hoor, ieder lekker z'n ding ;)!
Hallo Harmen,

Dunhill gebruikte voor die pijpen de naam " Riding Pipes " en het was een pijp die vroeger veel in hun collectie was opgenomen. Tegenwoordig is het een Collector's Item.
Castello maakt ook een dergelijke pijp Shape # 10 ( zie foto )

Groet

Huub
Afbeelding

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

hey kicken! Daar gaan we eens even naar speuren :D !
Bedankt veur de tip!

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Mocht je nog een paar Fatboys van Tsuge zoeken. Alpascia heeft er net weer een paar binnen.

http://www.alpascia.com/latestarrivals.asp'

Iemand die ook al zijn hele leven lang Morta verwerkt, al dan niet in zijn pijpen is Hermann Hennen. Sinds hij met pensioen is heeft hij meer tijd om pijpen te maken. Voorheen meestal alleen voor vrienden en bekenden.

http://www.hd-pipes.de/gallery.html

even naar beneden scrollen naar Mooreiche... :lol:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

AAARG! er is iets goed mis met m'n muis, de cursor blijft elke keer naar het knopje "buy" kruipen op alpasia als ik niet oplet!!!



:lol:

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Bericht door Huub »

Vandaahl schreef:Mocht je nog een paar Fatboys van Tsuge zoeken. Alpascia heeft er net weer een paar binnen.

http://www.alpascia.com/latestarrivals.asp'

Iemand die ook al zijn hele leven lang Morta verwerkt, al dan niet in zijn pijpen is Hermann Hennen. Sinds hij met pensioen is heeft hij meer tijd om pijpen te maken. Voorheen meestal alleen voor vrienden en bekenden.

http://www.hd-pipes.de/gallery.html

even naar beneden scrollen naar Mooreiche... :lol:
Hallo Maurice,

Ik weet dat van Al Pascia. De Fatboy van de foto is van mij en ik heb in the US nog een "broer" besteld zwart gezandstraalde kop.
Bijna € 45 goedkoper dan bij Al Pascia.

Groet Huub

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Huub schreef:Het PipesmokersForum ....
Tsss, dat ik DIE nog nooit gezien heb...

http://pipesmokersforum.com/forum/

Plaats reactie