"Briar Italy"?

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

"Briar Italy"?

Bericht door Mus »

Afbeelding

Fabrikant: Briar Italie
Kleur: Mat gevlamd
Gebogen model met acryl roer
Deze pijp kan van 9 mm filter worden voorzien.
Diameter van de buitenkant kop is ca. 42 mm
Diameter binnenkant is ca. 22 mm
Lengte van deze pijp is 160 mm.
Deze pijp is voorgekoold en hoeft dus niet te worden ingerookt

http://www.tabakado.nl/pijptabak-toebeh ... o-922.html

Is dit een bekende fabrikant? Ik heb er nog nooit van gehoord...

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Mus,
Ik vermoed dat het een zgn. mandjespijp is, een kopie van een K&Peterson qua uiterlijk en de vermelding Briar Italy duidt erop dat het bruyerehout is en de pijp hoogstwaarschijnlijk in Italie is gemaakt of dat de bruyere daar vandaan komt.
Het is geen merk in ieder geval, dat is zeker.
De zgn. mandjespijpen lagen vroeger samen in een mandje bij elke tabaksboer op de hoek, vaak heel goedkoop, merkloos, en waren hooguit voorzien van termen als real briar, genuine briar, old bruyere, old root en aanverwante termen om maar aan te geven dat het in ieder geval om bruyerehout ging waar de pijp van gemaakt was.
De kwaliteit van dit soort pijpen ligt behoorlijk onder de kwaliteit van de echte merkpijpen, heeft te maken met factoren als nerfdichtheid, leeftijd en droogte van het hout.
de meeste beginnende pijprokers schaffen zich in de eerste fase van hun ontdekkingstocht vaak een paar van dit soort pijpen aan en ontdekken al snel dat een fatsoenlijke merkpijp beduidend beter rookt en smaakt.
Je kunt wel eens geluk hebben met dit soort pijpen dat ze toch alleszins meevallen...
Ik heb nog eens gekeken op de link die je hebt geplaatst maar vind stellig dat meneer tabakado hier veel teveel voor rekent!
Voor dat bedrag kun je beduidend beter materiaal kopen, een echte BigBen is al te koop voor dat geld.
Groet, Marcel
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

De webwinkel waar deze pijp te koop is heeft overigens meer pijpen van dit "merk", naast een hele rits Molina -pijpen (en dat is als ik me niet vergis wel een bekend merk). Ze hebben overigens een zaak in Eindhoven op de Floralaan West, dus misschien loont het de moeite om er eens gaan te kijken...

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Kan ook een brebbia zijn,zou zeggen ga eens kijken wat het voor iets is.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

annie69 schreef:Kan ook een brebbia zijn,zou zeggen ga eens kijken wat het voor iets is.
Als dat zo is dan neem ik aan dat het (net als bij een Big Ben en aanverwante merken) ergens eropstaat?

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Daarom ga eens kijken,staat er een ruit op(brebbia teken)

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Ik ben morgen toch in Eindhoven, dan stuiter ik er wel even binnen :)

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Mijn bescheiden mening:
Ik denk dat die zg mandjespijpen wel van bekende fabrikanten afkomen maar dat het de produkten zijn die de interne kwaliteitscontrole niet gehaald hebben. De fabrikant heeft dan de keuze: vernietigen of de pijpen tegen een rotprijs dumpen zonder hun stempel. De markt voor deze goedkope pijpen is toch geen bedreiging voor hun want de kenner gaat toch voor het merkprodukt. Als ze vernietigd worden kost het afval afvoeren ook nog eens geld en nu brengt het nog wat op. Als je nu een exemplaar treft wat net de kwaliteitsstandaard niet bereikt heb je toch een relatief goede pijp. Goed kijken dus. Beter is het zoals Marcel al aangeeft om bijv. een Bigben of een Molina te kopen zeker vergeleken met de prijzen die af en toe (en ook hier) voor vaak inferieure pijpen gevraagd worden. Je zult zien dat je later toch voor de duurdere pijpen zal gaan omdat ze gewoon beter zijn. Aanbiedingen en pijpen die hier op het forum aangeboden worden zijn vaak de betere keuze. Ik heb van Annie ooit een ongerookte Hilson gekocht voor de helft van een nieuwe mandjespijp.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

Ik heb van Annie ooit een ongerookte Hilson gekocht voor de helft van een nieuwe mandjespijp. Goedkoop is vaak duurkoop maar weer.
in dit geval niet ... hulde natuurlijk voor onze forum-restaurateurs.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Ik vond de strekking van de zin ook verkeerd overkomen toen ik hem na het plaatsen controleerde en had de posting al aangepast maar jij was sneller Je ziet ook dat er geen onderschrift staat dat ik de post geëdit heb. Ik bedoelde dan ook dat goedkoop duurkoop is als je voor die mandjespijpen ging.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ik snapte je wel hoor hoe je het bedoelde. dit was mijn eigen gedachtegang
Groet,
Tom

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Hallo Mus,

Hierboven is het belangrijkste al gezegd. Maar mocht je dit nog op tijd lezen, voordat je naar die winkel in Eindhoven gaat, het volgende:

Als je de kwaliteit van een pijp wilt beoordelen zijn er enkele handelingen die je kunt doen. Die heb je hier vast al ergens gelezen, maar dan beter een herhaling dan helemaal niet.

Ten eerste kun je het mondstuk van de kop draaien. Dan merk je meteen of dat normaal gaat, of té gemakkelijk of té stroef. Bij één van die laatste 2 opties weet je zeker, dat je een klein beetje werk aan die pijp hebt te doen.

Als het mondstuk van de kop is, kun je een pijpenrager door het rookkanaal in de kop steken en binnen in de ketel kijken waar deze uitkomt. Als de pijp goed geboord is, hoort het gat (en dus ook de pijpenrager) helemaal onderin de ketel uit te komen. En in het midden, dus niet links of rechts van het midden.
Veel "afgekeurde" pijpen worden mandjespijpen vanwege een verkeerde boring.

Verder kun je de rager ook even door het mondstuk halen, zeker bij een pijp met een kromming zoals deze pijp. Als het mondstuk namelijk niet goed gebogen is, kan het kanaal in het mondstuk ergens iets dichtgeknepen zijn. Dan gaat de pijpenrager er moeilijk (of niet) doorheen. Dit is om 2 redenen niet goed. Ten eerste omdat de pijp dan moeilijker te reinigen is, ten tweede omdat een te kleine diameter een te hoge snelheid van de rook oplevert als je aan de pijp trekt. Dit laatste bevordert het rookgenot beslist niet, want je gaat harder trekken om toch het gevoel te hebben van een normale hoeveelheid rook, zoals je bij een andere pijp gewend bent. En dus ga je te snel roken en wordt de pijp te warm, met als gevolg minder genot van de tabak. Ook is het moeilijker om het gevoel met de pijp (tabak) te houden. Is moeilijk uit te leggen, maar het "spelen" om de pijp rustig rokend aan te houden wordt dan bemoeilijkt.

Als laatste een visuele "inspectie" van de buitenkant. Is het mondstuk niet scheefgetrokken, getordeerd? Dus is de kromming zoals het hoort en staat de spleet van de mondzijde van het mondstuk goed vlak?

En de buitenkant van de ketel: heeft deze veel andersgekleurde stukjes er in zitten? Dat zijn dan stopsels van vloeibaar hout of leem om de gaatjes op te vullen die door zandinsluitingen in het bruyère terecht zijn gekomen. Als het echt veel van die stopsels zijn, pak 'm beet meer dan 8 of 10, dan heb je met een minder goed stuk bruyère te maken. Zeker als die stopsels ook groot zijn, meer dan 2 millimeter. Een stuk of 5 kleine stopsels is niet erg, alleen optisch minder fraai. Optisch zijn die stopsels dus niet fraai, kans op eruitvallen van die stopsels zeker na te warm roken en waarschijnlijk een algehele mindere kwaliteit van het hout.

Bovenstaande niet om belerend over te willen komen, alleen wat tips hoe je een pijp zelf kunt keuren. Ik doe dit altijd als ik een interessant model pijp tegenkom die maar enkele tientjes kost. En vooral bij onduidelijke merken. Dit is ook de reden dat ik nooit via internet koop, want dan ben je altijd te laat met die beoordeling. Natuurlijk kun je hem terugsturen, maar dat is allemaal extra werk en extra kosten.

Mocht je met bovenstaande toch denken: "die pijp is me het geld wel waard", dan gewoon doen. Een paar foutjes in een pijp onder de 4 tientjes is een kwestie van een keuze maken. Mocht zoiets optreden bij een pijp van meer dan 80 euro, dan laat ik hem steevast liggen.

Succes.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Dank voor alle tips! Ik hou jullie uiteraard op de hoogte over deze zaak.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Bruikbare tips,.... thanks Paul !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Ik ben er geweest en ik heb hun assortiment pijpen mogen aanschouwen. Het gaat hier zeker niet om mandjespijpen; geen duidelijke vullingen, scheve mondstukken of rookkanalen. Er was maar één pijp waar de ketel niet mooi in het midden van de kop was uitgeboord (de ketel zat richting de steel iets uit het midden) en dat was een Brebbia...

Ik heb de volgende merken in het rek zien hangen: Big Ben, Brebbia, Chacom, Compaenen en Rico (dat laatste merk zei me helemaal niks).

Ik heb een Brebbia en een Rico gekocht. Ik kon het niet laten...

Ik zou jullie graag verblijden met een foto van de Rico, maar met lamplicht een fatsoenlijke foto maken gaat niet echt.

Maelduin

Re: "Briar Italy"?

Bericht door Maelduin »

Alweer een hele tijd terug kocht ik bij Tabakkado twee van deze Briar Italy pijpen. Zeker geen mandjespijpen, mooi gaaf hout en een prima mondstuk. Ze behoren nu tot mijn favorieten. Wat ik wel mysterieus vind, is dat als je heel goed kijkt het merk 'Magneet' kunt zien en dat klinkt nu niet direct Italiaans. Mijn ervaring is dat deze pijpen niet onderdoen voor een BigBen of een Peterson.

Plaats reactie