Ongebrande tabak

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:47

Ongebrande tabak

Bericht door beginner »

Beste pijprokers (sters?)!
Ik heb nog een klein vraagje ivm het einde van een pijp. Ik heb nu al zo'n 4 pijpen gedaan en telkens als ik denk dat ik alle tabak heb opgerookt, blijkt dat er bij het legen van de pijp nog een klein beetje tabak inzit die helemaal niet heeft gebrand. Ik heb dan ook al meermaals geprobeerd om de pijp terug aan te steken, maar wanneer dat niet lukt, neem ik aan dat de pijp dus op is...

Doe ik iets fout?

PS: misschien is deze vraag niet nieuw, maar ik vind niets terug op het forum zelf of in het pijpenboek van janneman...
In the end, it's not going to matter how many breaths you took, but how many moments took your breath away.

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Re: Ongebrande tabak

Bericht door Turin »

Misschien rookt nog wat te nat (snel) rustig roken is het motto dan gaat hij tot onder toe op (sommige pijpen krijg je niet helemaal leeg zo heb ik er ook een dunne wand en gebogen model) dan gaat dat laatste beetje gewoon weg jammer maar helaas.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Ongebrande tabak

Bericht door janneman »

Hoi Beginner, onverbrande tabak kom wel vaker voor. Het kan aan van alles liggen.

Zo zijn er om te beginnen gewoon tabakken die minder goed branden, en waar dus ook wel vaker resten van achter blijven. Latakia is daar een voorbeeld van, bij de meeste latakiatabakken kom je na het roken wat grovere korrels tegen in de as, dat is een duidelijk teken dat niet alles opgebrand is. En bij zo'n tabak kost dus ook het laatste stukje roken meer moeite, of het lukt helemaal niet.

Een andere reden kan de vorm van de pijp zijn, de vorm van de binnenkant. Als bijvoorbeeld het 'rookgat' niet precies op de bodem van de ketel zit, maar iets daarboven, dan wordt het moeilijk om wat onder dat rookgat zit nog op te roken. Bij Falcon pijpen zit in het midden van de ketel een dipje dat meestal moeilijk leeg te roken is. Maar vaak is de oorzaak minder goed te zien, en dan heb je gewoon een pijp die zich net niet helemaal leeg laat roken.

Een derde reden kan te snel roken zijn. In dat geval blijft onderin vaak een wat kleffe prop tabak over. De tabak is nat geworden doordat er bij roken altijd vocht uit de tabak vrijkomt, en als je wat snel rookt krijgt dat vocht geen tijd om te verdampen (het meeste) en in het hout en de koollaag te trekken. Het vocht verzadigt in zo'n geval de onderliggende tabak, en op het laatst hou je iets over dat helemaal niet meer branden wil. In dit geval is rustiger roken de oplossing.

En tenslotte kan het ook nog aan te los gestopte tabak liggen; als met name onderin de tabak echt veel te los zit, wil die ook nog wel eens niet helemaal opbranden. Ik ken dat probleem overigens alleen van een bepaalde manier van tabak stoppen (balletjes tabak rollen, een manier die ik eigenlijk nooit meer zie).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Re: Ongebrande tabak

Bericht door Winslow Collector »

Vrijblijvende tip: maak een houten tamper (gewoon een stukje rondhout van een 10-15 mm diameter en een cm of 7-8 lang). Steek dit in de kop van een lege pijp en zet een streepje ter hoogte van de bovenrand van de ketel. Nu weet je hoe diep de pijp is.
Na een tijdje roken en krimpen van de inhoud van de ketel, tamp je af en toe eens met die houten tamper. Je ziet dan meteen hoeveel tabak er nog in de pijp zit, namelijk het aantal millimeters dat het streepje nog boven jouw ketelrand uitsteekt.

(trucje van wedstrijdrokers)

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 285
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Re: Ongebrande tabak

Bericht door Tati60 »

Winslow Collector schreef:Vrijblijvende tip: maak een houten tamper (gewoon een stukje rondhout van een 10-15 mm diameter en een cm of 7-8 lang). Steek dit in de kop van een lege pijp en zet een streepje ter hoogte van de bovenrand van de ketel. Nu weet je hoe diep de pijp is.
Na een tijdje roken en krimpen van de inhoud van de ketel, tamp je af en toe eens met die houten tamper. Je ziet dan meteen hoeveel tabak er nog in de pijp zit, namelijk het aantal millimeters dat het streepje nog boven jouw ketelrand uitsteekt.
(trucje van wedstrijdrokers)
Hé... Dit is een leuke tip. Nooit gehoord en mijn vader was zo'n wedstrijdroker.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Re: Ongebrande tabak

Bericht door superpelic »

No problem...Sherlock hield de dottle bij in een apart potje om dit dan 1 maal per week op te roken...aan nicotine geen gebrek dan..
“If you are going through hell, keep going.”

Plaats reactie