Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7980
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Arno »

Op Pipesmagazine.com kreeg ik het volgende commentaar van een paar Fransen op mijn post over Semois op mijn blog:

Arno, in your article you mention Didolux and Flandria. True, these tobaccos are presented as semois. In reality they contain no semois whatsoever. This is made possible by the fact that the appellation “semois” was never protected by law, so anyone can call his tobacco “semois”. Only Manil, Couvert and Martin produce and sell the real stuff. And even their semois tobaccos, even those that are advertised as 100% semois or pure semois, contain a certain percentage of other tobaccos.

En ook:

Beware : the Semois is not an AOC. Any tobacco may take the name of Semois - and a lot do. So be careful: if these tobaccos are not signed by one of these three producers, this is not Semois.


Is dit waar?? Zo ja dan moet ik mijn blog aanpassen... Alvast bedankt!
Afbeelding

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door teunis »

Arno, ik weet niet of het waar is, maar ik weet wel dat de semois van manil heel anders smaakt dan de semois die verloo verkoopt. Afgaande op de smaakverschillen zou het verhaal dus kunnen kloppen. Een mailtje naar manil, met Google in het Frans vertaald, zou je kunnen leren of de semois een beschermde naam heeft en zo nee, of dan iedereen die naam mag gebruiken.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Nekker »

Ik wil gerust mijn beste frans boven halen en het is met Manil bespreken. Maar het is denk ik wel een feit dat Semois geen beschermde naam is. Al lijken die Fransen wel overdreven chauvenistisch in hun mailtje... :mrgreen: :roll:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7980
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Arno »

Nekker schreef:Ik wil gerust mijn beste frans boven halen en het is met Manil bespreken. Maar het is denk ik wel een feit dat Semois geen beschermde naam is. Al lijken die Fransen wel overdreven chauvenistisch in hun mailtje... :mrgreen: :roll:
Zou je er alsjeblieft eens een mailtje aan Vincent Manil aan willen wagen? En Fransen blijven Fransen he? ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7980
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Arno »

teunis schreef:Arno, ik weet niet of het waar is, maar ik weet wel dat de semois van manil heel anders smaakt dan de semois die verloo verkoopt. Afgaande op de smaakverschillen zou het verhaal dus kunnen kloppen. Een mailtje naar manil, met Google in het Frans vertaald, zou je kunnen leren of de semois een beschermde naam heeft en zo nee, of dan iedereen die naam mag gebruiken.
Klopt, Verloo verkoopt Windels Semois. Bleghhh.....
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Nekker »

Stuur je even een tekst door, dan kan ik deze vertalen... Lijkt me handiger dat jij de vragen stelt die je graag wil weten...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Whitesnake

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Whitesnake »

Ook al zouden Didolux, Florina,... (wat wij industiële Semois noemen) lookalikes zijn...het zijn en blijven lekker tabakken (èn geslaagde lookalikes). Ik durf je er niet op antwoorden maar 't is mogelijk wat ze daar vertellen.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7980
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Arno »

Whitesnake schreef:Ook al zouden Didolux, Florina,... (wat wij industiële Semois noemen) lookalikes zijn...het zijn en blijven lekker tabakken (èn geslaagde lookalikes). Ik durf je er niet op antwoorden maar 't is mogelijk wat ze daar vertellen.
Vooral de Florina vind ik nog steeds erg lekker! Nu het weer wat warmer wordt ga ik die meer roken :)
Afbeelding

Whitesnake

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Whitesnake »

Bij LiBra for instance!??!! :wink:

Heb je de Semois van De jager nog niet gerookt... Heerlijk! :D

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7980
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Arno »

Whitesnake schreef:Bij LiBra for instance!??!! :wink:

Heb je de Semois van De jager nog niet gerookt... Heerlijk! :D
Ja ik weet het, moet nog een keertje komen.. Maar ja, zit nou ook wat moeilijker met een slaapplek omdat Shaun is verhuisd. Alhoewel ik het niet erg zou vinden om in een studentenflat tussen allemaal studentes te liggen :mrgreen:
Maar ik hou LiBra in ieder geval in mijn achterhoofd!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Nekker »

Arno schreef:
Whitesnake schreef:Bij LiBra for instance!??!! :wink:

Heb je de Semois van De jager nog niet gerookt... Heerlijk! :D
Ja ik weet het, moet nog een keertje komen.. Maar ja, zit nou ook wat moeilijker met een slaapplek omdat Shaun is verhuisd. Alhoewel ik het niet erg zou vinden om in een studentenflat tussen allemaal studentes te liggen :mrgreen:
Maar ik hou LiBra in ieder geval in mijn achterhoofd!
Je kan hier gerust overnachten, het is niet erg groot... Maar er staat hier wel een slaapzetel. Alleen moeten we dan wel iets verder, dan normaal...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7980
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Arno »

Nekker schreef:
Arno schreef:
Whitesnake schreef:Bij LiBra for instance!??!! :wink:

Heb je de Semois van De jager nog niet gerookt... Heerlijk! :D
Ja ik weet het, moet nog een keertje komen.. Maar ja, zit nou ook wat moeilijker met een slaapplek omdat Shaun is verhuisd. Alhoewel ik het niet erg zou vinden om in een studentenflat tussen allemaal studentes te liggen :mrgreen:
Maar ik hou LiBra in ieder geval in mijn achterhoofd!
Je kan hier gerust overnachten, het is niet erg groot... Maar er staat hier wel een slaapzetel. Alleen moeten we dan wel iets verder, dan normaal...
LiBra is toch in het weekend, dan kunnen we ook wel terecht bij je thuis toch? Je moeder zal vast blij zijn me te zien ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Nekker »

Arno schreef:
Nekker schreef:
Arno schreef:
Whitesnake schreef:Bij LiBra for instance!??!! :wink:

Heb je de Semois van De jager nog niet gerookt... Heerlijk! :D
Ja ik weet het, moet nog een keertje komen.. Maar ja, zit nou ook wat moeilijker met een slaapplek omdat Shaun is verhuisd. Alhoewel ik het niet erg zou vinden om in een studentenflat tussen allemaal studentes te liggen :mrgreen:
Maar ik hou LiBra in ieder geval in mijn achterhoofd!
Je kan hier gerust overnachten, het is niet erg groot... Maar er staat hier wel een slaapzetel. Alleen moeten we dan wel iets verder, dan normaal...
LiBra is toch in het weekend, dan kunnen we ook wel terecht bij je thuis toch? Je moeder zal vast blij zijn me te zien ;)
Net toen ik het had gepost, besefte ik dat dit nog een betere optie was... :mrgreen: Mijn moeder zal blij zijn, en mijn zus zal uit haar dak gaan. Wellicht kun je haar ditmaal wat subtieler proberen te fotograferen... :wink: :lol:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door lestat »

Doen! en posten die handel
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Vraagje aan de Semois conaisseurs!

Bericht door Molten »

dus is er al een mailtje terug gekregen ? Ben inmiddels wel benieuwd.

Plaats reactie