Egro pijpen

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Egro pijpen

Bericht door Bommel »

De laatste tijd rook ik vaste pijpen waardoor ik andere niet gebruik.
Vandaag pakte ik een pijp uit mijn "mandje"in de veronderstelling weer eens een mandjespijp te roken.
Uit nieuwsgierigheid draaide ik de pijp om en ontdekte dat ik een Egro pijp in mijn handen had.
Om precies te zijn een Egro de luxe.
Dit merk schijnt uit St Claude te komen, maar ook in dit geval, zie ook de topic MOro pijp, verteld het internet niet veel.
Weet iemand iets meer te vertellen over dit merk.
Ik zal later een foto van deze pijp plaatsen in de showroom.
De pijp heb ik al jaren in mijn bezit, rookte deze van tijd tot tijd, maar tot op heden nog nooit nader onderzocht.
Ze heeft een brede kop en een groot tabaksgat, is een beetje kersenrood en op het mondstuk zit boven op een kleine witte ster.
Alle informatie is welkom
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Zoals hierboven beloofd en om meer informatie te verkrijgen de foto's van mijn Egro pijp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de bovensten foto is nog net het merk te zien .
Ik heb over dit merk nog niets kunnen vinden dan wat in het eerste bericht gemeld is.

Kan iemand mij nog meer vertellen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Bommel schreef: [...]
Ik heb over dit merk nog niets kunnen vinden dan wat in het eerste bericht gemeld is.

Kan iemand mij nog meer vertellen?
Wat een leuke pijp!
Ik weet het zelf niet, maar ik weet wel dat de eigenaar van Smokiana (Don Duco) een boek heeft geschreven over pijpfabrikanten. Wie weet is daar wat in te vinden?

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

bommel :!:

Kijk eens op deze site http://www.pipephil.eu/logos/logo-s1.html daar staan veel tekens op van pijpfabrikanten.
Ik dacht eerst aan humbry (bestaat niet meer) van de royal dutch pipes van elbert gubbels die heeft wel een sterretje (twee)er op staan , maar zag hem hier niet tussen staan.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Naar wat ik uit de onderstaande link begrijp is Egro een Frans merk, inderdaad uit St.Claude. Al heel vroeg werden Egro pijpen door de firma Gubbels (die van Big Ben ja) geïmporteerd.

http://www.tabakspijp.nl/PKNDagen/pkndag2008.htm

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

janneman schreef:Naar wat ik uit de onderstaande link begrijp is Egro een Frans merk, inderdaad uit St.Claude. Al heel vroeg werden Egro pijpen door de firma Gubbels (die van Big Ben ja) geïmporteerd.

http://www.tabakspijp.nl/PKNDagen/pkndag2008.htm

Groet, Janneman
Die link had ik ook al gezien , maar eens in mijn stamboek gaan kijken als die Elbert geen familie van mij is.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Bedank alvast allemaal met de hulp naar de zoek tocht.
De site van tabakspijp die Jan aan gaf had ik al gevonden.
En dankzij de site van Annie69 heb ik weer een interessante link erbij.

Rob, het is inderdaad een leuke pijp, alleen rookt deze moeilijk.
Althans, is was vergeten dat de kethel wat aan de lage kant is en dat ze rustig gerookt moet worden.
Door het automatisme van het roken van mijn andere pijpen was ik vergeten hoe in mijn vergeten pijp moest roken.
Het resultaat was een as regen op mijn trui, deze pijp dwingt je om haar niet tussen de tanden te houden, zeker niet tijdens het lezen van een boek. :twisted:

Wel,beste forumers, alle informatie blijft welkom.
Afbeelding

toontje atb

Re: Egro pijpen

Bericht door toontje atb »

Bommel schreef:De laatste tijd rook ik vaste pijpen waardoor ik andere niet gebruik.
Vandaag pakte ik een pijp uit mijn "mandje"in de veronderstelling weer eens een mandjespijp te roken.
Uit nieuwsgierigheid draaide ik de pijp om en ontdekte dat ik een Egro pijp in mijn handen had.
Om precies te zijn een Egro de luxe.
Dit merk schijnt uit St Claude te komen, maar ook in dit geval, zie ook de topic MOro pijp, verteld het internet niet veel.
Weet iemand iets meer te vertellen over dit merk.
Ik zal later een foto van deze pijp plaatsen in de showroom.
De pijp heb ik al jaren in mijn bezit, rookte deze van tijd tot tijd, maar tot op heden nog nooit nader onderzocht.
Ze heeft een brede kop en een groot tabaksgat, is een beetje kersenrood en op het mondstuk zit boven op een kleine witte ster.
Alle informatie is welkom
Laatst gewijzigd door toontje atb op 19 dec 2013 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Egro pijpen

Bericht door janneman »

Ha, E.G. ROermond, brilliant! Dank voor de aanvullende informatie!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Egro pijpen

Bericht door Bommel »

Soms kan het zo simpel zijn.
Dank Toontje voor de informatie.
Ik heb er dus een Gubbels bij. :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Egro pijpen

Bericht door Mus »

Ik heb bij Heinrichs in Bergheim pijpen van Egro gezien, ik meende er Gubbels-model 302 in te herkennen - en zowaar stond op de pijp het nummer 302 dus mijn vermoeden was bevestigd.

Overigens heb ik het merk Egro in Nederlandse winkels nog nooit gezien. Dat betekent óf dat Egro een puur voor de export bedoelde merknaam is, óf dat ik niet goed genoeg heb opgelet. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Egro pijpen

Bericht door Bommel »

Leuk te horen dat EGRO pijpen nog in de handel zijn. :lol:
Die van mij is nu zo'n 30 jaar in mijn bezit, ik heb haar toen uit een mandje gevist bij een tabaconist op de Rotterdamsedijk te Schiedam.
Ik ben blij dat er duidelijkheid is geschapen om trend mijn pijp.
Als ik haar rook zal er een glimlach op de lippen verschijnen en zal ik mompelen, " u komt uit het Roermondse, Gubbeltje". :lol:

Dank u Toontje en Mus.
Afbeelding

Plaats reactie