2017 wat paft de Kerst schot

Naast het pijproken natuurlijk ...
Bommel

2017 wat paft de Kerst schot

Bericht door Bommel » 17 dec 2017 00:18

Wat komt er deze kerst op tafel.
Eventueel receptuur moge toegevoegd worden ter inspiratie.
Afbeelding

suijkerbuijk

Re: 2017 wat paft de Kerst schot

Bericht door suijkerbuijk » 17 dec 2017 00:32

arme kerst dit jaar .
Dus geen idee wat het gaat worden helaas.

Dus tips zijn welkome om iets leuks te maken op een budget.

Bommel

Bericht door Bommel » 17 dec 2017 23:01

Op kerstavond bereid Mme Bommel, Joost is dan reeds met kerstreces, twee Dorades met vers gesneden groentes in zilverfolie verpakt die dan in de oven geschoven wordt.
Op de plek waar ooit de ingewanden zaten wordt schijfjes citroen gelegd met verse tijm.
Klein beetje zout en wat peper om wat smaak toegevoegen.
Een lekker mager en koolhydraat arm maaltje.
Afbeelding

Elmer

Bericht door Elmer » 17 dec 2017 23:12

Wij vieren feest met 2 bevriende koppels en alle kinderen, dat zijn 5 volwassenen en 7 kinderen.Het feest gaat door bij een van de andere koppels, dus die doen het hoofdgerecht en het andere koppel het voor gerecht en wij het dessert...o, nee wacht, dat is met nieuwjaar.

Opnieuw maar voor Kerst nu...
Van 24 op 25 december, gaan we mijn dementerende moedertje halen uit het rusthuis en mag ze weer eens bij ons komen eten, We blijven ze bezoeken en betrekken bij zoveel mogelijk uitstappen en feestjes, al wordt dat steeds moeilijker...Ik wilde ze eerst klaarmaken in de oven et een appelsientje, maar het oude besje is te taai. Dus gewoon een stukje vlees met groentjes en kroketjes en een ijskerstronk als dessert.

De dag erna is het bij mijn schoonouders, die zijn wat jonger en maken er graag een groot feest van met kinderen en klein kinderen en nog wat nonkels en tantes...zal weer veel te veel eten zijn...maar steeds gezellige boel.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco » 18 dec 2017 01:34

suijkerbuijk schreef:arme kerst dit jaar .
Dus geen idee wat het gaat worden helaas.

Dus tips zijn welkome om iets leuks te maken op een budget.
De vegetarische kerstmenu's van Vegatopia zijn behoorlijk budgetvriendelijk.

Vandaag hadden we zo'n dertig gasten op onze housewarming annex verjaardagsfeestje (sinds donderdag ben ik XL). Een heerlijk buffetmenu dat ik gisteren vrijwel geheel kon voorbereiden. Erwtensoep (uit het Vegatopia Kookboek, met als extra ingrediënt een kaneelstokje), pompoensoep (van een joekel van een pompoen, lekker met quinoa, salie, nootmuskaat, limoensap), couscoussalade, selleriesalade, hummus, peterselieyoghurt, kruidenboter. Vandaag hoefde ik alleen nog een Griekse salade in elkaar te draaien, de soepen op te warmen en alles serveren. Verder heeft Kristof twee grote kerststollen en een Duits brood gebakken. Daarnaast hadden we nog Turks brood, stokbrood, camembert, chutney, snoepgroente (tomaat, komkommer, paprika), mandarijnen en koekjes. Inclusief drankjes (overdag, dus er werd voornamelijk koffie, thee en kruidenthee gedronken, een beetje fris en een half kratje bier) was het duidelijk minder dan drie euro per persoon. Vooral als je bedenkt dat er nog aardig wat over was - restjes soep hebben we weggegeven en ingevroren, morgen ga ik collega's blij maken met restjes salade. Zeer budgetvriendelijk (zo kook ik nu eenmaal), maar vooral erg lekker en uitgebreid. Omdat ik geen cadeauwensen had, heel wat flessen wijn gekregen, die we met Kerst en Oud en Nieuw (en daarna) tot ons zullen nemen.

Kerstavond (Heiligabend. de avond voor Kerst) zijn we waarschijnlijk bij mijn ouders in Leeuwarden, ik gok op pannenkoekgourmet (hartige pannenkoeken, met veel groente, op ouderwetsche spiritusgourmetstelletjes, ook zeer budgetvriendelijk, gezellig en lekker). Eerste Kerstdag viert mijn oom zijn verjaardag (in Leeuwarden alweer), waarschijnlijk met een iets minder budgetvriendelijk buffet, want geen keukenheld, maar wel liefhebber van lekker eten en vlees). Met Oud en Nieuw zitten we met een (voor mij nog onbekend) aantal vrienden in Bourtange. Ik zal heerser over de kookpot zijn, dat wordt dus vegetarisch, groenterijk, budgetvriendelijk en vooral erg lekker.

nicobakker

Bericht door nicobakker » 18 dec 2017 13:22

't klink simpel en dat is het ook. Al 30 jaar lang op eerste kerstdag naar onze eigen chinees voor het kerstmenu. Vaste traditie. Makkelijk en lekker. Voor 2e kerstdag moet ik nog een recept verzinnen maar mijn vrouw had op de huishoudbeurs Iers rundvlees voor zes personen gewonnen wat een vrijdag bezorgd wordt, dus ik ben benieuwd.

Paasei

Bericht door Paasei » 18 dec 2017 13:42

Wij houden het gemakkelijk boven gezellig.
Sas maakt een lekkere soep, vermoedelijk paprikasoep, kan de dag voordien.
Hoofdmenu bestaat uit Teppanyaki waarvoor we zo'n tafelding hebben gehaald van 40cm breed en 1 meter lang.
(Met 7 aan tafel... oa de bij de Wuustwezelgangers bekende Miep en Dirk)
Dan moet er niemand stressen, enkel wat groentjes snijden voor mee op de plaat en klaar.
Dessert ligt ook al vast : zoon heeft in de kookles namelijk Tiramisu leren maken, die gaat ook de dag voordien gemaakt worden.

Er is wijn, een pintje voor de zoon, en er staat een bak (minus 1 - ik moest de kwaliteit toch even testen) Westvleteren die ik van mijn neef kreeg onlangs.

wat borrelnootjes vooraf bij de cava, wat koekjes bij de koffie... meer moet dat niet zijn.
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 18 dec 2017 13:59

Bij ons wordt er dit jaar ook redelijk gemakkelijk gedaan, met instandhouding van een paar kleine tradities.

Traditie 1: op kerstavond verse frieten. Voor de kleine meid op haar verzoek met een speklapje, voor ons 2-en met parelhoen.

Eerste kerstdag krijgen we schoonouders en mijn moeder op bezoek, en dit keer gekozen voor gemak met een bezorgd gourmet met o.a. wat stukjes wild. Zelfs de vaat kunnen we weer mee terug geven. Voor de lunch ben ik van plan om een hartige kerststol te bakken (dus toch nog een beetje kokkerellen). En ik heb een paar weken geleden de christmas cake voor het toetje al gemaakt, deze heeft gisteren zijn laatste rum-badje gehad en kan nu rusten tot er met kerst gedecoreerd gaat worden (sinaasappelglazuur en lekker fruit er op).

Traditie 2: op 2e kerstdag met ons 3-tjes naar de bioscoop en bij thuiskomt Dim Sum hapjes.

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja » 18 dec 2017 14:11

Gourmetten.
Ieder neemt wat kleins mee om op de pannetjes te doen en verder tafelen en babbelen.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Asmodeus

Bericht door Asmodeus » 18 dec 2017 14:55

Tijdens de winterfeestdagen eten wij al jaren min of meer hetzelfde, alleen de groentegarnituren kunnen wisselen.
In ieder geval zullen voorbijkomen: klassieke coq-au-vin, groot vlees in de vorm van rosbief of ribstuk, aardappels uit de oven met ganzenvet en chipolatapudding volgens oud familierecept. Van de overblijfsels rundvlees maak ik kroketten.
Tijdens oudejaarsavond hebben we een koud visbuffet en natuurlijk een overdosis oliebollen.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 18 dec 2017 15:16

Asmodeus schreef:Tijdens de winterfeestdagen eten wij al jaren min of meer hetzelfde, alleen de groentegarnituren kunnen wisselen.
In ieder geval zullen voorbijkomen: klassieke coq-au-vin, groot vlees in de vorm van rosbief of ribstuk, aardappels uit de oven met ganzenvet en chipolatapudding volgens oud familierecept. Van de overblijfsels rundvlees maak ik kroketten.
Tijdens oudejaarsavond hebben we een koud visbuffet en natuurlijk een overdosis oliebollen.
Mag ik zo onbescheiden zijn om naar het familierecept voor de chipolata te vragen?

Asmodeus

Bericht door Asmodeus » 18 dec 2017 15:42

Wowbagger schreef:
Asmodeus schreef:Tijdens de winterfeestdagen eten wij al jaren min of meer hetzelfde, alleen de groentegarnituren kunnen wisselen.
Mag ik zo onbescheiden zijn om naar het familierecept voor de chipolata te vragen?
Dat mag, ik zal het een dezer dagen even helemaal uitschrijven. De geschreven versie is momenteel gereduceerd tot een ingrediëntenlijst.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 18 dec 2017 15:55

Asmodeus schreef:
Wowbagger schreef:
Dat mag, ik zal het een dezer dagen even helemaal uitschrijven. De geschreven versie is momenteel gereduceerd tot een ingrediëntenlijst.
Geen haast mee hoor, maar als chipolata-liefhebber was mijn interesse geprikkeld!

robvoorburg

Bericht door robvoorburg » 18 dec 2017 17:52

Het is inmiddels al weer 5 jaar geleden dat ik alleenstaand ben,
hetgeen mij overigens goed afgaat. Feestelijk koken schiet er
bij in, wachten op betere tijden...
Voor die tijd moest ik er van mijn dochters en de twee dochters
van mijn broer dwingend zorgen voor een steengrill/gourmet
tafel. Meestal aten we met 8 tot 12 mensen, hetgeen erg
gezellig was, mijn broer nam een extra steengrill mee.

Wanneer je alles alleen moet doen (mijn ex heeft nooit de
behoefte gevoeld eens mee te helpen en ik heb er nooit op
aangedrongen) hooguit kon ik wel eens kwaad worden
wanneer ik zag dat ze ook geen donder deed om de tafel
aan te kleden.

Ik herinner me dat het veel tijd kostte, ik deed ook de inkoop.
Drie verse sausen maken, het vlees (veel ossehaas) varkens-
haas, kipfilet.
Groenten, champignons e.d. op maat snijden. Zelfgemaakte
kruiden- en knoflookboter. Goed stokbrood, dat mijn ex
zowaar wist op te warmen.

Kortom, ik bewaar goede herinneringen aan die tijd dat mijn
dochters in de groei waren.
Het hartverwarmende is dat ik direct, maar ook via de tam/tam
hoor dat mijn kinderen dat avondje nu node missen, best een
compliment, maar het doet nog steeds een beetje pijn dat het
er voorlopig niet meer inzit.

Zoals jullie weten koester ik de herinneringen aan de kerstdagen
van mijn jeugd, mijn ouders wisten daar steeds iets gezelligs van
te maken, had er aanvankelijk niet bij stilgestaan dat mijn dochters
zo'n zelfde ervaring zouden hebben, hoe simpel kan het zijn.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf » 18 dec 2017 18:08

Hmm, ik heb nog geen toetje voor het kerstmaal en chipolata houd ik ook wel van... :wink: . Vooraf wordt het hier gebakken griet met prei, komkommer en hollandaise. Als hoofdgerecht heb ik de slager gevraagd een mooi braadstuk van de dunne lende te maken, en ik ben van plan daar een stevige bruine saus bij in elkaar te draaien. Plus natuurlijk ruime keus aan groenten en wat aardappeldingen en lekker brood. Dan een klein kaasplankje (ik heb er weinig liefhebbers voor) en het toetje (daar heb ik zat liefhebbers voor). Voor oudjaar is mij gevraagd om "weer eens zo'n vieze vette gore pie te bakken". Daarmee wordt de 'Creamy chicken, ham and leek pie' van de Hairy Bikers bedoeld en daar zit inderdaad genoeg boter en room in voor een halve week: https://www.bbc.co.uk/food/recipes/crea ... _and_03877. Kan ik mooi doen terwijl ik de sjoelbak aan het prepareren ben en de champagne voorproef :D .

robvoorburg

Bericht door robvoorburg » 18 dec 2017 18:23

Dukdalf schreef:Hmm, ik heb nog geen toetje voor het kerstmaal en chipolata houd ik ook wel van... :wink: . Vooraf wordt het hier gebakken griet met prei, komkommer en hollandaise. Als hoofdgerecht heb ik de slager gevraagd een mooi braadstuk van de dunne lende te maken, en ik ben van plan daar een stevige bruine saus bij in elkaar te draaien. Plus natuurlijk ruime keus aan groenten en wat aardappeldingen en lekker brood. Dan een klein kaasplankje (ik heb er weinig liefhebbers voor) en het toetje (daar heb ik zat liefhebbers voor). Voor oudjaar is mij gevraagd om "weer eens zo'n vieze vette gore pie te bakken". Daarmee wordt de 'Creamy chicken, ham and leek pie' van de Hairy Bikers bedoeld en daar zit inderdaad genoeg boter en room in voor een halve week: https://www.bbc.co.uk/food/recipes/crea ... _and_03877. Kan ik mooi doen terwijl ik de sjoelbak aan het prepareren ben en de champagne voorproef :D .
De sjoelbak, inderdaad dat doodde de tijd prima tot
24.00 uur, deden mijn ouders en ik deed dat eveneens
toen de kinderen ouder werden, later werd er een
spelletje kaart gedaan (shino heette dat en het ging
met geld, dat uiteindelijk in handen van de kinderen
kwam)

Asmodeus

Bericht door Asmodeus » 18 dec 2017 19:17

Chipolatapudding

15 gram gelatine
een pak lange vingers
50ml. marasquin en 50ml. bruine rum
6 eieren
1/2 liter slagroom
200 gram witte basterdsuiker
Vulling: mengsel van krenten, rozijnen, geconfijte sinaasappelschil, sukade, amarenen en gehakte amandelen zonder vlies. Totaal ongeveer 300 gram.

Bereiding:

Week de gelatine in ruim koud water.
Breek de lange vingers in stukjes en week ze in de marasquin en rum.
Wel de krenten en rozijnen 10 minuten in heet water en laat ze uitlekken.
Splits de eieren. Klop de eigelen romig met de suiker.
Verhit de room tot een graad of 70. Voeg het eigeel toe en verhit het mengsel au bain marie, onder voortdurend roeren, tot het is ingedikt.
Voeg, van het vuur af, de gelatine blaadje voor blaadje toe en laat het goed oplossen.
Laat het afkoelen tot het enigszins begint te geleren en voeg alle vulling behalve de lange vingers toe.
Laat verder afkoelen tot het mengsel nog net ‘lopend’ is.
Klop de eiwitten stijf en spatel het er met een minimum aantal bewegingen doorheen, zodat zoveel mogelijk luchtigheid behouden blijft. Vul een grote, met koud water omgespoelde puddingvorm met een laagje mengsel, wat lange vingers, etc. tot deze helemaal vol is.
Laat volledig opstijven in de koeling. Om uit de vorm te lossen : plaats de vorm 10 seconden in heet water en stort uit op een schaal.

Afbeelding

Zoals je ziet is het enige wezenlijke verschil met (de meeste) andere recepten dat in ons recept de eiwitten stijf worden geklopt in plaats van de slagroom. Naar mijn mening resulteert dit in een smakelijkere pudding, maar dat kan natuurlijk gewoon jeugdsentiment zijn :D

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 18 dec 2017 20:37

Dank voor het opschrijven Maarten!

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis » 18 dec 2017 22:37

We hebben hier een receptenbak toch? zodat je het maar 1 keer hoeft op te schrijven..... Undertaker?
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Dukdalf

Bericht door Dukdalf » 19 dec 2017 00:17

Die pudding ziet er geweldig uit, Asmodeus. Ik ga de marasquin vervangen door kirsch (want dat heb ik nog zat staan) maar ook dan krijgen we een mooi dessert, hoop ik.

Asmodeus

Bericht door Asmodeus » 19 dec 2017 08:44

Natuurlijk, iedere zoetige sterkedrank is in principe geschikt. Ik heb eens Grand Marnier gebruikt omdat ik was vergeten een flesje marasquin te kopen.

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker » 19 dec 2017 12:08

Sidekickelvis schreef:We hebben hier een receptenbak toch? zodat je het maar 1 keer hoeft op te schrijven..... Undertaker?
Toegevoegd!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno » 19 dec 2017 16:52

Lekkere dingen komen hier voorbij!

1e Kerstdag: Traditioneel plaatgrillen met de familie van Ellen. We halen verschillende kipdingetjes bij de poelier op de markt plus nog wat biefstuk. Daarbij maak ik zelf de sauzen, die zeer gewild zijn door het neefje en nichtje, en kruidenboter. Na afloop ijs met slagroom.
2e Kerstdag: Eenzame Kerst.. Ellen moet werken. Geen idee wat ik ga eten, misschien de kliekjes van 1e Kerstdag.
Afbeelding

Paasei

Bericht door Paasei » 20 dec 2017 06:02

Arno schreef: 2e Kerstdag: Eenzame Kerst.. Ellen moet werken. Geen idee wat ik ga eten, misschien de kliekjes van 1e Kerstdag.
Ik weet niet of het mogelijk is, maar opdagen op Ellen d'r werk met een lekker lunchpakketje is misschien een leuk ideetje...

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno » 20 dec 2017 12:55

Paasei schreef:
Arno schreef: 2e Kerstdag: Eenzame Kerst.. Ellen moet werken. Geen idee wat ik ga eten, misschien de kliekjes van 1e Kerstdag.
Ik weet niet of het mogelijk is, maar opdagen op Ellen d'r werk met een lekker lunchpakketje is misschien een leuk ideetje...
Leuk idee! Alleen praktisch niet echt doenbaar, Ellen heeft de auto mee en met openbaar vervoer is haar werklocatie lastig te bereiken..
Afbeelding

Paasei

Bericht door Paasei » 20 dec 2017 13:14

jammer...

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder » 20 dec 2017 15:42

In onze familie organiseert ieder om beurt het Kerstfeest, dus elke drie jaar wordt mijn stulp bevolkt met origineel zes maar intussen drieëntwintig waarvan drie kleuters.
De exponentiële toename en vooral de snelheid ervan doet me aan konijnen denken. Konijn eten zou dus als een vorm van verkapt kannibalisme kunnen aanzien worden, dus we houden ons gewillig aan gevogelte.
Beginnen doen we : superklassiek met zalm in champagnecoupes : opgemaakte slasnippers, ‘n moot gepocheerde zalm erop, daarover cocktailsaus met tomaat- en eiwitblokjes.
Soep : de jaarlijkse klassieker : waterkers.
Plat de resistance : Mechelse koekoek … het wordt dus Mechelse waterzooi.
Men filere de beesten zorgzaam: het borstvlees en de billen worden gebruikt, het vel gaat weg.
De karkassen belanden in de pot, samen met wat selderstelen, ajuin en laurier.
Na een uur of twee pruttelen : ontvetten en door een neteldoek zeven.
De billen en het borstvlees even aankleuren, en in een gesloten pot met wat bouillon een uur laten garen in de oven.
Je kan alles tegelijk stoven, maar ik stoof de groenten liever apart omdat beetgaar lekkerder is dan plat. Iets te knapperig kan geen kwaad, want er is nog een zekere standtijd.
Begin met een blanke roux, ‘n velouté op basis van de bouillon. Kruiden met peper, zout en nootmuskaat. Doe flink wat kervel in de saus, en hou ze op ongeveer zeventig graden op een klein vlammetje of in een oven van 100°.
Wat gaar is mag in de saus.
Ajuin : stoven.
Wortelen : in de lengte in vier, dan in stukjes van een halve centimeter snijden. Koken in bouillon.
Groene selderstelen in stukjes van een halve centimeter : stoven.
Prei in ringetjes van een paar millimeter : stoven.
Spruiten : koken in zout water.
Kleine vastkokende aardappelen wassen en ongeschild twintig minuten koken.
Als alles in de saus ligt, rustig omscheppen en niet teveel roeren.
In tegenstelling tot andere “zooien” is Mechelse waterzooi een gerecht in saus, en geen dunne soep met groenten en vlees. Begin dus met een vrij dikke velouté, en voeg, als alles in de pot zit, eventueel wat bouillon toe.
Dit gerecht kan gerust even in de oven blijven terwijl je het voorgerecht serveert.
Nagerechten in dezelfde stijl : kaastaart, rijstpap en chocomousse.
( Oei, precies vrij lang uitgevallen)
Zalig Kerstfeest voor de liefhebbers !
S.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 20 dec 2017 15:50

Water loopt hier langzamerhand de mondhoeken in Smoorder.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg » 20 dec 2017 18:34

Inderdaad, de liefdevolle wijze waarop het een en ander
wordt beschreven verraadt een fijngevoeligheid en een
affectie die van enig belang zijn om iets op tafel te
toveren dat de gasten doet watertanden, verkijk je er
niet op met enig geduld zet je zelf in korte tijd grote
stappen als hobbykok, probeer er eens iets meer van te
maken dan te doen gebruikelijk, het zal aanzetten je
er verder in te bekwamen.

Huub

Bericht door Huub » 21 dec 2017 12:10

Bommel schreef:Op kerstavond bereid Mme Bommel, Joost is dan reeds met kerstreces, twee Dorades met vers gesneden groentes in zilverfolie verpakt die dan in de oven geschoven wordt.
Op de plek waar ooit de ingewanden zaten wordt schijfjes citroen gelegd met verse tijm.
Klein beetje zout en wat peper om wat smaak toegevoegen.
Een lekker mager en koolhydraat arm maaltje.
Hallo Louis,

Wij bereiden de dorades ook ongeveer op deze manier.
Volgens een oud Bretons recept vouwen wij de folie in een schotelvorm waarin we wat Noilly Prat gieten.
Dat geeft een heerlijke smaak aan de vis.

Plaats reactie