Whisky/Whiskey/Bourbon

Naast het pijproken natuurlijk ...
Plaats reactie
Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 18 feb 2011 21:41

Joey Peters schreef:Nee ik heb eens in mijn theevoorraad gekeken en geen lapsang gevonden.

Dus niet in een wijnrek zetten? Das wel jammer.

Moet eigenlijk een keuze maken tussen port en whisky. Port verzamelen of whisky verzamelen.
Door het hoge alcoholpercentage in de whisky, loop je een behoorlijke kans dat de kurk na verloop van tijd oplost als je de fles neerlegt. En een grote whiskyvlek in het tapijpt (of plas op een harde vloer) is pas echt jammer.

Wijn en port zijn laag-alcoholisch dus die dranken tasten de kurk niet aan.

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 18 feb 2011 21:44

Goed om te weten... Bedankt!

boyenne

Bericht door boyenne » 22 feb 2011 15:38

Winslow Collector schreef:Zo zo, Boyenne. Wat een leuk verslag van je eerste whisky-ervaring. En dan al meteen zoveel herkennen, erg leuk en amusant om te lezen. Mooie, serieuze aanpak.

Als je hem weer eens uit de kast pakt, zou je kunnen beginnen om hem zonder water te beoordelen. Daarna een beetje water erbij en kijken of je daar verschillen in merkt.

Ben benieuwd wat je volgende keuze gaat zijn, want als ik het zo lees ben je wel enthousiast geraakt. Leuke manier om voor niet teveel geld meerdere whisky's te proberen zijn de Nosing & Tastings (proeverijen). Als je wilt laten weten waar je ongeveer woont, kan ik je vrijblijvend uitnodigen eens bij een proeverij aanwezig te zijn als ik daar in de buurt ben. Ik organiseer die proeverijen en mijn kringetje bekenden strekt zich ook in België uit.

Veel plezier en succes met dat lekkere goedje.
Dank voor je warme reactie Wc.

Het gebeurt me niet vaak dat ik zo snel enthousiast ben over iets; stiekem heb ik gewoon iedere dag een glas Glenn Grant gedronken. Uiteraard geprobeerd hoe het smaakt met/zonder wat water; het lijkt haast wel of de Whisky minder "straf" is wanneer water wordt toegevoegd; minder hard. Dat de whisky meer "open" wordt met het water, heeft mijns inziens te maken met de zachtere body die het verkrijgt. Wellicht herkenbaar.

Natuurlijk kon een tweede Whisky niet achterblijven. Bij de slijterij heb ik me laten adviseren. Mijn oog viel op het merk Johnnie Walker. De beste man kon mij verschillende labels laten zien en beschrijven. Het merk is bekend, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het ook "goed" is. Toch maar een fles Black Label meegenomen. Tot op heden niet geprobeerd. Iemand ervaringen met JW? De labels schijnen een resultaat te zijn van tot wel 40 verschillende soorten Whisky's.
boyenne Afbeelding

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 22 feb 2011 15:43

Black Label is mijn favoriete blend. Naar mijn mening stukken beter dan de Green Blend. Is wel alweer een tijdje geleden... Is wel aan te raden.

boyenne

Bericht door boyenne » 22 feb 2011 15:45

Joey Peters schreef:Black Label is mijn favoriete blend. Naar mijn mening stukken beter dan de Green Blend. Is wel alweer een tijdje geleden... Is wel aan te raden.
Interessant; wat maakt Black Label tot jouw favoriete blend?
boyenne Afbeelding

Joey Peters

Bericht door Joey Peters » 22 feb 2011 15:47

Uitgesproken zacht/mild. Daar houd ik wel van. Maar ook echt zoutig kan ik ook wel waarderen. Maar niet scherp. Ik drink ook bijna altijd whisky on the rocks.

PiepeJan

Bericht door PiepeJan » 22 feb 2011 15:53

Afgelopen weekend voor het eerst sinds hele lange tijd weer eens whisky geprobeerd. Een kennis van me had een fles Highland Park in huis gehaald. Mijn soort hoestdrank is het absoluut niet. Ik kies dan liever rum.
Jan

Confucius zegt: Een wijs man zoekt het in zichzelf, de dwaas zoekt het in anderen.

Ribbon

Bericht door Ribbon » 16 mei 2011 18:08

De plaatselijke slijter bij m'n schoonouders stopt ermee, vandaar wat inkopen gedaan met 20% er af.

Bruichladdich - 1998 Manzanilla Sherry Edition
Coal Ila - 12 jaar
Cragganmore - 12 jaar

Proost. :)

dr. Watson

Bericht door dr. Watson » 16 mei 2011 23:59

Winslow Collector ik lees net weer jouw stukjes en het valt me op dat het net als pijproken een hele wetenschap is. Hierbij een aantal vragen:
1. Sommige dure restaurants en horecagelegenheden schenken de duurdere whisky's, maar ze hanteren het rookverbod. Volgens mij kan dat niet. Ik vind met name een goede sigaar onontbeerlijk bij het nuttigen van deze drank.
2. Mijn smaak (ik ben geen ingewijde) is Jameson en Jack Daniels. Ik rook graag latakia. Welke merken zou je mij kunnen adviseren als vervolgtraject.
3. Van een vriend kreeg ik Dimple (12 jaar oud) vind je die goed. Voorlopig ben ik gematigd positief hierover.
4. Ik drink de whisky het liefst puur of evt. 1 druppel water. Deel jij ook mijn mening hierover?

metaltommy

Bericht door metaltommy » 17 mei 2011 00:01

heel lang geleden eens dimple gehad die kon ik wel erg waarderen wat mij zo bij staat
Groet,
Tom

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator » 17 mei 2011 00:04

Jameson en Jack Daniels ?

Ben geen groot kenner maar op z'n minst een vreemde combi, Iers en Amerikaans, kan me niet voorstellen dat deze twee op één lijn liggen, nogmaals, geen kenner hier, ben erg benieuwd naar de bevindingen van WC hier over ?!
Afbeelding

dr. Watson

Bericht door dr. Watson » 17 mei 2011 00:11

Eliminator schreef:Jameson en Jack Daniels ?

Ben geen groot kenner maar op z'n minst een vreemde combi, Iers en Amerikaans, kan me niet voorstellen dat deze twee op één lijn liggen, nogmaals, geen kenner hier, ben erg benieuwd naar de bevindingen van WC hier over ?!
Kan ik jou verklaren Eliminator: Jameson is Iers en drinkt soepel. Net als alle Ierse whisky's. Ze zijn gelagerd op oude sherryvaten en dit geeft een fijn aroma. Jack Daniels wordt gefilterd door houtskool dit geeft een prettige rokerige smaak. Net als de latakia.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator » 17 mei 2011 00:16

Okay, duidelijk, toch inderdaad een hele andere, bijna tegenstrijdige, smaakervaring blijkbaar, vondt het al een tikkeltje vreemd, als ik al whisk(e)y's drink is het nml. vrijwel uitsluitend Iers, Amerikaans is niet mijn ding gebleken,.... en dat klopt ook wel, da's Latakia ook niet :D

p.s. overigens moet ik me helemaal niet met deze discussie bemoeien, heb er simpelweg geen kaas van gegeten, ben meer een cognac en rum liefhebber, maar deze combi viel me gewoon op :wink:
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 17 mei 2011 01:25

dr. Watson schreef:Winslow Collector ik lees net weer jouw stukjes en het valt me op dat het net als pijproken een hele wetenschap is. Hierbij een aantal vragen:
1. Sommige dure restaurants en horecagelegenheden schenken de duurdere whisky's, maar ze hanteren het rookverbod. Volgens mij kan dat niet. Ik vind met name een goede sigaar onontbeerlijk bij het nuttigen van deze drank.
2. Mijn smaak (ik ben geen ingewijde) is Jameson en Jack Daniels. Ik rook graag latakia. Welke merken zou je mij kunnen adviseren als vervolgtraject.
3. Van een vriend kreeg ik Dimple (12 jaar oud) vind je die goed. Voorlopig ben ik gematigd positief hierover.
4. Ik drink de whisky het liefst puur of evt. 1 druppel water. Deel jij ook mijn mening hierover?
Hey Dr. Watson. Ik zal proberen jouw vragen te beantwoorden.

1. Wat betreft het niet roken in restaurants (afgezien van de combi met een cognac, whisk(e)y of ander digestief) vind ik dat toch al een gebrek aan gastvrijheid. Mijn idee is, dat na een uur of 10, half 11, iedereen zijn eten wel genuttigd heeft en zouden ze het roken vrij moeten geven vanaf die tijd. Voor de "natafelaars" die daar lekker van willen genieten tijdens een gesprek met de tafeldames en -heren. De anti-rooklobby kan dan na de maaltijd naar huis zonder last te hebben van de rokers en zo zouden de openingstijden van restaurants mooi verdeeld worden over de rokers en niet-rokers. Maar dat is een mening en helaas kan ik hier weinig in betekenen voor je. :cry:

Verder kom ik waarschijnlijk in de verkeerde restaurants, want vaak gaat het assortiment niet veel verder dan enkele blended whisk(e)y's en hooguit een Glenfiddich single malt whisky. En ja, ze vragen daar de hoofdprijs voor. Je haalt 35 borrels van 20 ml uit een fles van 0,7 liter. Als ik dan € 4,75 moet afrekenen vor een Glenfiddich 12 jaar oud van rond de dertig euro per fles, drink ik mijn whisky wel thuis. Dan drink ik liever een borrel waarvan ik weet dat die fles echt 166 euro heeft gekost (35 x € 4,75), al zijn de meeste whisky's die ik drink bij lange na niet zo duur.

2. Je moet drinken wat je lekker vindt. Met of zonder combi met sigaar of pijp. Er kan maar 1 persoon beslissen wat jij lekker vindt... en dat ben jij zelf.
Jameson en Jack Daniels, eigenlijk alle Ierse en Amerikaanse whiskey's, zijn niet helemaal mijn ding (ook weer een mening, dus daar kunnen we zeer goed over verschillen). Al is een Jameson op zijn tijd wel lekker licht. Door de productiemethode vind ik er een chemisch smaakje aan zitten. Komt doordat Ierse whiskey altijd 3 x gedistilleerd is en Amerikaanse whiskey meestal volgens een continu proces. Dus langere tijd contact met het koper tijdens de distillatie en een hoog alcoholpercentage ná de distillatie en dat laatste geeft haast altijd het verdwijnen van "verontreinigingen" uit het mashen en fermenteren die niet meegedistilleerd worden. Beide distillatievormen én het filteren over kool halen veel van de vetten uit de whiskey (de foezeloliën) en daarmee ook het karakter van de whiskey. Hoewel bij elke whisky belangrijk, zal de smaak dan uit het houten vat tijdens de rijping moeten komen, maar voorliggende processen (mashen en fermenteren) worden dan teniet gedaan, evenals de reacties in het vat tijdens de rijping van juist die oliën en "verontreinigingen". Een keuze of je het een lekkerder vindt dan het andere is aan de drinker zelf. Ik houd zelf wel van een beetje karakter.

Voor een combi met Latakia, zou je kunnen opteren voor een contrast, dus een lichte en niet-geturfde whisky als contrast met de zwaardere tabak. Betaalbare Schotse single malt voorbeelden hiervan zijn Aberlour, Aberfeldy, Glenrothes en Dalwhinnie. Deze bevatten geen turf/rokerigheid.

Enkele betaalbare voorbeelden (uitsluitend single malts uit Schotland) met een beetje turf erin zijn Scapa, Old Pulteney, Springbank, Longrow (ook van Springbank maar iets meer geturfd), Talisker en Oban, de laatste 2 al wat meer geturfd/rokerig.

Voor het echte zwaardere turfwerk verwijs ik je graag naar enkele single malt whisky's van het eiland Islay, bijvoorbeeld Caol Ila, Lagavulin en Bowmore. Nog heftiger en van hetzelfde eiland zijn Ardbeg en Laphroaig. Van licht, middel tot zwaarder geturfd, zoals hierboven aangegeven, zul je zelf moeten ondervinden of die dubbele rokerigheid (whisky én Latakia) elkaar goed aanvullen. Ben je dit niet gewend, zou ik nog niet meteen met een Laphroaig of Ardbeg beginnen: erg rokerig en medicinaal. Beide "you love it or you hate it"-whisky's. :wink:

3. Dimple is een blended Schotse whisky, dus samengesteld uit whisky's van meerdere distilleerderijen (in tegenstelling tot de single malts, die uit 1 distilleerderij komen en dus meer het karakter van die distilleerderij dragen). Hij heeft een tikkeltje rokerigheid in zich, maar is verder best toegankelijk en redelijk zoet. Zoet is hier wel relatief, hoor.
Zelf drink ik weinig blended whisky's, omdat er nog zoveel te ontdekken is in de, naar schatting, 8.000-10.000 single malts op de markt.

Er zijn heel veel goede blended whisky's, maar ook veel "slechte". In blended whisky zit meestal een aandeel grainwhisky (van andere graansoorten dan gerst én gedistilleerd via het continuproces) en hoe beter/duurder de blended whisky, des te minder grainwhisky, dus des te meer single malts én ook des te ouder die single malts. Maar het is altijd een combi van meerdere karakters van verschillende distilleerderijen, soms tot 40-50 verschillende. Dan zitten er zoveel eigenschappen en aroma's/smaken in die whisky, dat hij voor mijn gevoel weer erg gaat vervlakken en het oordeel vaak is: zoet, droog of rokerig en verder wel of niet gemakkelijk en lekker drinkbaar.

4. Om whisky echt te proeven en beoordelen drink ik hem puur. Mocht het alcoholpercentage hoog zijn (boven de 53-55%) dan met een klein scheutje water, waarbij ik probeer in te schatten het alcoholpercentage rond de 46% te brengen: het zogenaamde "ideale" alcoholpercentage.

Echt proeven/beoordelen is eerst puur, daarna met enkele druppels water om het "bouquet" te openen.

Algemeen:
Wil je echt het onverbloemde karakter van een distilleerderij (en dus de whisky) willen ervaren, raad ik je aan om een single cask whisky te proberen. Deze komt dan niet alleen uit 1 distilleerderij, maar ook nog echt uit 1 vat. Dus niet, zoals de meeste single malts, meerdere vaten uit 1 distilleerderij gemengd.
Als je hem dan ook nog "cask strenght" koopt, is de whisky tussen vat en fles niet teruggemengd met water tot 40, 43 of 46% (of ergens daartussen), maar heb je echt de sterkte zoals hij uit het vat komt, soms tot ver in het 60%-bereik.
Als laatste kun je op het etiket zoeken naar de term "un-chillfiltered". Dan is de whisky voor het bottelen alleen "warm" gefilterd, om de koolstukje uit het vat te filteren. Maar niet koud gefilter, op 4°C, om de foezeloliën eruit te halen.
Met deze opmerkingen onder "algemeen" heb je de meest oorspronkelijke expressie van een whisky. Meestal vind je dit soort whisky's van onafhankelijke bottelaars, zoals Signatory, Duncan Taylor, The Ultimate, Gordon & MacPhail en nog een twintigtal andere. In kleine letters zie je op het etiket uit welke distilleerderij zo'n whisky afkomstig is. Meestal zijn dit de juweeltjes.

Op 24 juni organiseer ik voor een (voor mij nog onbekende) vriendenclub in Valkenswaard een proeverij met 10 whisky's. Van 5 merken steeds een officiële botteling (dus van de distilleerderij zelf) met daarnaast een onafhankelijke botteling van een andere bottelaar, maar met whisky uit diezelfde distilleerderij als de officiële botteling. Snap je het nog?
Dus bijvoorbeeld een Bowmore van Bowmore zelf, met daarnaast een Bowmore van bijvoorbeeld Duncan Taylor. En dat voor 5 merken, dus 10 whisky's in totaal voor die avond.

Whisky's van onafhankelijke bottelaars zijn vaak wat goedkoper, of even duur maar dan 5-8 jaar ouder, maar wél met meer karakter dan de officiële bottelingen.

Hopelijk heb je hier iets aan, aan bovenstaande uitleg. Mocht je meer vragen hebben: met alle plezier. :lol:

Verder: voor een echt goede fles single malt whisky moet je tussen de 40-50 € per fles rekenen.

En wat betreft de Ierse whiskey's: in slechts 3 werkende distilleerderijen in Ierland worden momenteel rond de 100 merken geproduceerd. Veelal blends. Goede Ierse single malts zijn bijvoorbeeld Connemara of Bushmills.
In tegenstelling tot Schotland, waar meestal tussen de 90 en 100 distilleerderijen actief zijn, met evenzo vele single malt whisky's +20%, omdat sommige distilleerderijen enkele weken per jaar een ander merk maken, vaak met meer turf. Bijvoorbeeld de ongeturfde Tobermory van het eiland Mull, maakt 12 weken per jaar een geturfde versie, die ze dan Ledaig noemen.

Wat betreft single malts en blends uit Schotland: qua liters per jaar is ongeveer 10% single malt en 90% blended whisky's. Zo klein is het aandeel single malts, al stijgt dit ieder jaar wel een beetje. De klanten zoeken toch steeds meer naar iets "puurs". Maar blended whisky's voeren in aantal liters nog steeds veruit de boventoon.

Edit: oeps, weer een heel verhaal. Sorry. :oops:

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 17 mei 2011 01:39

dr. Watson schreef:
Eliminator schreef:Jameson en Jack Daniels ?

Kan ik jou verklaren Eliminator: Jameson is Iers en drinkt soepel. Net als alle Ierse whisky's. Ze zijn gelagerd op oude sherryvaten en dit geeft een fijn aroma. Jack Daniels wordt gefilterd door houtskool dit geeft een prettige rokerige smaak. Net als de latakia.
Nog even een ontkrachting, Dr.Watson. Het rokerige van een Amerikaanse whiskey komt niet door het filteren over actieve kool. Dat zou eerder rookaroma's wegnemen. Het rokerige komt door de rijping in het houten vat, dat vooraf stevig gebrand wordt om het eikenhout te openen. Hierdoor komt vanilline uit het hout (uit het bestanddeel lignine, één van de drie voornaamste bouwstoffen van eikenhout, naast cellulose en hemi-cellulose). De vanilline is de basis van vanille, vandaar dat aroma en die smaak in de whisky. Het verbrande hout zorgt voor de rokerigheid.

Ditzelfde gebeurt ook in Schotse whisky's, maar daarbij gebruiken veel distilleerderijen ook nog eens gerst dat gedroogd is met turf. En juist dat drogen met turf geeft de Schotse whisky dat rokerige aroma. Je neemt dit al waar vanaf ongeveer 3-5 ppm (parts per million) in de whisky. Tussehn drogen met turf en bottelen verliest de vloeistof ongeveer 1/3 van de turfinvloed, bij een rijpingstijd van ongeveer 10 jaar.
Dus als men, zoals bij Ardbeg, doorgaans de gerst droogt met 45 ppm turf op de gerstkorrel, blijft er na 10 jaar rijping ongeveer 15-17 ppm turf over in de whisky. En dat is een redelijk stevig aroma.

Hoe langer de rijpingstijd, hoe meer het vat invloed gaat uitoefenen en hoe minder er van de turf overblijft. Ook de "weeiige" smaak van de gerst verdwijnt langzaam tijdens langere rijping en het hout gaat dan meer invloeden afgeven aan smaak en aroma. Meer vanille en honing en bloemen bij rijping op ex-bourbon vaten, meer fruitige tonen bij rijping op ex-sherryvaten.

Schotse whisky MOET op tweedehands vaten rijpen, volgens de wet. Amerikaanse Tennesee whiskey en bourbon MOET op nieuwe vaten rijpen. Daarom zijn amerikaanse whiskey's bijna altijd voorzien van vanille en honingtonen en is een Schotse whisky veel complexer.

Kynikos

Bericht door Kynikos » 17 mei 2011 01:51

Erg interessant weer om te lezen. Aan de ene kant heb ik ontzag voor je expertise en aan de andere kant ben ik blij dat ik die zelf niet heb. Ik zou bang zijn dat ik niet meer zou kunnen genieten van een simpele slobberblend. Ervaar jij dat zo?

metaltommy

Bericht door metaltommy » 17 mei 2011 02:01

slobberblend
8) :D :D die houden we erin LOL
Groet,
Tom

wimclaessen

Bericht door wimclaessen » 17 mei 2011 02:28

dr. Watson schreef:Winslow Collector ik lees net weer jouw stukjes en het valt me op dat het net als pijproken een hele wetenschap is. Hierbij een aantal vragen:
Probeer eens Highland park of Lagavulin. Whisky met erg uitgesproken rook en turf smaak. Een pijpje met latakia past daar perfect bij

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 17 mei 2011 09:54

Kynikos schreef:Erg interessant weer om te lezen. Aan de ene kant heb ik ontzag voor je expertise en aan de andere kant ben ik blij dat ik die zelf niet heb. Ik zou bang zijn dat ik niet meer zou kunnen genieten van een simpele slobberblend. Ervaar jij dat zo?
Nee, eigenlijk niet. Ik vind een whisky lekker of niet. Er zijn ook single malt whisky's die ik echt niet bijzonder vind en er zijn blends die ik zeer de moeite waard vind.
Juist het ontdekken van smaken en aroma's in whisky vind ik een erg leuk spelletje; wel verrekte moeilijk en ben er ook beslist niet goed in. Maar door meer te weten van de achtergronden van het proces en hoe bepaalde distilleerderijen in elkaar zitten (vooral hun specifieke kenmerken), maken dat spelletje leuker en interessanter.

Daarbij vind ik het een groot verschil om whisky te "proeven" of whisky "sociaal te drinken". Als ik met een of meer vrienden gewoon lekker ergens zit te ouweh..ren, gaat het mij meer om de smaak van whisky en "lekker/niet lekker".
Zit ik met die vrienden inderdaad een paar whisky's te PROEVEN en te beoordelen en zijn die whisky's het thema van de avond of de reden van de samenkomst, dan komt er wat anders op tafel en inderdaad geen slobberblend. :wink:

En eerlijk gezegd vind ik, dat er aan blended whisky's vaak en onterecht een soort van "mindere status" hangt. Alsof alleen een single malt lekker en goed zou kunnen zijn. Nu is het inderdaad moeilijker om een echt slechte single malt te vinden (en "slecht" is iets anders dan "niet lekker") en iets "slechts" vind je sneller bij de blends. Maar aangezien er zo ontiegelijk veel blends zijn, is daar ook heel veel lekkers en goeds tussen te vinden, ook voor aangename prijzen.

Enne... die expertise valt wel mee hoor. Alles is al zo'n beetje uitgevonden en beschreven en omdat ik veel met mijn boek over whisky bezig ben, doe ik veel research. Dingen die ik lees en die ik interessant vind worden als een spons opgenomen. Momenteel zit ik tot over mijn oren "in het mashproces" en probeer ik de veelheid aan informatie te selecteren en in te korten om geschikt te maken voor mijn boek.

dr. Watson

Bericht door dr. Watson » 17 mei 2011 11:30

Winslow Collector heel erg bedankt voor het delen van je expertise. Ik denk dat ik uiteindelijk ook wel een liefhebber zal worden van de schotse whiskeys, mijn interesse voor Laphroag of Ardbeg is in ieder geval gewekt.

St Patrick

Bericht door St Patrick » 17 mei 2011 11:59

Doe mij maar een mooie Lagavullin of Tallisker... Ardberg is natuurlijk ook erg lekker. Maar het liefst een Single Malt welke lekker zwaar en ziltig/jodium achtig is... Wanneer ben ik ook alweer jarig??? O ja ik heb mezelf al een paar mooie pijpen gegeven... Maar wie weet :roll:
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

jarnogab

Bericht door jarnogab » 17 mei 2011 12:07

Ik heb hier nog Laphroag staan die mij té rokerig is. Op een volgende PRF meeting breng ik die mee en kan ik ze schenken aan iemand die dit wenst, óf ik neem 'm mee en geïnteresseerden kunnen proeven. Soit; we zien wel.

Zelf lust ik af en toe ook graag een Jameson omwille van het milde karakter.

Talisker kan er wel eens tussendoor, maar echt fanaat ervan ben ik niet. Doe mij maar een Bowmore (mijn favoriet), Glenmorangie, Glenlivet of een Hart Brothers.
Groeten,
jarnogab

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno » 17 mei 2011 12:18

*Pfffff* Ik zie onderhand door de bomen het bos niet meer.. (Too much input!) Het lijkt wel pijptabak :P Zou er trouwens een verband zijn tussen welke tabak je lekker vind en welke whiskey je lekker vind? Mijn smaak gaat meer en meer uit naar Engelse/Balkan tabakken dus dan zou ik die en die whiskey wel lekker kunnen vinden?
Enfin, ik zou graag 3 "beginners-whiskey's" willen weten die bij de meeste slijterijen wel te krijgen zijn en ook niet te duur. Wat is zo'n beetje de Neptune van de whiskey?

Edit: Ik zie al wat staan in eerdere posts.. :oops:
Laatst gewijzigd door Arno op 17 mei 2011 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 17 mei 2011 12:28

jarnogab schreef:of een Hart Brothers.
Ha ha, en welke? Want Hart Brothers is dus een van die onafhankelijke bottelaars. Hart Brothers is zelf geen merk whisky of distilleerderij, maar een bottelaar die bij verschillende distilleerderijen whisky's koopt en deze dan bottelt onder eigen naam. Maar altijd moet er ergens de naam van de whisky/distilleerderij op de verpakking te vinden zijn.

jarnogab

Bericht door jarnogab » 17 mei 2011 12:58

Winslow Collector schreef:
jarnogab schreef:of een Hart Brothers.
Ha ha, en welke? Want Hart Brothers is dus een van die onafhankelijke bottelaars. Hart Brothers is zelf geen merk whisky of distilleerderij, maar een bottelaar die bij verschillende distilleerderijen whisky's koopt en deze dan bottelt onder eigen naam. Maar altijd moet er ergens de naam van de whisky/distilleerderij op de verpakking te vinden zijn.
Ik wist dat ze bottelaars waren; ik koop die in het wijnhuis Dochy te Oostende die twee whisky's in hun assortiment hebben: een selectie van bottelaar hart Brothers en ook Dun Bheagan. De wijnhandelaar vertelde me dat ze zelf geen whisky distilleren. Ik heb hier geen fles meer staan om te kijken van welke distilleerderij ze afkomstig zijn; ik weet wel dat de wijnhandelaar 1 bepaalde soort afnam vroeger (alzo dacht ik toch).

Overigens heb ik me daarnet vergist, het is de Dun Bheagan die ik lekkerder vond en in mijn favorieten-lijstje thuishoorde. Eerlijk gezegd weet ik niet meer of Dun Bheagan een distilleerder dan wel bottelarij is, maar ik meen eerder distilleerderij. Al hele poos geleden (meer dan 4 jaar) dat ik daar nog wat van aanschafte. Misschien kan je me hierbij weer op het goede spoor zetten?

Overigens ken ik er niet zoveel van, gewoon onthouden wat ik lekker vind en die opnieuw kopen. En dan eens in de zoveel tijd iets nieuws proberen.

Wel leuk alle info te lezen van jou, WC, hoewel het soms ook voor mij nogal moeilijk is door het bos de bomen nog te zien.
Ik lust wel graag een aantal speyside whisky's, die ik ooit geproefd heb maar merknamen ontsnappen me.
Groeten,
jarnogab

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 17 mei 2011 13:04

Arno schreef:*Pfffff* Ik zie onderhand door de bomen het bos niet meer.. (Too much input!) Het lijkt wel pijptabak :P Zou er trouwens een verband zijn tussen welke tabak je lekker vind en welke whiskey je lekker vind? Mijn smaak gaat meer en meer uit naar Engelse/Balkan tabakken dus dan zou ik die en die whiskey wel lekker kunnen vinden?
Enfin, ik zou graag 3 "beginners-whiskey's" willen weten die bij de meeste slijterijen wel te krijgen zijn en ook niet te duur. Wat is zo'n beetje de Neptune van de whiskey?
Too much input? Daarom schreef ik aan het begin al: gewoon drinken wat je lekker vindt. :wink: Het is inderdaad een erg uitgebreid wereldje en het moet maar net je interesse wekken. Of niet, natuurlijk. :lol:

Verband tussen tabak en whisky? Ik denk dat dat erg persoonlijk is. Qua tabak ben ik een zoetekauw, voor mij geen Engelse mixtures, geen Latakia en geen Perique. Qua whisky van zoet en toegankelijk tot heftig en zwaar geturfd.

In de tabak een gespecificeerd deel van het spectrum, terwijl in de whisky eigenlijk het gehele smaak- en aroma spectrum.

En mocht je willen experimenteren met whisky (een vrijblijvende tip voor iedere geïnteresseerde): je kunt van die kleine 5 cl flesjes kopen. Daar haal je 2 borreltjes uit en vertelt je dan zeker of het een grotere fles waard is of dat je een bepaald type whisky toch maar niets vindt. Of af en toe in de buurt eens een proeverij bezoeken. Ook een leuke en gezellige (en leerzame) manier om wat verschillende whisky's te proberen.

Dan die beginnerswhisky's. Enerzijds is die vraag heel gemakkelijk te beantwoorden, want merken en types genoeg. Anderzijds is elk voorbeeld dat ik neerschrijf te vervangen met 20 of meer alternatieven.

Maar goed, om je een kleine stap in een richting te geven, zou ik aanraden om dan 3 categorieën te pakken: (1) toegankelijk, (2) iets complexer en (3) heftiger/geturfd.

1. Zoals al vaker omschreven in dit topic: een Aberlour 12 yo (years old), Aberfeldy tot 12 yo, Dalwhinnie 15 yo. Trap niet in de valkuil om direct een Glenfiddich 12 yo te kopen. Dit is een vrij scherpe whisky (dankzij de snelle manier van stoken op hoge temperatuur).

2. Hier zou je een iets oudere whisky voor kunnen nemen, met wat meer "body" en complexiteit. Reken dan wel op soms hogere prijzen. Voorbeelden zijn een Highland Park 18 yo (55-60 €), een Glenrothes van rond de 14 jaar oud, de oudere Glenmorangie (bijvoorbeeld 18 yo). Deze wat oudere whisky's verliezen de gerstinvloed wat meer dan de jongere whisky's. De gerstinvloed komt als een wat weeiig zoet aroma/smaak naar voren, een duidelijke graaninvloed/brooddeeg. Door de langere rijping op vat worden de "jonge invloeden" vervangen door de complexere invloeden van het hout en vooral de chemische reacties die tussen hout en vloeistof gaande zijn. Deze zorgen voor meerdere aroma's in 1 whisky.
Helaas zijn deze wat duurder, maar hoe kun je een voorkeur bepalen als je een belangrijk segment niet zou proberen? Probeer bivoorbeeld ook een (toch) Glenfiddich, maar dan van 15 of 18 jaar oud. Of een Glenlivet van die leeftijd of Glenfarclas.

3. Het heftigere werk, van beetje heftig tot erg heftig: Springbank 10 yo, Scapa 14 yo, Oban 14 yo, Longrow 10 yo, Talisker 8 of 10 yo, Bowmore, Lagavulin, Caol Ila, Ardbeg en Laphroaig, die laatste 4 merken allemaal rond de 10 jaar oud.

Of leuker: zorg voor een ruimte (ruime huiskamer) en een man of 6-8 whiskyliefhebbers en ik kom tegen een vergoeding (kostprijs whisky en reisvergoeding) een avondje whisky laten proeven en vragen beantwoorden. Veel leuker!!! :wink:

jarnogab

Bericht door jarnogab » 17 mei 2011 13:10

Winslow Collector schreef:
Arno schreef:*Pfffff* Ik zie onderhand door de bomen het bos niet meer.. (Too much input!) Het lijkt wel pijptabak :P Zou er trouwens een verband zijn tussen welke tabak je lekker vind en welke whiskey je lekker vind? Mijn smaak gaat meer en meer uit naar Engelse/Balkan tabakken dus dan zou ik die en die whiskey wel lekker kunnen vinden?
Too much input? Daarom schreef ik aan het begin al: gewoon drinken wat je lekker vindt. :wink: Het is inderdaad een erg uitgebreid wereldje en het moet maar net je interesse wekken. Of niet, natuurlijk. :lol:

Verband tussen tabak en whisky? Ik denk dat dat erg persoonlijk is. Qua tabak ben ik een zoetekauw, voor mij geen Engelse mixtures, geen Latakia en geen Perique. Qua whisky van zoet en toegankelijk tot heftig en zwaar geturfd.

In de tabak een gespecificeerd deel van het spectrum, terwijl in de whisky eigenlijk het gehele smaak- en aroma spectrum.

En mocht je willen experimenteren met whisky (een vrijblijvende tip voor iedere geïnteresseerde): je kunt van die kleine 5 cl flesjes kopen. Daar haal je 2 borreltjes uit en vertelt je dan zeker of het een grotere fles waard is of dat je een bepaald type whisky toch maar niets vindt. Of af en toe in de buurt eens een proeverij bezoeken. Ook een leuke en gezellige (en leerzame) manier om wat verschillende whisky's te proberen.

Dan die beginnerswhisky's. Enerzijds is die vraag heel gemakkelijk te beantwoorden, want merken en types genoeg. Anderzijds is elk voorbeeld dat ik neerschrijf te vervangen met 20 of meer alternatieven.

Maar goed, om je een kleine stap in een richting te geven, zou ik aanraden om dan 3 categorieën te pakken: (1) toegankelijk, (2) iets complexer en (3) heftiger/geturfd.

1. Zoals al vaker omschreven in dit topic: een Aberlour 12 yo (years old), Aberfeldy tot 12 yo, Dalwhinnie 15 yo. Trap niet in de valkuil om direct een Glenfiddich 12 yo te kopen. Dit is een vrij scherpe whisky (dankzij de snelle manier van stoken op hoge temperatuur).

2. Hier zou je een iets oudere whisky voor kunnen nemen, met wat meer "body" en complexiteit. Reken dan wel op soms hogere prijzen. Voorbeelden zijn een Highland Park 18 yo (55-60 €), een Glenrothes van rond de 14 jaar oud, de oudere Glenmorangie (bijvoorbeeld 18 yo). Deze wat oudere whisky's verliezen de gerstinvloed wat meer dan de jongere whisky's. De gerstinvloed komt als een wat weeiig zoet aroma/smaak naar voren, een duidelijke graaninvloed/brooddeeg. Door de langere rijping op vat worden de "jonge invloeden" vervangen door de complexere invloeden van het hout en vooral de chemische reacties die tussen hout en vloeistof gaande zijn. Deze zorgen voor meerdere aroma's in 1 whisky.
Helaas zijn deze wat duurder, maar hoe kun je een voorkeur bepalen als je een belangrijk segment niet zou proberen? Probeer bivoorbeeld ook een (toch) Glenfiddich, maar dan van 15 of 18 jaar oud. Of een Glenlivet van die leeftijd of Glenfarclas.

3. Het heftigere werk, van beetje heftig tot erg heftig: Springbank 10 yo, Scapa 14 yo, Oban 14 yo, Longrow 10 yo, Talisker 8 of 10 yo, Bowmore, Lagavulin, Caol Ila, Ardbeg en Laphroaig, die laatste 4 merken allemaal rond de 10 jaar oud.

Of leuker: zorg voor een ruimte (ruime huiskamer) en een man of 6-8 whiskyliefhebbers en ik kom tegen een vergoeding (kostprijs whisky en reisvergoeding) een avondje whisky laten proeven en vragen beantwoorden. Veel leuker!!! :wink:
Bedankt, dit maakt het duidelijker want ik probeerde eigenlijk zomaar wat in het wilde weg. Enige structuur in mijn whisky's was ver te zoeken waardoor ik me vaak tot dezelfde merken/leeftijden richtte. Aan een gemiddelde van 40 euro tot 50 euro per fles is een foute smaakkeuze natuurlijk niet zo leuk.

Bovendien: je voorstel is best aanlokkelijk. Ik onthoud het in mijn achterhoofd. Alvast bedankt. O ja, ik weet niet of dit voor Vlaanderen ook geldt, ik meen te weten dat je in Zeeland woont, dus misschien is het enigszins haalbaar?
Laatst gewijzigd door jarnogab op 17 mei 2011 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
jarnogab

St Patrick

Bericht door St Patrick » 17 mei 2011 13:10

Als je dit organiseert Arno dan kom ik zeker weten meeproeven... 8) Is ook veel gezelliger. Want alleen is maar alleen, en je moet je mening van de Whisky wel kunnen ventileren. Ikzelf drink whisky maar Petra drinkt daarentegen geen druppel. Dus das moeilijk om te ventileren, want zij geef er heel eerlijk nix om. Dus meer dan reden genoeg om eens met z'n allen samen te komen voor een priveproeverijtje...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno » 17 mei 2011 13:15

Dank voor de tips WC!! :D Binnenkort eens kijken bij de lokale slijterij. Ik wist niet eens dat ze kleine 5 cl flesjes hadden.. Dacht dat ze zo alleen maar Flügel enzo hadden.. :oops:
Misschien een idee om een PRF whiskey-meeting te houden wat St. Patrick eigenlijk al zegt? Mijn huiskamer is helaas te klein en ik heb ook te weinig vrienden die van whiskey houden..

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 17 mei 2011 14:00

jarnogab schreef:Bovendien: je voorstel is best aanlokkelijk. Ik onthoud het in mijn achterhoofd. Alvast bedankt. O ja, ik weet niet of dit voor Vlaanderen ook geldt, ik meen te weten dat je in Zeeland woont, dus misschien is het enigszins haalbaar?
Een groot deel van mijn privéleven speelt zich in Vlaanderen af, alsmede zit daar een deel van mijn kennissen en vrienden. Dus geen enkel probleem. :wink:

Het leukste is, om dit met een stuk of 6-8 geïnteresseerden te doen. Een huiskamerpresentatie, of zo. Of als er ergens een wat grotere ruimte beschikbaar is, houd ik proeverijen tot circa 30 deelnemers.

En ik houd mij graag aanbevolen, natuurlijk. Maar ook elders worden proeverijen georganiseerd. Vraag het desnoods eens aan de slijter waar je jouw drankjes koopt.

Plaats reactie