Oude koffiemolens

Naast het pijproken natuurlijk ...
dr. Watson

Oude koffiemolens

Bericht door dr. Watson » 27 mei 2011 11:20

Zelf drink ik graag koffie die op nostalgische wijze is gemaakt. Aan senseo doe ik dus niet mee. Ik heb inmiddels een aantal oude koffiemolens die ik heb gekocht van marktplaats, rommelmarkten en de kringloop. Het zijn tafelmodellen (dus niet de wandmodellen). De koffiebonen van De Eenhoorn uit Kampen zijn mijn favoriete merk.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator » 27 mei 2011 12:06

Zelf ben ik geen koffiedrinker, mevr Eliminator wel, die zweert ook bij koffie op de oude manier, niet zoals jij met zelf malen enzo, maar wel gewoon 'koffie zetten',... Senseo en aanverwanten komt er ook in huize Eliminator niet in !
Afbeelding

Ribbon

Re: Oude koffiemolens

Bericht door Ribbon » 27 mei 2011 13:07

dr. Watson schreef: Aan senseo doe ik dus niet mee.
Plus één. Wat een slootwater.

drfretboard

Bericht door drfretboard » 27 mei 2011 13:22

Robb schreef:

Ligt er sterk aan of je een goeie machine, en belangrijker nog, de goede pads gebruikt, daar zit een enorm verschil in.

Alhoewel ik ook zo natuurlijk mogelijke koffie prefereer, ben ik dit jaar toch erg blij dat ik mijn lesruimte een senseo apparaat tot m'n beschikking heb. Dat maakt onder werktijd een groot verschil.

Kynikos

Bericht door Kynikos » 27 mei 2011 13:57

Ik heb ook een hekel aan Senseo koffie, met dat lullige, luchtige schuimlaagje erop. Ik weet niet of dat een soort simulatie van de crema van een goede espresso moet voorstellen, maar ik vind het dieptriest en word er misselijk van. Wat mij betreft is het goede koffie (versgemalen bonen, onder hoge druk gezet, espresso/italiaanse stijl dus) of als dat niet kan gewoon een sterk bakkie pleur uit het filterapparaat. Met andere manieren van koffie zetten heb ik nooit geëxperimenteerd (frans/cafetière, Turks/Grieks etc.) maar ik vermoed dat daar ook wel zeer acceptabele varianten tussen zitten.

drfretboard

Bericht door drfretboard » 27 mei 2011 14:02

Kynikos schreef:Ik heb ook een hekel aan Senseo koffie, met dat lullige, luchtige schuimlaagje erop. Ik weet niet of dat een soort simulatie van de crema van een goede espresso moet voorstellen, maar ik vind het dieptriest en word er misselijk van. Wat mij betreft is het goede koffie (versgemalen bonen, onder hoge druk gezet, espresso/italiaanse stijl dus) of als dat niet kan gewoon een sterk bakkie pleur uit het filterapparaat. Met andere manieren van koffie zetten heb ik nooit geëxperimenteerd (frans/cafetière, Turks/Grieks etc.) maar ik vermoed dat daar ook wel zeer acceptabele varianten tussen zitten.
Zoals ik al zei: Dan neem je de verkeerde pads. Ik neem altijd de naturel koffie, zonder toevoegingen van creme of wat dan ook en die smaakt eerlijk gezegd uitstekend. Weinig tot geen verschil met filterkoffie.

Kynikos

Bericht door Kynikos » 27 mei 2011 14:04

Ik had het idee dat het Senseo proces (wat voor zover ik weet een afgezwakt espresso proces is) altijd wat schuim genereert. De enige Senseo die ik gedronken heb was ook gewoon naturel zonder fratsen en ook daar lag een laagje op. Ziet jouw Senseo koffie er hetzelfde uit als een kop filterkoffie dan?

Overigens vind ik filterkoffie, hoewel goed drinkbaar, ook veruit inferieur aan de espressomethode.

En nu ga ik snel een kop koffie zetten want deze topic werkt aanstekelijk.

endevos

Bericht door endevos » 27 mei 2011 17:15

Hier thuis staat een senseo, maar na veel verschillende pads geprobeerd te hebben, geef ik nog steeds voorkeur aan filterkoffie.

Een koffiemolen hebben we helaas niet staan.

Af en toe drink ik nog eens de senseo, maar hier zit telkens weer een slecht nasmaakje aan.

Oploskoffie beschouw ik niet als koffie, aangezien het er slechts van verre naar smaakt :P. Maar drinkbaar is het wel (als er echt niets anders is).

Ik drink trouwens de hele dag door koffie (of thee).
Er schijnen mensen te zijn die 's avonds geen koffie kunnen verdragen omdat ze anders niet kunnen slapen :roll:

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno » 27 mei 2011 17:53

Filterkoffie uit een Douwe Egberts koffiezetapparaat, heeeeeerlijk :)

Kynikos

Bericht door Kynikos » 27 mei 2011 17:57

endevos schreef:Er schijnen mensen te zijn die 's avonds geen koffie kunnen verdragen omdat ze anders niet kunnen slapen :roll:
Komt omdat die er gevoelig voor zijn of in ieder geval een lagere tolerantie hebben. Mensen die heel de dag door koffie drinken kunnen over het algemeen zonder koffie niet wakker blijven en krijgen afkickverschijnselen.

drfretboard

Bericht door drfretboard » 27 mei 2011 19:02

Kynikos schreef:
endevos schreef:Er schijnen mensen te zijn die 's avonds geen koffie kunnen verdragen omdat ze anders niet kunnen slapen :roll:
Komt omdat die er gevoelig voor zijn of in ieder geval een lagere tolerantie hebben. Mensen die heel de dag door koffie drinken kunnen over het algemeen zonder koffie niet wakker blijven en krijgen afkickverschijnselen.
Nee, die mensen slapen gewoon teveel (ofwel voldoende) :lol:

Bert van Hell

Bericht door Bert van Hell » 27 mei 2011 20:03

Wij hebben een Senseo staan voor dagelijks gebruik. Als er visite is wordt het gewone koffiezetapparaat met filterkoffie gebruikt.
Wij hebben voor de Senseo een paar jaar geleden een koffieduck gekocht. Dat is een padhouder waar je gewone koffie in kunt doen. Die gebruik ik zelf altijd op zaterdag- en zondagmorgen. Van zelfgemalen koffiebonen.
Heerlijk om zo de dag te beginnen met een lekker sterk bakkie.
Wij hebben er wel eens aan gedacht om een dure koffiemachine te kopen, maar dat zijn vaak van die lompe apparaten. Zoals het nu gaat bevalt het ons prima.

jarnogab

Bericht door jarnogab » 27 mei 2011 21:18

drfretboard schreef:
Robb schreef:

Ligt er sterk aan of je een goeie machine, en belangrijker nog, de goede pads gebruikt, daar zit een enorm verschil in.

Alhoewel ik ook zo natuurlijk mogelijke koffie prefereer, ben ik dit jaar toch erg blij dat ik mijn lesruimte een senseo apparaat tot m'n beschikking heb. Dat maakt onder werktijd een groot verschil.
Volledig mee eens; de kwaliteit van de pads maakt een wereld van verschil. Bovendien is het echt handig om toch snel een koffie ter beschikking te hebben.

Liefst zou ik een heel degelijk espresso-apparaat hebben maar dat laat het budget niet toe.

Graag drink ik ook van die typische koffie die door druk wordt gevormd van onderen uit.
Afbeelding
Groeten,
jarnogab

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman » 27 mei 2011 23:56

Ik ben wel blij met die senseo-dingen. Als koffieliefhebber betekent het dat, sedert die dingen op de markt zijn, ik ook bij mensen die zelden of nooit zelf koffie drinken redelijke koffie krijg voorgezet.
Hier in huis wordt slow koffie gezet; ik heb geen koffiezetapparaat, gewoon filter, keteltje water en opgieten. Ik zit al jaren naar koffiemolens te kijken, maar heb er nog geen; ik heb er ene paar keer een geleend, en ben er nog niet in geslaagd wezenlijk betere koffie over te houden aan zelf malen. Als het alleen maar om de leuk gaat, dan zou ik me liever ooit eens een wand-koffiemolen kopen.

Aangaande niet slapen en koffie; ik heb jaren lang meerdere potten koffie op een dag weggewerkt, van 's morgens tot 's avonds, zonder ooit last te hebben van slaap-perikelen. Ik betaalde daar wel een vrij forse prijs voor als ik op reis ging. Kamperend dronk ik doorgaans geen koffie, alleen thee, en dan werd ik de 2e dag geveld door serieuze ontwenningsverschijnselen; daverende hoofdpijn, dufheid en echt het gevoel van ferme griep. Ik moest de 2e en 3e dag op aspro's of paracetamol doorkomen, of domweg ziek vieren.
Toen ik veel vaker lange reizen begon te maken besloot ik mijn koffie consumptie bij te stellen; niet meer dan 1 pot op een dag, en pas rond de middag aan de koffie beginnen. De 2e-dag-ziekte is nu inderdaad stukken minder. Maar nu merk ik dat ik, als ik 's avonds ook nog eens een meerdere koppen koffie drink, ik wel last met slapen heb...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Binjie

Bericht door Binjie » 28 mei 2011 00:06

niets beters dan een goed bakje koffie.
het liefste giet ik het nog met de hand op.
maar wegens tijd problemen en lui heid ben ik erg blij met de senseo :P
die overgens best goede koffie kan zetten tot mijn verbazig als je de juiste pats hebt.

Bert van Hell

Bericht door Bert van Hell » 28 mei 2011 00:09

Enkele weken geleden kochten wij exotische koffiepads bij Lidl. Niet te drinken vond ik die. Het maakt wel verschil welke pads je gebruikt.

endevos

Bericht door endevos » 28 mei 2011 00:12

Iedereen spreekt hier over de juiste pads, welke zouden dat dan wel mogen wezen?

Ik heb er al érg veel uit geprobeerd, maar steeds behoud ik die vreemde nasmaak...

Bert van Hell

Bericht door Bert van Hell » 28 mei 2011 00:16

Ik gebruik altijd Dark Roast van Lidl. Die vind ik persoonlijk wel lekker. Maar er gaat niets boven echte koffie.

dr. Watson

Bericht door dr. Watson » 28 mei 2011 00:20

Hierbij een aantal koffiemolens die op die van mij lijken.Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben overigens een mooie nerf :lol:

Binjie

Bericht door Binjie » 28 mei 2011 00:26

ik heb Parc Regular. prima te drinken.

overgens wisten jullie dat er verschil in zit hoe lang het duurt voor de koffie door loopt per merk?
ik hebhet op het werkgehad we hebben zelfs de verhuurder van de koffie zetters er bij gehad en die wisten ook niet waarom het zo lang duurde dat we 36 kopjes er pas na een uur door hadden.
dus hebben we andere koffie besteld "Douwe Egtberts" en toen duurde het nog geen half uur.
echt zo stom geen idee hoe dat zit maar verbaas me er nog steeds over.

dr. Watson

Bericht door dr. Watson » 28 mei 2011 00:27

Om een keer een begin te maken om echt goede koffie te gaan drinken zou ik bij wijze van opstapper iedereen eerst aanraden om landenkoffie te gaan drinken van Albert Heijn. Je merkt dan duidelijk dat elk land een andere smaak en aroma heeft. Niets ruikt overigens zo heerlijk als versgemalen koffie. Een goede espresso kan ik ook waarderen. Maar dan in de horeca.

Kynikos

Bericht door Kynikos » 28 mei 2011 01:03

Zo'n zak bonen openscheuren is anders ook een aardig reukorgasme. Ik snuif altijd die hele zak weer vacuum.

Kynikos

Bericht door Kynikos » 28 mei 2011 01:06

janneman schreef: Kamperend dronk ik doorgaans geen koffie, alleen thee, en dan werd ik de 2e dag geveld door serieuze ontwenningsverschijnselen;
Hoe doe je dat opgieten thuis? Met zo'n soort ding misschien?

Afbeelding

Want die zijn ook prima om te kamperen natuurlijk. Of maak je cowboy koffie, met prut en al?

culann

Bericht door culann » 28 mei 2011 09:03

Zelf ook het plan om een koffie molen aan te gaan schaffen. geen elektronisch koffiezet apparatuur hier in huis, enkel twee cafetieres (een groot en een klein) een Cafe Belgique, en een klein espresso apparaatje voor op het vuur, oja ook nog een ouderwetse perculator, maar die staat eigenlijk alleen voor de sier... Soms zet ik ook nog wel eens koffie door gewoon een losse schep in m'n mok te gooien en water op te gieten, even roeren en geduld... (en vooral niet het onderste restje opdrinken ;) )
Al langer heb ik het idee om ook een koffie molen aan te schaffen, maar door dit topic toch weer eens getriggerd om er ook maar eens werk van te maken :D

endevos

Bericht door endevos » 28 mei 2011 09:05

Ik ga de 'cowboy-koffie' nu gaan proberen.
Zo straf mogelijk. :D
Als mijn lepel er recht in blijft staan is het goed. :wink:

culann

Bericht door culann » 28 mei 2011 09:12

Ok, succes met je eerste (neem ik aan) ervaring met cowboy koffie :lol: En denk eraan geduld hè, voor dat je de eerste slok neemt!

jarnogab

Bericht door jarnogab » 28 mei 2011 11:51

Straffe koffie is heerlijk. Surtout die kleine Italiaanse of Franse kopjes die zo klein zijn dat je ze bijna niet kan vasthouden. En waar je lepel in kan blijven staan.
Groeten,
jarnogab

robvoorburg

Bericht door robvoorburg » 28 mei 2011 16:48

Ja, hier ook, liever 3/4 kleine kopjes dan 1 sloot.
Bij thee liever een sloot.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman » 28 mei 2011 17:26

Precies met zo'n ding, Kynikos.

Met -kleinschalig- kamperen benne dat om twee redenen ondingen; om te beginnen staat een thermoskan in het gras al niet zo heel stabiel, en met zo'n ding erboven op en vol water is het helemaal wachten op omvallen. Joeghei, kokend water over je benen als je ernaast zit (ervaring spreekt 8) ). En die dinggen benne lastig in te pakken; echt een onhebbelijke vorm. Ik heb er wel nog een tijdje een van 'vrachtwagen-tentzeilen-kunststof- gehad doe plat opgeborgen kon worden, maar ook dat was eigenlijk gewoon geklungel. Cowboy-koffie is alleen leuk als je met 6 man bent, de koffie zet en de pot meteen leegdrinkt. Na een halve dag in een thermoskan heb je iets waar je een weg mee kunt asfalteren (alweer ervaring spreekt 8) ).

Gelukkig is het met dit soort zaken gewoon een kwestie van stug volhouden; wat jaren lang een bron van vermaak was voor bezoek -wow, zet jij zo koffie? Dat deden mijn grootouders zo- is nu ineens Trendy&Hot:

Afbeelding

(al gebruik ik hem doorgaans niet per kop maar per pot)

http://blog.thuisbarista.nl/headlines/c ... ow-coffee/

ps @ Endevos: niks lepel, als ene hoefijzer blijft drijven issie goed.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Kynikos

Bericht door Kynikos » 28 mei 2011 17:33

Ik betrap me erop dat ik die nieuwe dingen toch wel erg mooi vind, maar voor €195 vind ik ze dan weer belachelijk. Ik heb zelf wat cowboykoffie betreft alleen ervaring met per kop zetten. Om te camperen is de koffie van de moderne cowboy natuurlijk ook prima: Oploskoffie. In ieder geval goed genoeg voor de diehard cafeïnisten (Firefox: bedoelde u calvinisten?) om de afkickverschijnselen op afstand te houden. Verder heb ik niks met thermoskannen. Zowel koffie als thee vind ik er smerig in worden. Het enige waar het misschien goed voor is is het koel houden van jenever voor onderweg.

Hoe gebruik je trouwens die doe-het-zelf opzetstukken? Giet je het water er zo langzaam mogelijk in of gooi je zo'n ding vol en wacht je tot het door de koffie heengetrokken is? Overigens lijkt deze manier van koffie zetten me helemaal niet zo 'slow', maar eerder simpel en praktisch.

/edit:

http://theotherblackstuff.ie/machines/a ... e-dripper/

Dit vind ik dan weer wel een leuke verbetering van jouw systeem, aangezien je zo veel meer controle hebt over de koffie die je zet. Ik zie mezelf best zoiets aanschaffen als ik geen toegang meer heb tot het malende, persende, espresso zettende bakbeest van m'n ouders.

Plaats reactie