Houtbewerkers in de zaal?

Naast het pijproken natuurlijk ...
Dolledokus

Houtbewerkers in de zaal?

Bericht door Dolledokus » 23 mar 2013 21:54

Zijn er onder ons nog houtbewerkers toevallig?

Ik mag zelf graag wat met hout prutsen. Ik maak dan ook kleine meubeltjes zoals een krukje of stoeltje voor kinderen.
Maar ik doe ook houtsnijwerkjes. Soort whittling is het. Dus echt een tovenaar uit hout snijden bijvoorbeeld.
Maar ook reliëf werken maken.
Doe het nog niet gek lang en het is dan ook een akelig dure hobby kan ik zeggen. Maar dat is meer de aanschaf van je gereedschappen die het duur maakt.
Enkele foto is vast gewenst ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Re: Houtbewerkers in de zaal?

Bericht door Bananabox-Ninja » 23 mar 2013 21:59

Oe ziet er leuk uit.

Ik maak zelf geen kunstwerkje zoals jij maar ik probeer altijd wel mijn eigen meubels te maken.
Recentelijk heb ik ook mijn eigen pijpvervoer gemaakt.
http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=62&t=5480
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 23 mar 2013 22:03

Ai ai, dat heb je ernstig mooi gemaakt zeg. Zeer netjes afgewerkt ook.
Dat zal een leuk uitpuzzelwerkje zijn geweest om alles er passend in te krijgen niet? Of had je ergens een bestaand plan vandaan getoverd?
Mooi kistje heb je daar hoor.
Groet Dries,

Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja » 23 mar 2013 22:11

Dolledokus schreef:Ai ai, dat heb je ernstig mooi gemaakt zeg. Zeer netjes afgewerkt ook.
Dat zal een leuk uitpuzzelwerkje zijn geweest om alles er passend in te krijgen niet? Of had je ergens een bestaand plan vandaan getoverd?
Mooi kistje heb je daar hoor.
Bedankt.
Ja en nee.
Ja veel puzzelwerk en nee alles uit het hoofd en on the fly gemaakt.

Maar er zijn meer kanpperds hoor.
Je zou Kiske's kistje eens moeten zien: http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=5464
Of Milliluci's tampers: http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php ... 6&p=159221
Of die van Animalis: http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=62&t=5557

"Ninja des forums"

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert » 23 mar 2013 22:13

Ik vind houtbewerken wel erg mooi.
Ben alleen bang dat ik niet het talent bezit en om op de bonnefooi het gereedschap aanschaffen is mij te link.
Heb wel eens gekeken naar beitels enz. maar zijn best prijzig.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja » 23 mar 2013 22:16

discus123 schreef:Ik vind houtbewerken wel erg mooi.
Ben alleen bang dat ik niet het talent bezit en om op de bonnefooi het gereedschap aanschaffen is mij te link.
Begin dan eerst met een blokje rest hout en een 'Silver-line' stuk gereedschap, je weet wel uit die bak die in elke grote bouwzaak staat.
Net functionerende stukken gereedschap voor 5 euro. Mocht het je niet bevallen dan heb je er ook geen buil aangevallen :)

"Ninja des forums"

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert » 23 mar 2013 23:32

Bananabox-Ninja schreef:
discus123 schreef:Ik vind houtbewerken wel erg mooi.
Begin dan eerst met een blokje rest hout en een 'Silver-line' stuk gereedschap, je weet wel uit die bak die in elke grote bouwzaak staat.
Net functionerende stukken gereedschap voor 5 euro. Mocht het je niet bevallen dan heb je er ook geen buil aangevallen :)

Goed idee, aan dat "gereedschap" had ik nog niet gedacht.
Maar op het moment is me het nog te koud in de schuur.
Of moet ik een goedkoop kacheltje aanschaffen? :lol: :lol: :lol:

Groeten, Robert.

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 24 mar 2013 09:28

Hahaha een goeiekoop kacheltje kopen. Mij niet gezien. Ik ben aan de spaar voor kachelpijp te kunnen leggen. Ik wil ook in de winter daar kunnen vertoeven.
Maar ja een 1 steens garage met enkel glas ramen (overigens afgelopen zomer zelf dubbel glas gemaakt en geplaatst, leuk project!) Maar het is er zo sterveskoud in de winter. Je wil geen draaibeitel ter hand nemen of ze vriest al vast, lol.

Dat talent komt vanzelf wel Discus. Gewoon beginnen, anders zal je het niet weten nee. En houd desnoods Marktplaats in de smiezen. Daar heb ik toen ook een heel leuk setje gutsen en beitels op de kop getikt. Je kan maar ergens tegenaan lopen. Frans 2e hands lukt soms ook nog wel eens.

Vet dat je het gemaakt hebt "on the fly". Dat hanteer ikzelf ook meestal. Met hier en daar een potlood streep hahaha. Ach je moet wat hè. En daarnaast, ik vind dat je mag zien dat het handwerk is.
En nu eens even naar die anderen gekeken :sw
Groet Dries,

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 24 mar 2013 22:16

Het volgende project ligt te wachten, maar ik wacht tot het warmer word.
Om de tijd door te brengen begin ik binnenkort aan een leuk snijwerkje. een plaat word het met een zon en maan.
Zoiets :
Afbeelding

Op een mooi stuk linden ga ik dat zetten.
Helaas kan ik nog niet beginnen omdat ik twee weken geleden zo slim was om een drietal vingers in een nog nalopende schaafmachine te leggen. Ach, de zalf van mijn lief genomen en die gebruikt (maakt ze zelf). en het is alweer aardig op zijn retour. ik hoop toch ergens komende week of weekend wat te kunnen met die vingertjes. Maar dat is het idee om even te overbruggen tot het warmer is.
De ideetjes lopen alweer aardig op moet ik zeggen. Al helemaal sinds ik hier rondren. Zo staan op de lijst nog : Een tamper. Een schraper set. Een pijp uiteraard!
Tjah, das alweer zat om mee bezig te zijn. En dat terwijl ik nog een drietal opdrachtjes af moet werken eerst.
Beetje jammer, want je wil dan zo graag aan je nieuwe idee gaan werken het liefste!

Zo, nu gaat D`n Dolle nog maar eens even bankhangen. Daarna nog een rokertje en dan lekker knorren ;)
Ik wens u derhalve dan ook nog een prettige avond toe. ;p

Ps : Deze smiley vind ik me toch grappig ;p
Groet Dries,

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron » 26 mar 2013 20:48

Leuk beeldje van Gandalf! :D

Soms heb ik de geest en maak ik iets.
Dat kan van hout zijn, maar ook metaal en grafisch laat ik mij soms uit.
Met hout heb ik nog niet heel veel gedaan, anders dan meubeltjes maken.

Dit zijn mijn laatste werkjes.
viewtopic.php?f=62&t=3341
viewtopic.php?f=62&t=4712

En ik heb kleine modellen van hout (ook plaquettes, maar deze in gips uitgesneden) gemaakt, toen ik nog in een ijzergieterij werkte:
Afbeelding

Offtopic:
voor de geïnteresseerden viewtopic.php?f=62&t=1954

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 26 mar 2013 23:36

Jaa schitterend. En blijven doen natuurlij. Prullen met hout is altijd leuk, al maak je een vogelhuisje. Ik ben dan ook wel vaker fanatiek ornitologisch binnenhuisarchitect ;)
Schitterend dat staalwerk zeg. Zeker dat stuk van die laatste link. Dat heb ik zitten lezen toen ik de eerste dag hier was. Meesterlijk werk hoor met dat metaal. Dat kan ik weer niet. Ik ben ook grafisch ronduit waardeloos. Maar ach, als het er maar als een soort schets op staat en je zelf je schets maar snapt hahah! Dan komt het vast goed, ,lol.
Maar machtig mooi vind ik dat werken met staal, ijzer, koper en noem maar op.
Je draait ook? Want dan zal je vast een pracht van een draaibankje hebben. Staat hier natuurlijk ook, maar voor hout is héél wat anders als voor staal natuurlijk. Ik vind de staaldraaibanken daarentegen "machtiger" qua uitstraling. Zeker de echte oude modellen.

Hahaha ja die Gandalf is leuk hè. Dat vinden ze hier ook altijd. Hoop van de zomer pogingen te doen aan de dode pruimenboom hier in de tuin. dat mag totempaal worden en ook daar moet een Gandalf in (treespirit of woodspirit). Ik gok in de stijl van The Green Man o.i.d. en anders naar eigen inzicht.
Momenteel begonnen (eens proberen) om een tamper te snijden uit eiken. Maar mijn handen zijn het niet meer gewend hahaha. Winterstop is eigenlijk funest! ;p
Groet Dries,

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron » 27 mar 2013 20:23

DD schreef:Je draait ook? Want dan zal je vast een pracht van een draaibankje hebben.
I wish.. :lol: Ik heb daar niet het geld voor.
Maar je hebt gelijk als het gaat om de uitstraling van een draaibank.
DD schreef:Winterstop is eigenlijk funest!
Waarom stoppen dan??? Het lijkt mij een winterbezigheid bij uitstek.
:mrgreen:

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 27 mar 2013 20:32

Ja duur zijn ze wel ja. Ik heb ernstig veel geluk gehad met mijn twee bankjes. Totaalprijs van de twee was 70 euro. Toch handig iemand in de straat die bij de ijzerboer bevriend is. Die nam er eentje mee voor een tientje!
Dat lukt me nooit meer hahha.

Tjah winterstop, waarom?
Ik heb achterom een leuke garage staan. Met enkel steens muur. Zelfgemaakte dubbele beglazing. Grote ijzeren poort (die moet echt een x eruit). En een houtkachel. Alleen is die nog niet aangesloten, anders zat ik er vaak. Maar die kachelpijp is wel zo verrekte duur! De goeiekope meuk wil ik niet zetten, dan ben je 200 euro kwijt. Maar na 1 jaar, hééél misschien twee jaar, ben je door de staal heen. Kan het weer opnieuw. Nee dank je. Dan een paar jaar wachten en het dan goed doen.
Zodoende dus winterstop!
Kan je je voorstellen hoe hard ik de zon wens onderhand hahah.
Groet Dries,

Animalis

Bericht door Animalis » 27 mar 2013 20:56

Mooi werk wat je maakt! Dan moet een tamper maken geen probleem zijn :wink:

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 27 mar 2013 21:06

Dank Animalis ;)
Ja een tamper mag wel lukken ja. Alleen zijn de vingers nog wat stuk door een onfortuinlijke botsing met een machine. Dus dat handgesneden tampertje duurt even. eiken is ook wel erg hard om te snijden hoor. Ik ben meer bezig het mes bij te houden dan dat er spaanders vliegen hahha. Nee lulkoek, maar ik bedoel maar.

Begint al vorm te krijgen overigens die tampert. Ik zit nog iets te dik merk ik nu ik een pijp in huis heb om eens te testen. Komt goed. Ik zal ze wel showen hier als ze af is ;p
Groet Dries,

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert » 01 apr 2013 12:31

Groeten, Robert.

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn » 01 apr 2013 12:45

Leuk topic. Het enige hout dat ik bewerk is versteend hout :mrgreen:
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 01 apr 2013 14:26

Martin Romijn schreef:Leuk topic. Het enige hout dat ik bewerk is versteend hout :mrgreen:
Lol, das ook een kunst!

@ Discus
Geen idee, ik zie geen merk. Merkloos betekent veelal chinees waaibomen staal (en lagers) Die doen het wel hoor. Das het probleem niet, maar zoek eens een onderdeel ervan.
Wat je kunt doen is kijken bij HBM (Herman Buitelaar) die hebben voor die prijs ook wel leuke bankjes staan hoor.
Ik zal eens wat speuren op mp voor je. Kwam ik ze hier wel even neer, mag vast.
Groet Dries,

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 01 apr 2013 14:43

Deze heb ik, prima bank! http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Echter vraagt deze man te veel, voor de helft mag ie weg vind ik.

Deze heb ik ook staan, supermerk wat mij betreft.
En mooie prijs ook! Kan je de rest uitgeven aan beitels. (let weer op chinees waaibomen staal met beitels en erg is het niet om zo`n setje te hebben hoor, ik heb er ook enkele)
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr

Ook prima deze, maar de helft bieden. Zitten de beitels al bij. (nooitgedacht beitels, de duurste van NL! of je moet engels willen hebben)

Emco is prima, LMS ook. HBM ook. Electra Bekum kan ook.
Afblijven van Ferm, Concept, Kinzo.

Bekijk eens twee foto`s. Neem 1 kinzo of ferm eruit en leg die naast een bekum of LMS bank. Zie je het verschil al in alleen de kap die over de motor zit?! Ferm en Kinzo is maar allemaal dunnetjes en we willen wel een degelijke hebben natuurlijk.
Leukste zou zijn als je er eentje kan pakken voor weinig, met beitels erbij. En of die gebruikt is of niet, even smeren helpt al. Let wel op als je ze koopt. Draai even met je hand aan de lagers, rol em even rond op de hand en voel of je weerstand voelt in de lagers. Normaal gaan die niet stuk, maar je zal net de pech hebben. dus testen! Daarna even laten spinnen op de motor en goed luisteren of je kraken of piepen hoort. (vaak is het dan een kwestie van smeren, maar dit is voor jou het teken er weer 25 euro vanaf te halen ;) )

Valt me erg op dat ze daarboven onredelijke prijzen vragen. 200 euro, 300 euro voor 2e hands banken van dik 20 jaar oud. Ja hallo zeg! Komop, voor dat soort prijzen koop je een leuke bij HBM hoor, heb je ook nog garantie e.d.
Kijk dat je er eentje kiest met zoveel mogelijk atributen erbij. Dus meeneemplaat, beitels. Dan ben je al op weg. Indien mogelijk (mij nog niet gelukt) een klauw of opspanplaat voor hout. Ook bij HBM te krijgen, maar kost je weer eene xtra 150 euro voor een beetje leuk ding.

En bij vragen, stel ze gerust disc ;)
Groet Dries,

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron » 01 apr 2013 20:56

Dolledokus schreef:Ja duur zijn ze wel ja. Ik heb ernstig veel geluk gehad met mijn twee bankjes. Totaalprijs van de twee was 70 euro. Toch handig iemand in de straat die bij de ijzerboer bevriend is. Die nam er eentje mee voor een tientje!
Dat lukt me nooit meer hahha.
:shock:
Dan zou ik ook door het dolle zijn!
Ik heb er de ruimte niet voor ook. Vaak zijn ze erg aan de maat.

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja » 01 apr 2013 22:33

Klinkt misschien raar maar ik heb dit altijd als een trekbank gezien en een draaibank als die waar je de beitel aanstuurt met wielen.
In any case, weer wat geleerd :)

"Ninja des forums"

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 01 apr 2013 23:03

Bananabox-Ninja schreef:Klinkt misschien raar maar ik heb dit altijd als een trekbank gezien en een draaibank als die waar je de beitel aanstuurt met wielen.
In any case, weer wat geleerd :)
Toch vind ik dat interessant. Weet je wat voor mij een trekbank is?
Daar trek je een auto in recht, als het chassis verwrongen is. Das voor mij een trekbank ;)
Maar draaibank word zowel voor ijzer als voor hout gebruikt. Officieel zou het dan draaibank zijn voor ijzer en houtdraaibank, nou ja, die vatten we wel ;p
Groet Dries,

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert » 01 apr 2013 23:18

Dolledokus schreef:Deze heb ik, prima bank! http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Echter vraagt deze man te veel, voor de helft mag ie weg vind ik.

Deze heb ik ook staan, supermerk wat mij betreft.
En mooie prijs ook! Kan je de rest uitgeven aan beitels. (let weer op chinees waaibomen staal met beitels en erg is het niet om zo`n setje te hebben hoor, ik heb er ook enkele)

Ook prima deze, maar de helft bieden. Zitten de beitels al bij. (nooitgedacht beitels, de duurste van NL! of je moet engels willen hebben)

Emco is prima, LMS ook. HBM ook. Electra Bekum kan ook.
Afblijven van Ferm, Concept, Kinzo.

Bekijk eens twee foto`s. Neem 1 kinzo of ferm eruit en leg die naast een bekum of LMS bank. Zie je het verschil al in alleen de kap die over de motor zit?! Ferm en Kinzo is maar allemaal dunnetjes en we willen wel een degelijke hebben natuurlijk.
Leukste zou zijn als je er eentje kan pakken voor weinig, met beitels erbij. En of die gebruikt is of niet, even smeren helpt al. Let wel op als je ze koopt. Draai even met je hand aan de lagers, rol em even rond op de hand en voel of je weerstand voelt in de lagers. Normaal gaan die niet stuk, maar je zal net de pech hebben. dus testen! Daarna even laten spinnen op de motor en goed luisteren of je kraken of piepen hoort. (vaak is het dan een kwestie van smeren, maar dit is voor jou het teken er weer 25 euro vanaf te halen ;) )

Valt me erg op dat ze daarboven onredelijke prijzen vragen. 200 euro, 300 euro voor 2e hands banken van dik 20 jaar oud. Ja hallo zeg! Komop, voor dat soort prijzen koop je een leuke bij HBM hoor, heb je ook nog garantie e.d.
Kijk dat je er eentje kiest met zoveel mogelijk atributen erbij. Dus meeneemplaat, beitels. Dan ben je al op weg. Indien mogelijk (mij nog niet gelukt) een klauw of opspanplaat voor hout. Ook bij HBM te krijgen, maar kost je weer eene xtra 150 euro voor een beetje leuk ding.

En bij vragen, stel ze gerust disc ;)
Ha die Dolko,

Dank voor het zoeken.
Bij HBM heb ik wel leuk spul gezien.
Ik kijk graag op youtube naar de draaibank filmpjes maar om een paar schotels te draaien vind ik niks. (wat moet ik ermee?)
Wat kan ik er nog meer mee doen?

Groeten, Robert.

Geloof

Bericht door Geloof » 01 apr 2013 23:26

Zoek even op Div houtsoorten

Dit is een topic van animals, en daar heb ik watt voorbeelden staan van draaiwerk.

Ook de website van arie beezemer geeft genoeg voorbeelden. Www.houtdraaierbezemer.nl

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert » 01 apr 2013 23:32

Mijn dank is groot.

Groeten, Robert.

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 01 apr 2013 23:41

discus123 schreef:
(wat moet ik ermee?)
Wat kan ik er nog meer mee doen?
Gewoon bij de buren zetten, hebben die ook wat ;p
Wat je er nog meer mee kunt. Nou als je een brander hebt kan je er nog een kippetje opzetten, op de langzaamste stand, draaien en branden maar! U heeft een luxe grill!!
Maar och gut och gut, daar kan je nog zoveel mee. Je hebt youtube al gevonden dus en het lijkt allemaal makkelijk en simpel, maar dat is het niet. Daarom staan er ook banken te koop. Ze denken ow dat doe ik wel eventjes. "Ik draai zelf die knop wel op de kast schat!" "Hahaha wat die timmervent kan, dat kan ik ook!!" (twee weken later) "Mooie draaibank te koop, zo goed als nieuw!"
Maar bekijk de filmpjes maar en klik door en door of zoek eens op (hoe heet dat toch weer), ben de naam kwijt, maar ze draaien houten glazen, schalen, tafelpoten, tampers ;p maar ook tollen, of kronkels, wokkels, kaars-standaard of bekers en nog zoveel meer.

Leuke site overigens, heb even gekeken.
En prachtige segmentschalen zeg! Wow, mooi werk man! Prachtig gemaakt.
Weet jij dat geloof, hoe heet dat toch weer als ze van die wokkels draaien? Dat heeft toch een naam? Kom er niet op.
Groet Dries,

Geloof

Bericht door Geloof » 01 apr 2013 23:45

Ik denk dat je met die wokkels torsen bedoeld?

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert » 01 apr 2013 23:51

Mooie site, prachtig werk maakt die beste man.
Hij moet toch ook wel pijpen kunnen maken?

Groeten, Robert.

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 02 apr 2013 09:19

Geloof schreef:Ik denk dat je met die wokkels torsen bedoeld?
Yes!! hè hè. Dat is erg als je weet hoe het heet, maar er met geen mogelijkheid opkomt!
Torsen ja.

En pijpen maken zal de man ook vast wel kunnen, Geloof ook wel denk ik als ik dat allemaal zo zie.
Godsamme zeg, ik vind die segment schalen echt mooi van je hoor! Respect. Ik weet dat dat een werkje apart is. Maar zó mooi! Mag je trots op zijn hoor.
Groet Dries,

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 03 apr 2013 11:06

Nou, zojuist keek ik even een filmpje op ons geliefde Youtube (kinderen zeggen heel grappig jouwtubbe), maar dit is het filmpje overigens.
Ik krijg al direct zin om de kleren in te schieten en mijn hok in te duiken. Ware het niet dat ik vandaag nog andere dingen te doen heb, zoals een Latakia proberen! Dus ik spaar mezelf nog even voor een gezellige middag. Draaien doen we overmorgen wel weer.

phpBB [video]
Groet Dries,

Plaats reactie