Houtbewerkers in de zaal?

Naast het pijproken natuurlijk ...
Massis
Administrator
Contacteer:

Re: tip voor de houtbewerkers

Bericht door Massis » 02 mar 2014 08:26

DriesM schreef:Als ze ooit een draaibank verkopen dan ga ik ze halen...
Als je zen degelijk draaibankje zoekt voor weinig, kijk dan naar de HBM 350 draaibankjes. voor €300 ben je vertrokken (zonder beitels en extra klauwplaten)

een draaibank zou ik nooit in de aldi kopen, dan zit je gegarandeerd met een goedkope chinees waar je direct lagers ed kan vervangen...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Geloof

Bericht door Geloof » 02 mar 2014 09:10

Het probleem met die lagers heb je bij de HBM ook, echter de bankjes van hbm zijn wel stabiel, en die van de aldi niet.

Dus goedkoop is HBM, waarbij er na een jaartje nieuwe lagers nodig zijn, maar die zijn niet echt duur.

meindert

Bericht door meindert » 02 mar 2014 15:09

Massis schreef:
DriesM schreef:Als ze ooit een draaibank verkopen dan ga ik ze halen...
Als je zen degelijk draaibankje zoekt voor weinig, kijk dan naar de HBM 350 draaibankjes. voor €300 ben je vertrokken (zonder beitels en extra klauwplaten)

een draaibank zou ik nooit in de aldi kopen, dan zit je gegarandeerd met een goedkope chinees waar je direct lagers ed kan vervangen...
Waar dacht jij dat andere merken draaibanken dan gemaakt zijn?..... juist China!! , behalve de Emco die komt uit Oostenrijk !
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Eliminator
Moderator

Re: Houtbewerkers in de zaal?

Bericht door Eliminator » 02 mar 2014 15:15

Samengevoegd met het reeds bestaande 'houtbewerkers'-topic
Afbeelding

meindert

Bericht door meindert » 02 mar 2014 15:16

Geloof schreef:Het probleem met die lagers heb je bij de HBM ook, echter de bankjes van hbm zijn wel stabiel, en die van de aldi niet.

Dus goedkoop is HBM, waarbij er na een jaartje nieuwe lagers nodig zijn, maar die zijn niet echt duur.
Ik heb ook een HBM ( HBM 450 compleet < metaaldraaibank ) voldoet prima , word trouwens in China gemaakt!
Voor het geld heb je een goed draaibankje!
Wil je een precisie draaibank koop dan een Emco , maar die is ook veel duurder.
Als je info wilt , kijk dan eens op het modelbouwforum van stoommachinebouwers

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 04 mar 2014 07:19

Lagers vervangen na een jaar?
Ik ken iemand die heeft deze bank nu al een jaar ofd tien in huis, en nog niet 1x lagers hoeven vervangen. Mede een reden waarom ik em gekocht heb. Ach, en als ze eraan gaan hè, dan investeer je in betere en plaats je die. Maar zo snel kapot, das verkeerd gebruik of zo. Dan heb je me toch echt in elk geval een verotte HBM gekocht, hahaha. Daar ging ik mee terug. Of je hebt ze verkeerd gebruikt. Maar na 1 jaar de lagers naar zijn gallemiezen. Nee, dat kan ik me niet voorstellen hoor. Van een goedkope Aldi bank wel, dat spul wat je tig x voorbij ziet komen. De Ferm en Kinzo draaibank, dat model. Blijf daar aub vanaf. Doe je jezelf alleen ellende mee aan. Denk maar eens aan hulpstukken. Zoek eens een site die hulpstukken verkoopt voor die bankjes. Precies, vind je niet.

Overigens, HBM, Jet, Bernard, en nog 4 anderen zijn allemaal identiek, komen allemaal uit Shenzau China ;)
Ik kan alleen maar zeggen dat als je een bank gaat halen, denk na over wat je wil doen. Welk werk ga je ermee verrichten. En denk nog twee stappen verder. Wat wil je in de toekomst gaan doen.
Ik heb em, ben er godsgelukkig mee, maar ik had toch nog even door moeten sparen, en dan moeten gaan voor nog een maat groter, en toch net even dit anders, en dat anders. Maar hey, ook dat kom je tegen als ik doorgespaard had hahah! Naast dat ik dan uitkom op de banken van boven de 1000€, want ik heb nu al de grootste van de kleinsten.
Kortom, denk er goed over na. Lees je in, vraag na bij anderen wat er wel en niet te vinden is. En daarna is het oefenen oefenen oefenen. M.a.w gewoon beginnen dus ;p
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 20 mar 2014 08:03

Hier maar weer eens een berichtje plaatsen.
Zit niet stil uiteraard. (maar kan ook niet zeggen dat het enorm opschiet hahaha!) Ben wel begonnen aan iets moois/leuks. Wil daar eventueel aan verder vandaag omdat het zo`n lekker weertje word. Echter heb ik ook nog wat voorgewerkte tampers liggen die af mogen, naast wat houders ervoor. En dat moet toch onderhand echt maar eens gedaan worden. Ben wat veel bezig geweest met gezondheid binnen mijn hobbyholleke. Fijnstof afzuiging bijvoorbeeld. En wil nog een afzuiging maken voor machines, dat spaart me mijn longetjes! ;)
Hier een pic, waar ik mee gestart ben. Zal een vervolg pic maken. Dat vergeet ik nogal eens. En ik heb toch besloten er met een machientje aan te gaan (beetje de diepgang op gang helpen met een frees op de dremult ;) ). Ben al even bezig het alleen op de hand te doen, maar godsamme, 4cm is diep hoor! Kijk maar gauw!

Afbeelding

En dit is een goeie twee uur later. (af en aan met een bakkie pleur ;p )

Afbeelding

En van de zomer wil ik eigenlijk eens kijken of ik kan beginnen aan de pruimenboom. Staat hier een dooie pruim in de tuin. Helaas overleden, Grrr, klotestorm. Net na het snoeien hadden we storm een paar jaar geleden. En toen brak juist de (best wel dik, bovenarmpje dikke) tak af!! De enige die er nog aanzat geloeiende nog. Tjah en toen overleed de boom. Ze heeft haar best nog gedaan, maar het was te veel voor ze. Gelukkig hebben we een afsplitser. Die is nog groeiende. De ellende daarvan is dat dat meestal struik wil worden dan, en daar zijn de pruimen wat zuurder van. Dus ik ben die aan het dwingen boom te worden ;) Of dat plan zal slagen is maar de vraag natuurlijk. We zien wel! er staat nog kers, en peren. Dus we hebben nog wat gelukkig!
Maar het plan is om daar een huisje in te snijden. Deurtje, raampjes, dakje. Alsof er kabouters wonen of zo. Dat leek me wel leuk.
Maar eens zien of het er deze zomer van komt dan!
Groet Dries,

Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

meindert

Bericht door meindert » 20 mar 2014 09:35

Aha ..je bent weer leuk bezig ! suc6 met het houtsnijden , en die afzuiging is een must ( heb ik ook aangeschaft )
( zie even werkplaatsuitbreiding bij pijpmakers!)
Mooi dat het allemaal weer wat wil bij jou ,...... ik ben ook lekker bezig! ( pijpen maken natuurlijk! )

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 21 mar 2014 07:36

Ja dat is echt wel nodig zeg. Mijn hemel wat vliegt daar allemaal rond. En dat adem je al die tijd maar in en in.
Gisteren het verschil gezien van wat er allemaal in de filter zit. Nu heb ik em zelf gemaakt, maar ik denk dat ik toch maar spaar voor een goeie. Onmisbaar zo`n ding hoor.
Ja lekker is dat hè. Prullen en frotten. ;p
Groet Dries,

Plaats reactie