Tabak bewaren

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Hans1

Re: Tabak bewaren

Bericht door Hans1 » 10 jun 2018 13:52

Een vraagje:

Ik bewaar een aantal tabakken in Mason jars.
Kun je deze ongestraft openen om een pijpje te stoppen en daarna weer voor een jaartje af te sluiten?
Voor de goede orde; ik bewaar tabakken niet vacuum en heb begrepen dat vacuum verpakken het rijpingsproces in de weg zit.

dan5102

Bericht door dan5102 » 10 jun 2018 14:44

Mijn mening zo. Gekocht in 2014 en nog altijd even "fris". Spijtig nu op.
Afbeelding

Ribbon

Bericht door Ribbon » 10 jun 2018 19:18

Hans1 schreef:
10 jun 2018 13:52
Een vraagje:

Ik bewaar een aantal tabakken in Mason jars.
Kun je deze ongestraft openen om een pijpje te stoppen en daarna weer voor een jaartje af te sluiten?
Voor de goede orde; ik bewaar tabakken niet vacuum en heb begrepen dat vacuum verpakken het rijpingsproces in de weg zit.
Het belangrijkste lijkt me om ze luchtdicht, (opnieuw) te bewaren. Een jaartje lijkt me dan zeker overkomelijk.
Huidige rotatie:GL Pease Chelsea Morning (2010), GL Pease Barbary Coast (2010), SG Balkan Flake (2014), Niemeyer Anchor Smoking Mixture, C&D Old Joe Krantz (2010)

tomatamot

Bericht door tomatamot » 10 jun 2018 23:21

Weckpotten doen het echt goed hier.
Daarnaast gebruik ik 440 ml plastick doosjes met aan het deksel een silicone seal rand en aan vier kanten een afsluit klepje en sluit lucht dicht af. Deze heb ik voor mijn dagelijkse tabak verbruik.
Functioneert naar alle tevredenheid. (o.a. bij de Action te koop)

BenHam

Bericht door BenHam » 17 jun 2018 11:27

Ook ik bewaar een deel van mijn tabakken in Mason Jars.
De "grijpvoorraad" bewaar ik in jam potten. Ongeveer eens in de twee maanden worden die jam potten weer gevuld met wat ik nodig denk te hebben voor de komende twee maanden.

Ribbon

Bericht door Ribbon » 21 jul 2018 15:32

Vandaag ben ik maar eens aan de slag gegaan met het 'rijp vriendelijk' maken van wat blends die ik had staan.

Als probeersel had ik wat kleinere mason jars (4 oz.) gekocht. Vrijwel direct zijn deze potjes mijn nieuwe favoriete Ball jars geworden. Ideaal voor 50 gram tabak, of dit nou flake, ribbon, cake etc. is. Zelf hou ik 50 gram meestal als standaard hoeveelheid aan. Met mijn rookgedrag is 100 gram of meer niet iets teveel om in m'n rotatie te hebben.

Ben begonnen met Rich Dark Flake:

Afbeelding

Toen mijn toch wel flink roestig geworden 200 grams blik Murray's Erinmore Mixture. Met wat aandrukken past er dus prima 50gr in het potje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog twee potjes gevuld met Curly Strang en Burley Cake van Motzek.

Wat mij betreft zijn deze jars dus prima geschikt voor de kleinere porties tabak.

http://www.masonjar.nl/nl/ball-ball-qui ... h-4oz.html
Huidige rotatie:GL Pease Chelsea Morning (2010), GL Pease Barbary Coast (2010), SG Balkan Flake (2014), Niemeyer Anchor Smoking Mixture, C&D Old Joe Krantz (2010)

capricorn

Bericht door capricorn » 21 jul 2018 19:28

Als je de jar's in de vatwasser zet zouden ze ook nog vakuum trekken.
Als tip vaneen duits forum

Paasei

Bericht door Paasei » 22 jul 2018 07:58

capricorn schreef:
21 jul 2018 19:28
Als je de jar's in de vatwasser zet zouden ze ook nog vakuum trekken.
Als tip vaneen duits forum
Dat zou dan het effect van de warmte zijn, neem ik aan?
Hoe 'heet' wordt een vaatwasser, 60 - 80 graden, of zit ik er dan naast?
Dan lijkt het mij veiliger om dat in een heteluchtoven te doen op die temperatuur.

Beide lijken mij een probeersel (met 1 potje) waard, loopt het fout dan ben je toch niet hele voorraad kwijt.
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Ribbon

Bericht door Ribbon » 22 jul 2018 09:09

Ik denk dat capricorn bedoeld dat je dit met de lege potten doet alvorens je ze vult. Dit kun je op meerdere manieren doen. Zelf heb ik de potten wel eens 'uitgekookt' in een pannetje. Die potten kun je dan vullen en afsluiten en opnieuw even met het glazen gedeelte in het hete water dompelen. Volgens de persoon die dit beschreef op het Amerikaanse forum was dit a.: hygiënischer en b.: trok de pot 'vacuüm'.

Ondanks dat er best wat mensen zullen zijn die dit blijven doen komt menigeen op deze methode terug. De nieuwe potjes komen nagenoeg 'steriel' uit de verpakking en de chemische processen in de tabak zorgen ervoor dat het deksel na verloop van tijd hol gaat staan (zoals bij een onaangebroken potje augurken). Daarnaast speelt de discussie of 'vacuüm' verpakken wel nodig is, en dat een beetje lucht de smaakontwikkeling positief zou beïnvloeden.

Daarom vul ik de potjes tegenwoordig zonder verdere voorbehandeling. Scheelt sowieso een berg werk.
Het is wel belangrijk om te zorgen dat er geen tabak tussen de rand van het potje en de waxrand van het deksel zit.

capricorn

Bericht door capricorn » 22 jul 2018 10:11

Ik bedoel het gevulde potje om onderdruk in het potje te verkrijgen, zoals bij het jam maken

Ribbon

Bericht door Ribbon » 22 jul 2018 13:43

Ah oké. Dan kan een vaatwasser idd een methode zijn. De warmtebron lijkt me dan niet zoveel uitmaken.

Plaats reactie