Mijn eerste weken in het pijproken

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Plaats reactie
Cream_steam
Contacteer:

Mijn eerste weken in het pijproken

Bericht door Cream_steam »

Hallo allemaal,

Sinds een kort maandje ben ik begonnen met pijproken. Ik ben een aantal maandjes hiervoor ook begonnen met sigaar roken, welke me ook al erg beviel en ik nog allerlei smaken in te ontdekken heb. Echter was ik ook altijd al benieuwd hoe het pijproken zou bevallen, zeker omdat daar ook nog veel soorten van zoet tabak etc in te vinden zijn. Dus ik dacht, waarom niet ik probeer het gewoon!

Dus op naar een tabak winkel die ook pijpjes en pijptabak verkoopt. Ik dacht ik begin eerst even met een goedkoop ding, mocht het niet bevallen heb ik geen spijt. Dus een pijpje voor 25 euro gekocht, losse filtertjes, tools en begonnen met Mac Baren loose cut vanille tabak.

Ik vind de geur heerlijk en qua smaak een lichte hint van vanille en vooral een zachte toon. Later ook nog Clan loose cut caramel tabak gehaald om af te kunnen wisselen. Ook deze beviel me goed, ruikt net zo lekker en hier proef ik de caramel zelf nog wat beter als bij de vanille van Mac Baren.

In ieder geval bevalt het pijproken me zeer goed. Het geeft me een fantastisch ontspannen gevoel tijdens en na het roken. En mijn vriendin kan de geur goed waarderen. :D

Ik merk al dat het stoppen en aansteken me steeds beter verloopt. Ik merk dat het makkelijker gaat als ik sommig tabak eerst even laat liggen om iets droger te worden bijvoorbeeld. Verder vind ik het soms nog een beetje lastig. Ik heb het nooit eerder bij iemand gezien om een voorbeeld uit te nemen dus na aanleiding van youtube filmpjes en dit soort forums hoop ik maar dat ik het allemaal een beetje goed doe. In het begin was ik nog een beetje bang voor tongue bite, maar nóg geen last van gehad gelukkig en ik las dat het niet altijd je tong branden is maar soms ook meer een vervelend 'scherp' gevoel op de tong is?

Ook merk ik dat mijn pijp best warm wordt. Ik kan het nog wel tegen mijn wang aan houden maar nog nét zegmaar. Ik weet niet of ik dan te snel rook of wat ik beter kan doen om mijn temperatuur in de pijp iets milder te houden.

Verder ben ik altijd op zoek naar tips in nieuw tabak om te proberen. Ik hou erg van zoet, fruitig, notig, cacao, amaretto etc.

Ik voeg nog even een foto toe van mijn pijp en hoe de binnenkant er nu uit ziet. Ik heb geen idee hoe het er uit ziet wanneer je een goede cake hebt opgebouwd, maar ik dacht al aardig op weg te zijn.

Afbeelding

Afbeelding
naturhushedera

Theo

Re: Mijn eerste weken in het pijproken

Bericht door Theo »

:een warm welkom bij dit forum.
Veel succes met deze mooie zoektocht wat of voor jou het beste is.

Cream_steam
Contacteer:

Theo schreef:
15 jun 2021 19:21
:een warm welkom bij dit forum.
Veel succes met deze mooie zoektocht wat of voor jou het beste is.
Dankjewel! Ik vind het echt een super handig forum. Er staat enorm veel info op. Keep it up :wink:
naturhushedera

Johan86

Bericht door Johan86 »

Welkom. Leuk dat het je zo goed bevalt.

Tirman

Bericht door Tirman »

Welkom, en een herkenbaar verhaal, ik rook ook nog niet lang pijp. Bij mij lukt het stoppen steeds beter, daardoor blijft de pijp steeds beter branden, en lukt het me om het rooktempo beter te krijgen, waardoor bij mij m’n pijpen iets koeler blijven. Check zeker ook de site van Andre, puffaway.eu die heeft een hoop tweedehands pijpen voor een mooie prijs, waardoor je verschillende pijpen kan uitproberen. Ook daar zit veel verschil in qua rook ervaring.
Vauen auenland morning mixture is een zoete fruitige tabak die mij goed bevalt

George Bertram

Bericht door George Bertram »

Van harte welkom op het forum.
Mij lijkt je pijp al best een goede beschermende cake te hebben, maar let even op de bodem bij het schoonmaken. Het lijkt op de foto of je bij het schoonschrapen terug tot op het hout bent gekomen. Zeker bij zoetere tabak (die over het algemeen wat heter brand) uitkijken met inbranden. Rook je pijp niet echt helemaal leeg, maak het restant voorzichtig los met het schepje aan je tool, laat afkoelen en 'roer' het voorzichtig wat om. Leg vervolgens je duim op de bovenkant en schud de losse as en tabaksresten even rond in de ketel (let op met je steel omhoog zodat je de as niet in het rookkanaal schud) en giet leeg. Even doorblazen en even verder niets aan doen. Pijp goed laten drogen en schoonmaken met pijprager. Zo doe ik het over het algemeen met een nieuwe pijp, maar ieder heeft zo zijn eigen variatie. :D
Fumo et Emergo ;p

Cream_steam
Contacteer:

George Bertram schreef:
16 jun 2021 10:00
Van harte welkom op het forum.
Mij lijkt je pijp al best een goede beschermende cake te hebben, maar let even op de bodem bij het schoonmaken. Het lijkt op de foto of je bij het schoonschrapen terug tot op het hout bent gekomen. Zeker bij zoetere tabak (die over het algemeen wat heter brand) uitkijken met inbranden. Rook je pijp niet echt helemaal leeg, maak het restant voorzichtig los met het schepje aan je tool, laat afkoelen en 'roer' het voorzichtig wat om. Leg vervolgens je duim op de bovenkant en schud de losse as en tabaksresten even rond in de ketel (let op met je steel omhoog zodat je de as niet in het rookkanaal schud) en giet leeg. Even doorblazen en even verder niets aan doen. Pijp goed laten drogen en schoonmaken met pijprager. Zo doe ik het over het algemeen met een nieuwe pijp, maar ieder heeft zo zijn eigen variatie. :D
Ahh oke, ik twijfelde inderdaad al of die bruine vlekjes onderin wel oke waren of niet. Misschien dat ik te ruig schoonmaak na het roken. Eigenlijk als ik klaar ben schep ik gelijk al het as eruit en schraap ik met het schepje de hele ketel langs zegmaar om de as eruit te krijgen. Dan later als alles helemaal is afgekoeld (meestal doe ik dit pas de volgende dag) steel losmaken en alles met pijprager schoonmaken.

Ook tijdens het roken 'roer' ik nog wel eens voorzichtig de as en steek ik het opnieuw aan om de zwarte stukjes nog aan te krijgen zegmaar. Ik weet niet of dit erg is of niet uitmaakt?
naturhushedera

Bommel

Bericht door Bommel »

Ik merk dat bij veel beginnende pijrokers de schroom ontstaat om foutjes te maken en dat een pijp een heilig instrument lijkt te worden en het verboden lijkt een pijp te mishandelen.
Juist in den beginnen is ongedwongen ontdekken van het pijproken met al zijn don'ts en do's een pré.
Toen in begon waren er nog geen fora, pijprokenonderwijzers en was ik aangewezen op het zelf ontdekken en blaren op de tong.
Laat ik het eigelijk zo zeggen, lang leven het internet met al zijn voor de pijproker bereikbare kennis op dat gebied, maar staar je niet blind op het geen fouten mogen maken.
Stop rustig de pijp, de fik erin, leer de pijproken door niet ferm roken maar rustig aan, maak geen wedstrijd met jezelf hoevaak aan te vlammen, geen zorgen over de aangroeiende cake binnen in de ketel.
Schoonmaken van de pijp hoort bij het totale ritueel, laat de pijp rusten na het roken met alles erin, woel na een uurtje met de priem de tabak en as los en klop de pijp voorzichtig uit ( eventueel als nodig het schepje gebruiken) , veeg de ketel schoon met een oude sok, verwijder de steel,van de kop en ga met enkele pijpragers in de weer.
That's all voor een beginnende pijproker die in het trotse bezit is van zijn eerste niet al te dure pijp.
Het belangrijkste is natuurlijk geniet van het pijproken, leer van de "fouten" die gemaakt worden en vergeet niet dat elke pijproker zijn eigen rook stijl ontwikkeld.
Afbeelding

Plaats reactie