Het concept is vrij eenvoudig: iedereen die wenst deel te nemen, maakt een pijp volgens het thema van dat jaar. Vervolgens worden alle pijpen "in the hat" geworpen en krijgt iedereen de pijp van een ander. In de praktijk komt het erop neer dat we een lijstje opstellen van alle deelnemers, en ieder stuurt zijn pijp naar de volgende op het lijstje. De pijp die je ontvangt mag je houden, op voorwaarde dat je een eerlijke, uitgebreide feedback aan de maker ervan geeft.
Het thema dit jaar is "Plateaux". De enige vereiste is dan ook dat de afgewerkte pijp nog een sectie plateaux van de bruyere knol bevat.
Omdat ik de laatste tijd wat aan het experimenteren ben met giethars - nadat ik voor kerst een setje kreeg van m'n ouders - besloot ik daarmee aan de slag te gaan, enigszins geinspireerd door de recente pijpen van onze forumpijp maker van dit jaar: Chris Kelly.
Het eindresultaat mag er denk ik best wezen, dus bij deze presenteer ik jullie de eerste Massis X , zoals mijn experimenten vanaf nu gestempeld zullen worden.

Waar het mee begon: