Gezocht: (advies over) Voorgeboorde blokken met mondstuk, en / of restblokken.

Pijpmakers allerhande, verenigt u!
Plaats reactie
Deadl0ck

Gezocht: (advies over) Voorgeboorde blokken met mondstuk, en / of restblokken.

Bericht door Deadl0ck » 01 jan 2020 23:27

Voorgeschiedenis (De samenvatting van wat ik zoek staat onder de TL;DR)

Ik heb met de kerst een rotary tool gekregen, (een Dremel van een ander merk) samen met een setje kleine raspen en vijlen. Ik speel al een tijdje met het idee deze dingen aan te schaffen voor wat kleine knutsel klusjes, incluus een pijp of twee maken, dus mijn neef, tegen wie ik al een jaar erover loop te vertellen, besloot me een simpel setje kado te doen.

Echter mis ik wat essentiële dingen om het helemaal vanaf de basis te doen. (Met name de boren, en kolom boor voor de diverse gaten, draaibank voor de overgang mondstuk/tige, en heat gun voor verbuigen van acryl) de rest zou in principe moeten kunnen met de dremel, ook al zou een werkplaats een en ander wel sneller laten verlopen. (Ik mis ook de mogelijkheid tot het polijsten, maar dat is een zorg voor toekomst Mark.)

Mijn conclusie is dat ik dus om te beginnen een voorgeboord blok met mondstuk zal moeten gebruiken. Heb in het verleden al eens staan kijken bij onder andere Heinrichs, die voorgeboorde blokken verkoopt, maar ik heb er nooit iets gezien wat me aansprak, (de blokken waren o.a. vrij klein) en online is het zo dat je eigenlijk niet weet wat je krijgt, als je op de gok iets bij een pijpwinkel haalt, want dat zullen, lijkt mij, zelfde dingen zijn die Heinrichs ook heeft.

Ik weet dat er ook fora / websites met info over pijp maken etc zijn, maar ik kan er weinig over vinden, vooralsnog. (veelal kom ik uit bij rookpijpen maken die niet voor tabak bedoeld zijn.) Gelukkig zijn er hier mensen met (veel) meer ervaring en kennis op dit gebied dan mij, dus ik dacht, laat ik hier eens een balletje op gooien.

TL;DR

Waar ik op hoop:
Als eerste zijn tips (Of links naar sites met tips) voor een volledig beginneling amateur die een pijp wil gaan pogen te maken zeer welkom.

Verder dat iemand een goed (europees) adres heeft voor voorgeboorde blokken met acryl mondstukken, of een adres binnen europa waar ik ze custom kan laten maken (Ik heb al wat rare ideeën die niet met een standaard blok gaan lukken, denk ik.)

Of wellicht dat iemand er een voor me wil maken. (Al dan niet uit een blok dat ze zelf niet zullen gebruiken vanwege kwaliteit eisen, zeker voor de eerste zal ik niet kieskeurig zijn, en natuurlijk tegen vergoeding.)

Ook zou een paar blokjes restant me zeer goed uitkomen, zodat ik alvast kan ontdekken hoe de dremel voelt met bruyere, zodat ik niet een blok verpest als de tijd daar is.
Laatst gewijzigd door Deadl0ck op 02 jan 2020 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Mark

Wowbagger

Re: Gezocht: (advies over) Voorgeboorde blokken met mondstuk, en / of restblokken.

Bericht door Wowbagger » 02 jan 2020 15:22

Advies zal ik je helaas niet kunnen geven. Wél ga ik je veel plezier toewensen met deze volgens mij erg leuke hobby.

junksculp

Re: Gezocht: (advies over) Voorgeboorde blokken met mondstuk, en / of restblokken.

Bericht door junksculp » 02 jan 2020 19:33

Ik wens je veel plezier met je nieuwe hobby, misschien heb je hier wat aan:
https://www.pfeifenecke.de/epages/17946 ... Categories

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck » 02 jan 2020 23:28

junksculp schreef:
02 jan 2020 19:33
Ik wens je veel plezier met je nieuwe hobby, misschien heb je hier wat aan:
https://www.pfeifenecke.de/epages/17946 ... Categories
Qua beitsen en wat andere dingetjes zowiezo, en als ik ooit beschikking heb over een kolom boor ook erg interessant, maar de voorgeboorde blokken zijn op het oog ook hier wat klein, helaas. ik zou er een mailtje aan kunnen wagen of ze ook de grote blokken kunnen boren natuurlijk.
Groet, Mark

NoneNicer

Bericht door NoneNicer » 03 jan 2020 09:31

Leuke start van het nieuwe jaar 😁
Misschien dat Mr. Brog wat interessants voor je heeft?
https://mrbrog.com/collections/tobacco_ ... -d-quality
Zul je ook even moeten kijken naar mondstukken. Daarvoor heb ik al eens een Griek gezien op eBay.de die veel soorten verkocht. Wellicht dat hij ook voorgeboorde blokken verkoopt.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck » 03 jan 2020 13:06

NoneNicer schreef:
03 jan 2020 09:31
Leuke start van het nieuwe jaar 😁
Misschien dat Mr. Brog wat interessants voor je heeft?
https://mrbrog.com/collections/tobacco_ ... -d-quality
Zul je ook even moeten kijken naar mondstukken. Daarvoor heb ik al eens een Griek gezien op eBay.de die veel soorten verkocht. Wellicht dat hij ook voorgeboorde blokken verkoopt.
Geinig! In ieder geval de moeite om te knutselen, maar op zich al veel te veel afgewerkt voor wat ik zoek. Wel leuk voor een ander idee wat ik al een paar jaar heb, te weten kleine vet plant en cactus plantenbakjes van pijpenkoppen.
Groet, Mark

tomatamot

Bericht door tomatamot » 03 jan 2020 13:17

Leuk idee om een en ander te gaan fröbelen, maar ben je nu niet op zoek naar een speld in een hooi tas? :(

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck » 03 jan 2020 15:20

tomatamot schreef:
03 jan 2020 13:17
Leuk idee om een en ander te gaan fröbelen, maar ben je nu niet op zoek naar een speld in een hooi tas? :(
Daar ga ik zonder meer van uit, wat verassend genoeg dus ook precies de reden is dat ik om hulp vraag. Ik heb al een paar dagen online zoeken achter de kiezen, voor ik hier postte.

Ik kan in Amerika custom voorgeboorde blokken vinden. Hier niet. Maar ik ben totaal niet bekend in de pijp maak wereld, dus heb geen flauw idee wat er te vinden is binnen Europa, en ik weet dat er op het forum mensen zijn met veel meer kennis. Dus waarom niet kijken of iemand hier me kan helpen te vinden wat ik zoek, zodat ik anders altijd nog terug kan schalen naar iets wat in de buurt komt?

Vandaar dat ik hier dus een balletje op gooi.
Groet, Mark

tomatamot

Bericht door tomatamot » 03 jan 2020 17:17

Bij van Dalen Cigars in Rotterdam, vraag maar naar Rodney. :wink:

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 04 jan 2020 01:22

Wat altijd een optie is Mark, is dat ik een mooi blok voor je voorboor in de configuratie (recht/gebogen etc) die voor jou wenselijk is, en het geheel voorzie van een onafgewerkt mondstuk, wat inhoudt dat ik wel een passende tige/flok verbinding maak en het rookkanaal boor en afwerk, maar dat je de vormgeving van het mondstuk verder ook geheel zelf moet doen.

Voor Martin heb ik hetzelfde ook ooit gedaan. Je hebt dan ook de keuze voor het mondstuk tussen verschillende soorten acryl of eboniet.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck » 04 jan 2020 10:30

Massis schreef:
04 jan 2020 01:22
Wat altijd een optie is Mark, is dat ik een mooi blok voor je voorboor in de configuratie (recht/gebogen etc) die voor jou wenselijk is, en het geheel voorzie van een onafgewerkt mondstuk, wat inhoudt dat ik wel een passende tige/flok verbinding maak en het rookkanaal boor en afwerk, maar dat je de vormgeving van het mondstuk verder ook geheel zelf moet doen.

Voor Martin heb ik hetzelfde ook ooit gedaan. Je hebt dan ook de keuze voor het mondstuk tussen verschillende soorten acryl of eboniet.
Top aanbod! Ik stuur vanavond ergens een pb!
Groet, Mark

Liebaart

Bericht door Liebaart » 06 jan 2020 09:14

Mooi initiatief.
Maar als houtbewerker wil ik je wel aanraden niet als beginner onmiddellijk met de ongetwijfeld mooie blok van Massis te starten. Ik weet uit ervaring dat bruyere een nogal ondankbaar materiaal is als je geen solide ervaring hebt in houtbewerking. Ik raad je aan van eerst wat te experimenteren met dergelijke goedkopere blokken :
https://www.pfeifen-shop-online.de/epag ... ahobbybent

Daar doe je dan aan een beperkte kost de nodige ervaring mee op, alvorens je op de kwaliteitsblok van Massis je definitieve ontwerp gaat proberen.

Om een mooie pijp in Bruyere te "snijden" heb je eigenlijk weinig of geen beitels nodig. Investeer in een paar goede houtraspen en vijlen. Daar ga je veel meer aan hebben. Vergeet ook niet voldoende schuurmiddelen erbij te nemen. Een degelijke ruwe bandschuurmachine doet wonderen voor de eerste vormgeving, daarna nemen de raspen over, en daarna de vijlen en tot slot het schuurpapier.

Succes!

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 06 jan 2020 10:18

Liebaart schreef:
06 jan 2020 09:14
Mooi initiatief.
Maar als houtbewerker wil ik je wel aanraden niet als beginner onmiddellijk met de ongetwijfeld mooie blok van Massis te starten. Ik weet uit ervaring dat bruyere een nogal ondankbaar materiaal is als je geen solide ervaring hebt in houtbewerking. Ik raad je aan van eerst wat te experimenteren met dergelijke goedkopere blokken :
https://www.pfeifen-shop-online.de/epag ... ahobbybent

Daar doe je dan aan een beperkte kost de nodige ervaring mee op, alvorens je op de kwaliteitsblok van Massis je definitieve ontwerp gaat proberen.

Om een mooie pijp in Bruyere te "snijden" heb je eigenlijk weinig of geen beitels nodig. Investeer in een paar goede houtraspen en vijlen. Daar ga je veel meer aan hebben. Vergeet ook niet voldoende schuurmiddelen erbij te nemen. Een degelijke ruwe bandschuurmachine doet wonderen voor de eerste vormgeving, daarna nemen de raspen over, en daarna de vijlen en tot slot het schuurpapier.

Succes!
Ook daarop ben ik voorzien :wink:

Ik heb wat goedkopere blokken van prima kwaliteit op voorraad, net als een vrij grote voorraad erg kleine voorgezaagde blokken die enkel bruikbaar zijn voor kleine rechte pijpjes die voor enkele euri bij de bestelling kunnen gaan, dan heb je perfect hout om wat mee te oefenen, ook qua afwerken enzo :-)

Bovendien is €19 + €12 al heel wat, afhankelijk van de keuze van mondstukmateriaal zal hij bij mij niet meteen meer kwijt zijn (aangezien verzending maar €6 is in NL en ik vanuit NL kan versturen) ...

Uiteraard zou ik Mark niet aanraden om een voorgeboorde kit te bestellen met een straight grain blok dat in aanschaf al €65+ kost :wink: Maar ik heb ook nog wel wat goedkope ebouchons of plateaux blokken op voorraad.

Liebaart

Bericht door Liebaart » 06 jan 2020 13:23

Ah gelukkig. Wist niet dat jij dat ook kon voorzien.
Die link was enkel bedoeld als referentie trouwens, omdat ik even niet tijd had om verder te zoeken. Maar ik veronderstel dat Deadl0ck dat ook wel kan vinden allemaal...

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 06 jan 2020 13:56

Als ik overigens 1 gereedschap zou moeten aanbevelen is het een eenvoudige elektromotor met daarop een boorkop gemonteerd. In die boorkop kan je schuurpads, polijstwielen en boren klemmen, dus je kan blokken boren, vormgeven en polijsten. 't Is niet voor niets dat ik er zo 2 in gebruik heb en nog 3 reserve heb liggen. Met wat geluk kan je die trouwens voor enkele tientjes op de kop tikken op marktplaats.

Mijn metaaldraaibank gebruik ik voornamelijk om ronde vormen écht rond te krijgen, gaten precies recht te boren en om de passing tussen tige en mondstuk precies passend te krijgen.

Eigenlijk is enkel dat laatste vrijwel onmogelijk zonder een draaibank (of kolomboor met tenon turning jig).

Mijn dremel gebruik ik enkel om het rookkanaal aan mondzijde te verbreden met een initiele snede.

Al de rest kan je prima met een elektromotor doen.

@Deadl0ck: buigen van het mondstuk zal je wel sowieso zelf moeten doen, want dat kan pas nadat het merendeel van het vormgeven gedaan is. Echter is een heatgun absoluut geen noodzaak daarvoor. Ik weet genoeg pijpmakers die het met een theelichtje doen. Gewoon langzaam het hele mondstuk opwarmen zonder het te laten verbranden, en dan buigen en afkoelen.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck » 06 jan 2020 22:35

Massis schreef:
06 jan 2020 13:56
@Deadl0ck: buigen van het mondstuk zal je wel sowieso zelf moeten doen, want dat kan pas nadat het merendeel van het vormgeven gedaan is. Echter is een heatgun absoluut geen noodzaak daarvoor. Ik weet genoeg pijpmakers die het met een theelichtje doen. Gewoon langzaam het hele mondstuk opwarmen zonder het te laten verbranden, en dan buigen en afkoelen.
Dat heb ik al eens vaker geprobeerd, is tot nu toe nog nooit zonder verbranden gelukt. Maar wie weet wat de toekomst bied. :mrgreen:

Dank voor de tip over electro motor! Ik weet nog niet precies hoe ik het ga doen, zoals gezegd heb ik de beschikking over kleine raspen en vijlen, en een dremel met wat tools. Zal meer werk zijn, maar komt vast goed.
Liebaart schreef:
06 jan 2020 13:23
Ah gelukkig. Wist niet dat jij dat ook kon voorzien.
Die link was enkel bedoeld als referentie trouwens, omdat ik even niet tijd had om verder te zoeken. Maar ik veronderstel dat Deadl0ck dat ook wel kan vinden allemaal...
De blokken die jij linkt nog niet, dit zijn de eerste blokken met een merknaam eraan, dus zeker welkom!
Groet, Mark

Plaats reactie