Zelf pijpen maken

Pijpmakers allerhande, verenigt u!
Plaats reactie
Arjen

Zelf pijpen maken

Bericht door Arjen »

Ik ontdekte op het forum dat er meerdere mensen interesse hebben in het zelf maken van een pijp.
Het leek me daarom wel handig om (een deel van) de informatie die
ik heb gevonden met jullie te delen.

Het (voor zover ik weet) enige boek over het onderwerp wordt verkocht
op http://www.pimopipecraft.com
Er is ook een engelstalig forum voor (aspirerende) pijpmakers: http://www.pipemakersforum.com
Tot nu toe heb ik maar één Nederlandse houthandel gevonden die
bruyère verkoopt en dat is http://www.af.nl (zoek naar wortelknollen).
Ik weet niet of deze knollen al voorbehandeld zijn maar ik ben bang
dat e.e.a. nog een uurtje of vier uitgekookt moet worden.
Bij af.nl en fijnhout.nl worden nog meer houtsoorten verkocht die voor
pijpmaken kunnen worden gebruikt zoals African blackwood en olijf.
Op het pipemakers forum is meer informatie te vinden over alternatieve houtsoorten.
Ik heb tot op heden helaas nog geen Nederlandse bron gevonden voor
het materiaal om zelf een steel te maken.
Het enige materiaal dat ik lokaal heb gevonden is een nylon staaf en dit
is helaas minder geschikt om een steel mee te maken.
Als er iemand weet waar ik in Nederland acryl staven van anderhalf of
twee centimeter doorsnede kan vinden hoor ik het graag.

Groetjes,
Arjen

Afbeelding

Vandaahl
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Dank voor je tips!

Ter aanvulling:
Danpipe heeft zelfs een video of dvd...

Bij Nils Thomsen http://www.nilsthomsenpipes.com/englisch/home_en.htm kan je ook een cursus volgen.

Dit kan ook bij Ludwig Lorenz. http://www.pfeifen-lorenz.com/
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Moet het perse acryl zijn of kan je ook andere hoogwaardige kunstoffen gebruiken?

https://www.tradcom.com/JPBC/0_5StartPa ... xpand=true

Of mischien zelf epoxyhars gieten. Dan moet je wel zelf een mal maken.
Je bent dan wel heel vrij in je ontwerp.

Arjen

Bericht door Arjen »

Het schijnt historisch bepaald te zijn dat acryl en vulcaniet de meest
gewaardeerde materialen zijn voor de steel.
Dit heeft te maken met de flexibiliteit van het materiaal, bewerkbaarheid, de
manier waarop het aanvoelt en ga zo maar door.
Zelf wil ik graag een pijp maken, dat wiel uitvinden doe ik wel een andere keer.
Zoals ik al aangaf heb ik wel een stuk nylon gekocht omdat ik niets anders kon vinden op korte termijn.
Er wordt af en toe wel nylon gebruikt door andere pijpmakers maar het materiaal is "te zacht".
Het is lastiger te bewerken, gevoeliger voor bitemarks en voelt niet vertrouwd in de mond.
Ik heb deze informatie van het pipemakers forum aangezien ik zelf nog niet zover ben.
Aangezien ik niet over ander materiaal beschik ga ik zelf proberen om de steel van hout te maken
en alleen maar een klein bit van nylon als mondstuk.
Aangezien ik zelf de pijp niet tussen mijn tanden klem zal dat dus niet echt een probleem zijn.

Maar, ja, doe mij maar acryl want die zwavellucht bij het bewerken van vulcaniet hoeft van mij niet zo.

Groetjes,
Arjen

TheWhiteStripes

Bericht door TheWhiteStripes »

Is er dan echt NIEMAND op dit forum dat kan pijpen maken op een semi-professioneel niveau? O.O I'm shocked :O

Instrumentenbouw is een richting waar je (duh!) een heleboel instrumenten leert maken, je hebt dit vooral in avondschool en ik had ECHT gedacht dat er ergens wel een plaats was waar je pijpen kon leren maken!

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

In heel de benelux zijn er maar enkele die pijpen kunnen maken op een semi-professioneel of hoger niveau, zoals bijvoorbeeld Elie van Elie's freehand pipes.

Enkelen onder ons (ikzelf, Vandaahl, mss nog anderen) hopen wel ooit zover te raken.

Mijn eerste poging vind je hier:
http://pijprokersforum.forum2go.nl/mass ... t1605.html

Uiteraard nog begonnen van een kit voor de allereerste, ondertussen ben ik m'n werkplaats aan het uitbreiden. De kolomboor staat er al, met kruisklem en verlengde kolom. Nu nog de boren zelf, een lintzaag, een polijstmachientje en het materiaal zelf.

Vergis je niet, op een behoorlijk niveau beginnen met pijpmaken kost een smak geld. De meesten gebruiken een metaaldraaibank, en eer je zo eentje hebt met het nodige gereedschap erbij, ben je makkelijk €2000 kwijt...

Wat Arjen overigens aanhaalt in de eerste post mbt tot hout: ik raad je af om je hout ergens anders te kopen dan bij een gekende snijder, zoals Mimmo van Romeo Briar of Jaume Hom van Briarblocks.com.
Zij weten écht hoe je bruyereknollen moet snijden tot geschikte stukken. Bovendien zijn de stukken die zij verkopen ook mooi recht gesneden (normaliter) en reeds uitgekookt en jarenlang gedroogd.

teunis

Bericht door teunis »

Bart Iron schreef:Moet het perse acryl zijn of kan je ook andere hoogwaardige kunstoffen gebruiken?

https://www.tradcom.com/JPBC/0_5StartPa ... xpand=true

Of mischien zelf epoxyhars gieten. Dan moet je wel zelf een mal maken.
Je bent dan wel heel vrij in je ontwerp.
Bekijk ook eens de catalogus van Danpipe, zij verkopen voorgevormde bits, en zelfs alleen het staafje om zelf bits te maken.

Voor wat betreft het hout: olijfhout en kersenhout (elk fruitbomenhout eigenlijk) zijn ook geschikt voor pijpen. Wat houdt je tegen om te proberen met bijvoorbeeld linde, wilg of populier (scheuren niet snel en zijn wat zachter)? Oké, je maakt geen pijp voor het leven, en de grain is ook niet zo fraai, maar je kunt er wel goed mee oefenen!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

veel soorten hout zijn moeilijk goed droog te krijgen. Bovendien moet je ook oppassen dat ze tegen de extreme temperaturen (brandende tabak kan tot 600°C gaan!)
Verder moet je ze natuurlijk ook uitkoken en daarna jaren laten drogen.

Tot slot zijn er ook heel wat houtsoorten waar giftige sappen uitkomen.

Olijf, Kers en Morta zijn 3 houtsoorten die ook vaker gebruikt worden voor pijpen inderdaad, vooral olijf en morta. Maar er is een reden waarom bruyere nog steeds het vaakst gebruikt wordt... Het is het beste.

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

TheWhiteStripes schreef:Is er dan echt NIEMAND op dit forum dat kan pijpen maken op een semi-professioneel niveau? O.O I'm shocked :O

Instrumentenbouw is een richting waar je (duh!) een heleboel instrumenten leert maken, je hebt dit vooral in avondschool en ik had ECHT gedacht dat er ergens wel een plaats was waar je pijpen kon leren maken!
de markt voor vioolherstellers is hier wat uitgebreider dan het marktpotentieel voor pijpmakers ..

maar in St-Claude zal een opleiding wellicht geen probleem zijn ...

S

teunis

Bericht door teunis »

massis schreef:veel soorten hout zijn moeilijk goed droog te krijgen. Bovendien moet je ook oppassen dat ze tegen de extreme temperaturen (brandende tabak kan tot 600°C gaan!)
Verder moet je ze natuurlijk ook uitkoken en daarna jaren laten drogen.

Tot slot zijn er ook heel wat houtsoorten waar giftige sappen uitkomen.

Olijf, Kers en Morta zijn 3 houtsoorten die ook vaker gebruikt worden voor pijpen inderdaad, vooral olijf en morta. Maar er is een reden waarom bruyere nog steeds het vaakst gebruikt wordt... Het is het beste.
Natuurlijk is bruyere het beste... anders zouden er niet zoveel pijpen van gemaakt worden!

Ook andere houtsoorten met een wat hoger kieselgehalte zijn echter geschikt, kunnen tegen de hoge temperaturen, en ja, het drogen, uitkoken en weer opnieuw drogen neemt lange tijd in beslag. Als je morgen een pijp wil maken dan moet je juist daarom een blok behandelde bruyere nemen!

De giftigheid van "heel wat houtsoorten" valt mee, zeker van inlandse bomen. Het is vaak het stof en fijne zaagsel wat irritaties geeft. Als het hout wordt gebruikt voor medische doeleinden, kan je er van op aan dat dat geen giftig hout is. Tongspatels worden bijvoorbeeld van wilg, populier en linde gemaakt. Potloden, waar veel op wordt gekauwd, zijn ook van linde gemaakt.

Om het boren en vorm geven van de pijp te oefenen, zijn dit geschikte houtsoorten, zacht maar toch taai (scheuren niet zo snel). Of de pijp te roken valt i.v.m. de temperatuur weet ik niet, maar bijvoorbeeld hout van vruchtbomen is wel bruikbaar, met name kersen en appel.
Overigens is het doel niet het roken, maar het oefenen in vormgeving. Ieder kunstenaar maakt eerst een ruwe schets voordat hij het kunstwerk maakt. (Daarom is de man ook als eerste geschapen en daarna de vrouw) :lol: :lol: :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

GR69

Re: Zelf pijpen maken

Bericht door GR69 »

Is walnoot een optie? Of vijg? Ik heb nog wat mooie stukken liggen die al minstens 2 jaar liggen. Ik snijd hout als hobby en een pijp lijkt me leuk om eens te proberen.
Ik heb ook nog appel en kers liggen. De kers moet nog een jaartje rijpen maar de appel zou al wel kunnen.
"A can is a good place to keep the Funk...it stays Funky!"
George Clinton

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

GR69 schreef:
27 jul 2021 10:02
Is walnoot een optie? Of vijg? Ik heb nog wat mooie stukken liggen die al minstens 2 jaar liggen. Ik snijd hout als hobby en een pijp lijkt me leuk om eens te proberen.
Ik heb ook nog appel en kers liggen. De kers moet nog een jaartje rijpen maar de appel zou al wel kunnen.
Meeste fruitsoorten kunnen volgens mij wel. Appel sws want daar heb ik er 1 van gehad.

En ik ben er nog.
Lekkâh hooâh, ik hâw dur zau van!

GR69

Bericht door GR69 »

:D eerste probeersel gemaakt. Appelhouten pijpje. Ik heb een steeltje gebruikt van een oud niet te redden pijpje.
Eerste twee plukjes tabak ging prima.
Wordt vervolgd met foto's. Niks bijzonders ruw en rauw, en ik heb mn fantasie de vrije loop gelaten😄

Alles met een zakmes..opinel no.6.
Volgende zal er beter uitzien en ga ik anders maken.
Leuke ontdekkingstocht dit
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"A can is a good place to keep the Funk...it stays Funky!"
George Clinton

Plaats reactie