Help!

Pijpmakers allerhande, verenigt u!
Plaats reactie
Velden1

Help!

Bericht door Velden1 » 01 jul 2018 16:14

Hallo allemaal,

afgelopen week heb ik me bij puffaway dit Bigben pijpje aangeschaft;

Afbeelding

Ik heb 'm 1 keer gerookt en wilde hem vanmorgen weer gaan stoppen. Het viel me al gelijk op dat het filter er gedeukt in zat; dat hij er door het mondstuk te diep in gedrukt is. Wellicht niet het mondstuk dat bij deze pijp hoort?
Maar goed, ik kreeg het filter er niet uit en trok waar harder.. Met als gevolg dat deze afscheurde.

Nou zit het keramische uiteinde vast in de pijp;

Afbeelding

Ik heb geprobeerd het middelste gaatje wat op te boren zodat ik er met een schroef grip in krijg om 'm er zo uit te trekken maar zonder succes..

Iemand een idee hoe ik dat ding eruit kan krijgen?

Alvast bedankt,

Mark

Velden1

Re: Help!

Bericht door Velden1 » 01 jul 2018 16:29

Inmiddels gelukt :D

Waar zou ik zijn zonder mijn Swisschamp!

Afbeelding

Groetjes,

Mark

Stoker
Contacteer:

Bericht door Stoker » 01 jul 2018 18:55

probeer filters te wisselen voordat je een nieuwe pijp stopt en niet vaker dan 1x gebruiken dan lang laten drogen anders kan je dit vaker overkomen.
daarnaast raad ik aan ze echt niet vaker dan twee keer te gebruiken want daarna beginnen toch echt smaak van je tabak aan te tasten .
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator » 01 jul 2018 23:53

Jarenlang met filter gerookt, dus ga nu niet de bijdehand uithangen, maar probeer het eens een maandje zonder,...... denk je over gaat.
Afbeelding

Velden1

Bericht door Velden1 » 02 jul 2018 08:58

Stoker schreef:
01 jul 2018 18:55
probeer filters te wisselen voordat je een nieuwe pijp stopt en niet vaker dan 1x gebruiken dan lang laten drogen anders kan je dit vaker overkomen.
daarnaast raad ik aan ze echt niet vaker dan twee keer te gebruiken want daarna beginnen toch echt smaak van je tabak aan te tasten .
Goedemorgen deze morgen!

De filters wissel ik idd voordat ik de nieuwe pijp stop, en ik gebruik ze maar 1 keer..
Ik laat de pijp 1 dag drogen, dat zal toch wel genoeg zijn..
Het valt me op dat de filters (Bigben's) er heel strak in gaan en het mondstuk kan ik er in principe niet helemaal in duwen omdat deze dan het filter er veel te ver in drukt. Misschien moet er nog een ring tussen of zo..
Ik ga nu de filters wat korter maken, kijken of dat soelaas biedt..

Bedankt voor je reactie!

Gr. Mark

Velden1

Bericht door Velden1 » 02 jul 2018 08:59

Eliminator schreef:
01 jul 2018 23:53
Jarenlang met filter gerookt, dus ga nu niet de bijdehand uithangen, maar probeer het eens een maandje zonder,...... denk je over gaat.
Daar zat ik ook al aan te denken..
Ik heb gelezen dat ik er dan een soort adapter in moet doen ter vervanging van het filter maar die ben ik online nog niet tegengekomen..

Groetjes,

Mark

cipke

Bericht door cipke » 02 jul 2018 09:06

Velden1 schreef:
02 jul 2018 08:59
Daar zat ik ook al aan te denken..
Ik heb gelezen dat ik er dan een soort adapter in moet doen ter vervanging van het filter maar die ben ik online nog niet tegengekomen
Je kan ze ook perfect roken zonder adapter, doe ik ook :D
Het nadeel is wel dat je meer poetswerk hebt !

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis » 02 jul 2018 17:10

En er bestaan ruimers voor de filterkamer. Waar die te krijgen zijn weet ik echter niet. Beetje peuren met een boor (zonder machine eraan!) wil soms ook wel eens helpen.
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Velden1

Bericht door Velden1 » 03 jul 2018 12:58

Sidekickelvis schreef:
02 jul 2018 17:10
En er bestaan ruimers voor de filterkamer. Waar die te krijgen zijn weet ik echter niet. Beetje peuren met een boor (zonder machine eraan!) wil soms ook wel eens helpen.
Zo'n ruimer zou voor dit pijpje niet overbodig zijn..
De orginele Bigben filters komen er gewoon muurvast in te zitten.. Ik heb er nu eentje een halve cm korter gemaakt, kijken of dat beter gaat.
Anders ga ik hem eens filterloos proberen..
In ieder geval bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Mark

oldgreenfield

Bericht door oldgreenfield » 03 jul 2018 13:27

neem even contact op met Meindert, de Friesche pijpenmaker. Hij kan je op vakkundige manier helpen. Als je zelf gaat peuteren zou je de pijp wel eens kunnen ruineren en dat zou zonde zijn.
Problemen zijn zo opgelost, wonderen duren wat langer.

Hans1

Bericht door Hans1 » 03 jul 2018 15:55

Velden, misschien een domme vraag; duw je het filter in het mondstuk of in het pijpgedeelte (tige)?

Velden1

Bericht door Velden1 » 03 jul 2018 17:41

Hans1 schreef:
03 jul 2018 15:55
Velden, misschien een domme vraag; duw je het filter in het mondstuk of in het pijpgedeelte (tige)?
Hoi Hans, bij deze pijp duw ik 'm in het pijpgedeelte. Dat eerste gedeelte is van kunststof;

Afbeelding

Ik heb ook een pijp waar het filter juist in het mondstuk moet.

Ik denk dat het mondstuk dat bij deze pijp zit niet het orginele is.
Ik heb de pijp gegoogeld (Bigben 802) en dan zie ik een ander mondstuk;

Afbeelding

Bij dat originele mondstuk is zo te zien veel meer ruimte voor het filter. Het mondstuk dat ik heb duwt het filter veel te ver het pijpgedeelte in waardoor deze klem komt te zitten.

Afbeelding

Wat ik nu doe is het filter wat korter maken en het mondstuk er niet helemaal opschuiven, maar da's aanklooien waar ik eigenlijk geen zin in heb.

Ik ga maar eens zoeken of ik dat originele mondstuk ergens los kan kopen maar tot nu toe nog niet gezien..

Groetjes,
Mark

Velden1

Bericht door Velden1 » 03 jul 2018 17:44

oldgreenfield schreef:
03 jul 2018 13:27
neem even contact op met Meindert, de Friesche pijpenmaker. Hij kan je op vakkundige manier helpen. Als je zelf gaat peuteren zou je de pijp wel eens kunnen ruineren en dat zou zonde zijn.
Hoi, dank je voor je reactie!
Ik had 'm er inmiddels uit gekregen met de kurkentrekker van mijn zakmes. De pijp heeft deze operatie ongeschonden doorstaan gelukkig :)

Groetjes,
Mark

Hans1

Bericht door Hans1 » 03 jul 2018 18:19

Ik ken alleen maar pijpen waar het filter in het mondstuk geplaatst moet worden, misschien is dat je probleem dat het vast komt te zitten.

Velden1

Bericht door Velden1 » 03 jul 2018 19:29

Hans1 schreef:
03 jul 2018 18:19
Ik ken alleen maar pijpen waar het filter in het mondstuk geplaatst moet worden, misschien is dat je probleem dat het vast komt te zitten.
Hoi Hans,

Ik denk dat ik er al achter ben.
Ik heb deze pijp op een site van iemand gekocht die pijpen repareert.
Op de foto is duidelijk te zien dat de pijp gerepareerd is;

Afbeelding

Het kunststof pijpje is in de pijp gelijmd en het mondstuk lijkt me voor dat doeleinde ook aangepast;

Afbeelding

Afbeelding

Vandaar dat dit verder prachtige pijpje maar €15 was :D

Ik denk dat er niks anders op zit dan dit pijpje zonder filter te roken.
Maar ach, ik ben tóch een beginner, kan ik net zo goed daar maar gelijk mee beginnen..

Groetjes,
Mark

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator » 03 jul 2018 23:29

De verkoper is hier op het forum ook aanwezig onder de naam anie69, neem gerust contact met hem op als je niet 100% tevreden bent, veel kans dat hij je netjes uit de brand helpt.
Hij staat hier in ieder geval bekend als een eerlijk man en goede opknapper van pijpen.
Afbeelding

Jekke

Bericht door Jekke » 04 jul 2018 09:52

Bij het filterloos roken van een filterpijp heb je niet echt een adapter nodig, ik rook ze ook gewoon en het werkt perfect.
Wens je toch filters te blijven gebruiken, overweeg dan eens de balsafilters van Savinelli, die komen minder snel vast te zitten.
Blijft het probleem, neem dan effe contact op met Dré, ik heb er ook al verschillende pijpen gekocht.....top service.
Don't judge a book by its cover....or a man by his pipe.... :-?

cipke

Bericht door cipke » 04 jul 2018 11:43

Eliminator schreef:
03 jul 2018 23:29
De verkoper is hier op het forum ook aanwezig onder de naam anie69, neem gerust contact met hem op als je niet 100% tevreden bent, veel kans dat hij je netjes uit de brand helpt.
Hij staat hier in ieder geval bekend als een eerlijk man en goede opknapper van pijpen.
+1 =D> Dre is zeker de slechtste niet.

Velden1

Bericht door Velden1 » 04 jul 2018 16:18

Dank voor jullie reacties,

Ik heb inmiddels contact met Dré :)

Groetjes,

Mark

Velden1

Bericht door Velden1 » 04 jul 2018 16:43

Jekke schreef:
04 jul 2018 09:52
Bij het filterloos roken van een filterpijp heb je niet echt een adapter nodig, ik rook ze ook gewoon en het werkt perfect.
Wens je toch filters te blijven gebruiken, overweeg dan eens de balsafilters van Savinelli, die komen minder snel vast te zitten.
Blijft het probleem, neem dan effe contact op met Dré, ik heb er ook al verschillende pijpen gekocht.....top service.
Hoi Jekke,
Ik had al een aantal filters in bestelling, Dr Perl junior, en deze blijven niet vast zitten :) Zijn waarschijnlijk iets dunner dan de Bigben's.

Het enige dat ik nu nog heb is dat ik het mondstuk niet helemaal aan kan schuiven maar da's al een stuk beter als voorheen;

Afbeelding

Groeten,
Mark

Plaats reactie