Welk materiaal geschikt voor mondstuk? Werkstof S, Nylon, POM, PVC, Teflon, HDPE en Celuron?

Pijpmakers allerhande, verenigt u!
Plaats reactie
junksculp

Welk materiaal geschikt voor mondstuk? Werkstof S, Nylon, POM, PVC, Teflon, HDPE en Celuron?

Bericht door junksculp » 31 okt 2018 12:57

Ik ben serieus bezig met het maken van mijn eerste pijp, heb een heel oud stuk kersenhout. De boor voor de ketel is ook geslepen en geprobeerd:
Afbeelding
Kan mij iemand vertellen welke van onderstaande kunststoffen ik kan gebruiken voor het mondstuk? Werkstof S (polyeteen), Nylon, POM, PVC, Teflon, HDPE (polyetheen) en Celluron, zie plaatjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze kunststoffen kan ik hier in de buurt krijgen. Ik wil eerst even hiermee proberen voordat ik acryl en bruyere ga bestellen.

junksculp

Re: Welk materiaal geschikt voor mondstuk? Werkstof S, Nylon, POM, PVC, Teflon, HDPE en Celuron?

Bericht door junksculp » 31 okt 2018 20:40

Nylon heb ik zelf gevonden:
https://manger-pfeifenshop.de/Free-Hand ... dstueck-15
Even voor de duidelijkheid ik wil een recht mondstuk maken, buigen niet nodig.

Martin Romijn
Contacteer:

Re: Welk materiaal geschikt voor mondstuk? Werkstof S, Nylon, POM, PVC, Teflon, HDPE en Celuron?

Bericht door Martin Romijn » 31 okt 2018 21:28

Stukjes acryl zijn ook makkelijk online te bestellen.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

junksculp

Bericht door junksculp » 31 okt 2018 21:47

Martin Romijn schreef:
31 okt 2018 21:28
Stukjes acryl zijn ook makkelijk online te bestellen.
Maar de leverancier van de andere kunststoffen zit op de hoek, kun jij me niet verder helpen welke kunststoffen geschikt zijn?
Dit heb ik net zelf gevonden:
horn: smells like shit; not easy to drill or shape; can be brittle; can also be very susceptible to moisture and heat; needs tenon made from other material
wood: easy to shape and sand; longer lengths a pain to drill with tapered bit due to 'grain wander'; pain to bend; prone to cracking due to moisture cycle from smoking; button end can get icky if clenched
Delrin: too soft; feels odd; won't polish well; won't hold a bend
ABS: pain the ass to machine and shape; polishes well; somewhere between acrylic and ebonite in feel
Ultem: cast iron b****h to machine and shape; doesn't bend well but holds it if you manage it; polishes well
polyester: shapes and polishes well; drills like a dream; may overheat during sanding, most varieties won't hold a bend for very long (though some will); brittle and can crack during filing or if bitten
acrylic/acrylester/'pen blanks': pain in the ass to shape; sands and polishes well; prone to overheating during sanding and polishing; pain in the ass to drill; customers may complain it feels all wrong on their teeth
Garolite G10/G11: horrifyingly unhealthy dust; does not polish well; destroys sandpaper, uncomfortable in teeth
carbon fiber: horrifyingly unhealthy dust; polishes well; destroys sandpaper; uncomfortable in teeth
vulcanite: softer version of ebonite used in premold stems; higher sulfur content means faster oxidation; sands, drills, and polishes welll
ebonite: drills, machines, sands, and polishes like a dream; apparently stinky

Helaas staat polyetheen er niet bij omdat ik die groene kleur wel mooi vind.

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn » 31 okt 2018 21:58

Ik heb zelf alleen ervaring met eboniet en acryl...de andere materialen zijn lastig te polijsten en te buigen. Kijk eens bij Janzen pfeifen bijv. Snelle levering.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

junksculp

Bericht door junksculp » 31 okt 2018 22:19

Martin Romijn schreef:
31 okt 2018 21:58
Ik heb zelf alleen ervaring met eboniet en acryl...de andere materialen zijn lastig te polijsten en te buigen. Kijk eens bij Janzen pfeifen bijv. Snelle levering.
Buigen is geen probleem, niet nodig. Het hoeft ook niet te glimmen. Wat ik belangrijk vind dat het niet ongezond is omdat er gevaarlijke stoffen vrijkomen. Weet je toevallig hoe warm de rook is in het mondstuk? Ik wil dit nu even verder uitzoeken. Mochten deze kunststoffen niet voldoen kan ik altijd nog in Duitsland acryl kopen, bedankt voor de tip.

meindert

Bericht door meindert » 31 okt 2018 22:45

ACRYL!!! ik kan je eventueel wat stukjes leveren!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

junksculp

Bericht door junksculp » 31 okt 2018 23:10

meindert schreef:
31 okt 2018 22:45
ACRYL!!! ik kan je eventueel wat stukjes leveren!
Verder niks geschikt? Ik dacht dat jij ook een pijpje had gemaakt met een pom mondstuk?

meindert

Bericht door meindert » 31 okt 2018 23:51

nee, allemaal Acryl of eboniet
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

junksculp

Bericht door junksculp » 31 okt 2018 23:58

meindert schreef:
31 okt 2018 23:51
nee, allemaal Acryl of eboniet
Hier heb je toch echt zelf pom geschreven :D :

Afbeelding

tomatamot

Bericht door tomatamot » 01 nov 2018 01:13

Delrin: too soft; feels odd; won't polish well; won't hold a bend

Houdt er rekening mee dat Pom een equivalent van Delrin is. 8)

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 04 nov 2018 17:07

Alle soorten die je opnoemt zijn niet geschikt, met name omdat ze niet te buigen of netjes te polijsten zijn. Pom/delrin en teflon zijn wel geschikt voor de flok maar niet voor de rest

Geschikt zijn acryl, sommige polyestervarianten, eboniet, hoorn, sommige houtsoorten.
Ook amber (ongelofelijk duur) en bakeliet (giftig bij verwerken!!!!) Worden gebruikt.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Plaats reactie