Jurewicz Aken dicht

Gegevens voor winkels per provincie.
Plaats reactie
Arno
Contacteer:

Jurewicz Aken dicht

Bericht door Arno » 08 jan 2019 09:08

Zojuist lees ik met pijn in mijn pijprokershart dat na 44 jaar Dieter Jurewicz zijn winkel in Aken gesloten heeft: https://www.aachener-zeitung.de/lokales ... d-34755793

Erg, erg jammer maar natuurlijk ook heel begrijpelijk (zowel hij en zijn vrouw waren al behoorlijk op leeftijd). Vaak als we het over Aken hadden hier ging het over Schneiderwind. Een mooie zaak, veel pijpen en tabakken alleen.. Persoonlijk vind ik dat Schneiderwind "soul" mist. Je wordt er braaf geholpen maar that's it, alles is heel zakelijk. Jurewicz was daarentegen voor mij het schoolvoorbeeld van een "old world" verkoper. Als je de winkel binnenkwam was je eerst in het domein van zijn vrouw Ursula waar de sigaretten, tijdschriften etc. verkocht werden. Wanneer je aangaf dat je kwam voor pijpen/pijptabakken werd er "Dieter!!!" naar achter geschreeuwd waarna je mocht doorlopen. Vanachter een gordijntje kwam Jurewicz dan lachend tevoorschijn met een pijp in de hand. Je werd vriendelijk begroet, meteen werd er gevraagd of je iets te drinken wilde en raakte je aan de klets met hem. Vanwege een dochter die in Maastricht gestudeerd had sprak Jurewicz een behoorlijk woordje Nederlands, hij kon jou in ieder geval prima verstaan. De verkoopmanier van Jurewicz was eigenlijk gelijk aan die van de oude De Graaff. Onder het praten liet hij tabakken zien, potten werden opengemaakt, er werd aan gesnuffeld, pijpen werden uit de schappen gehaald, er werd over verteld en daarna werd alles weer braaf terug gezet. Niets opdringerigs want Jurewicz wist: "Ze komen niet uit Nederland hierheen om alleen maar een krant te kopen.." En zo was het ook. Vaak ging ik weg met wat potten Neumarkt Special 2002 en 2003. Een geschikt persoon om de winkel over te nemen werd helaas nooit gevonden. "Liever geen opvolger als een slechte."

Hier een blogpost die oa. over Jurewicz gaat: https://dutchpipesmoker.wordpress.com/2 ... ng-aachen/
Afbeelding

Robbie-san

Re: Jurewicz Aken dicht

Bericht door Robbie-san » 09 jan 2019 10:05

Ja, dat is dus zaak nummer twee, naast Edler dus.
Woorden schieten tekort. Aan de andere kant, pensioen is pensioen, althans ik mag hopen dat ze met pensioen zijn...............
Ad impossibile nemo tenetur

MilleLuci
Contacteer:

Bericht door MilleLuci » 09 jan 2019 19:03

Ook weer zeer triest
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

junksculp

Bericht door junksculp » 09 jan 2019 19:29

Ik woon er zo dichtbij en wist dit niet. Ik ben ook een aantal keer in deze mooie zaak geweest en heb er de nodige tabak gekocht, koffie en whisky gedronken. Had ik dat eerder geweten was ik afscheid gaan nemen. Hij heeft me dit de laatste keer dat ik er was ook niet verteld.

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 » 11 jan 2019 17:02

dan heeft hij zich toch aan zijn woord gehouden de laatste keer dat ik er was, vertelde hij mij dat het zijn laatste jaar zou zijn.
Een opvolger vinden was lastig, ook jammer dat ik er niet meer geweest ben de laatste maanden.
Nu een zaak gevonden in Duitsland dichter bij mij vandaan!

Janno
Contacteer:

Bericht door Janno » 11 jan 2019 17:23

annie69 schreef:
11 jan 2019 17:02
Welke zaak is dat, Dré?
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

junksculp

Bericht door junksculp » 11 jan 2019 17:29

annie69 schreef:
11 jan 2019 17:02
dan heeft hij zich toch aan zijn woord gehouden de laatste keer dat ik er was, vertelde hij mij dat het zijn laatste jaar zou zijn.
Een opvolger vinden was lastig, ook jammer dat ik er niet meer geweest ben de laatste maanden.
Wil ik ook wel weten. Schneiderwind?

Madmull

Bericht door Madmull » 11 jan 2019 17:51

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 » 11 jan 2019 20:51

Nee, nee!
Is pas een jaar of iets meer open.
Modern met een prachtige rokerslounge, vriendelijk jong echtpaar (denk ik).
Assortiment, divers waar onder j.a, sterke drank veel pijpen in alle prijs klassen.
Tadaaaa: https://www.rauch-lounge.com/

Huub

Bericht door Huub » 11 jan 2019 20:58

Hallo,

Wederom een zaak waarvan de eigenaar zelf een gepassioneerd pijproker was gesloten.
Ik beaam volledig dat zoals Arno hierboven stelde Dieter " soul " had.
De sfeer in zijn zaak was heel wat beter dan in de oude zaak van Schneiderwind.

Vanaf 1989, toen mijn ouders in Zuid-Limburg nog leefden en ik hen maandelijks bezocht, ging ik altijd even naar Dieter. Ik kocht toen altijd de Orlik Luxury, de flake in het goudkleurige blikje, de Orlik Golden sliced ( toen nog verpakt in het 50 grams rechthoekige rode blikje ), de Orlik Brown en deze.
otc-dunbar.jpg
.

Tabakken die toen niet in Nederland te koop waren.
Ik bezocht ook altijd de zeer druk bezochte middagen die Dieter jaarlijks in een zaal van een in de buurt gelegen horeca-gelegenheid organiseerde.
Altijd heel gezellig met drankjes en hapjes.
Daar werden dan ook altijd bekende pijpenmakers uitgenodigd die demonstraties gaven en hun pijpen verkochten. Ik herinner me de middag waar de toen nog niet zo bekende Anne Julie Rasmussen aanwezig.
Ook Peter Hedegaard heb ik daar voor het eerst ontmoet. Ook de helaas te jong overleden Rainer Barbie heb ik daar op zo'n middag aan het werk gezien.
Vele pijprokers uit Aken en omgeving waren vaste klant bij Dieter.

Het is een groot verlies dat Dieter en zijn vrouw hun zaak hebben gesloten. Maar heel begrijpelijk na een leven van hard werken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

junksculp

Bericht door junksculp » 11 jan 2019 21:56

annie69 schreef:
11 jan 2019 20:51
Nee, nee!
Is pas een jaar of iets meer open.
Modern met een prachtige rokerslounge, vriendelijk jong echtpaar (denk ik).
Assortiment, divers waar onder j.a, sterke drank veel pijpen in alle prijs klassen.
Tadaaaa: https://www.rauch-lounge.com/
Wow echt een mooie zaak en een super website, ze hebben zelfs tabak van DTM en HU. Binnenkort maar eens naar Wassenberg rijden.

Janno
Contacteer:

Bericht door Janno » 12 jan 2019 01:16

Ziet er goed uit!
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno » 12 jan 2019 08:12

Dank voor je verhaal Huub!
Mooie zaak Dre, daar ga ik nog wel eens langs.
Afbeelding

Geoff

Bericht door Geoff » 14 jan 2019 08:49

Dat is inderdaad wederom een spijtige zaak. :(
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Plaats reactie