Volgens goed gebruik, zal ik mij allereerst even voorstellen hier op het forum.
De naam is Simon, bijna 42 lentes oud en woonachtig met vrouw en kinderen in de regio Rotterdam.
Begin 2015 gestopt met roken van sigaretten om daarna het roken van sigaren op te pakken. Dit doe ik alleen in de mooie maanden van het jaar, lekker buiten en het liefst onder het genot van een whisky of cognac. Nu heb ik al enige jaren het plan om ook het roken van pijp op te gaan pakken.
Nu heeft dit plan iets meer concrete vormen aangenomen sinds ik vorig jaar in het bezit kwam van de pijp van mijn opa. Geen idee wanneer deze voor het laatst gebruikt is, maar dit zou zo maar 40+ jaren terug kunnen zijn. Het gaat om deze pijp, een Masta standard patent 822. Ik heb er verder geen info over, dus ook geen idee of het qua kwaliteit een beetje wat is.
Wel heb ik een aantal vragen die ik gelijk zou willen stellen:
1. Kan ik deze zelf schoonmaken, en zo ja hoe?
2. Is dit kwalitatief een beetje goede pijp, of kan ik beter een nieuwe kopen om de hobby mee te beginnen?

Ik zal verder nog wel even lekker het forum afstruinen om meer informatie op te doen over de wondere wereld van het pijp roken. In de online wandelgangen heb ik al gelezen dat het roken van pijp niet iets is dat je even zo 1, 2, 3 onder de knie hebt.
Groeten,
Simon