Reenactment

Naast het pijproken natuurlijk ...
Plaats reactie
oehoe

Re: Reenactment

Bericht door oehoe »

Ik heb en ben met veel genoegen naar 't kijken naar de serie "Het verhaal van Nederland." Vreemd dat 't niet 'ns stoort wanneer tijdens de gebeurtenissen verteller Daan Schuurmans het beeld binnenwandelt om zijn verhaal te vervolgen. Niet veel vernomen wat ik niet al wist maar wel veel verdieping in het hoe en waarom.

Blij niet meer verplicht (tijdens de late dienst) RTL4 meer te moeten turen.

@ Henricus: Hoe zie jij dit toch wel indrukwekkende programma?
"It's easier to fool people than to convince them they have been fooled."

Mark Twain

Henricus

Re: Reenactment

Bericht door Henricus »

oehoe schreef: 10 mar 2022 20:55 Ik heb en ben met veel genoegen naar 't kijken naar de serie "Het verhaal van Nederland." Vreemd dat 't niet 'ns stoort wanneer tijdens de gebeurtenissen verteller Daan Schuurmans het beeld binnenwandelt om zijn verhaal te vervolgen. Niet veel vernomen wat ik niet al wist maar wel veel verdieping in het hoe en waarom.

Blij niet meer verplicht (tijdens de late dienst) RTL4 meer te moeten turen.

@ Henricus: Hoe zie jij dit toch wel indrukwekkende programma?
Ik zie het als een goed onderbouwd document.
Ik weet dat er meer dan 200 draaidagen en honderden figuranten/reenactors en een voor Nederlandse normen een giga budget bij betrokken zijn.
Ik weet natuurlijk niet alles van alle periodes af maar de bronnen die ze geraadpleegd hebben zijn wel gerenommeerd.
Er is ook veel advies ingewonnen van reenactors die heel veel tijd in onderzoek steken en ook veel weten van bepaalde zaken.
Mij zijn bepaalde zaken gevraagd aangaande religie in de middeleeuwen,dat gaat dan over kleding,kleuren en soms zelfs zo ver gaande als de plaats van een persoon in een bepaalde scene.
Natuurlijk kijken reenactors er ander tegen aan,die kijken heel precies naar details die een gewone kijker niet op zou vallen.
Wij letten zelfs op de kleur van aardewerk,afwerking van zichtbare naden van kleding,kleren van kleding,gelakt hout(wat in sommige periodes er niet was),haringen van tenten,etc,etc.
Het kan ook niet allemaal 100% correct,dat is niet te betalen,handgemaakte kleding,alles op locatie met de 100% correcte gebouwen etc maar dat hoeft ook niet.
Maar ik denk dat het voor het allergrootste deel heel netjes in elkaar zit.
Ik heb zelf het genoegen gehad om een kleine scene te mogen spelen en weet dat alleen daar al voor een 20 koppige crew opgetrommeld werd in hartje Utrecht.
Ik denk dat het ook gezien moet worden als een serie voor o.a. scholen etc.die met de huidige kennis van zaken een hoop achterhaalde denkbeelden en opvattingen uit de oude geschiedenisboekjes(waarin soms een hoop verzwegen word voor het mooie plaatje) een mooie update is.
het kan goed zijn dat we er over 15 jaar weer anders tegen aan kijken en andere zaken hebben ontdekt maar voor nu vind k het echt niet verkeerd.
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Plaats reactie