Steven

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Plaats reactie
SaintCornelis
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2024 20:18

Steven

Bericht door SaintCornelis »

Gewoon Steven!

Ik rook sinds een jaar een pijp, nu 2 goedkopere pijpen verder en geinvesteerd in een mooie BigBen Cafe Noir 200 pijp. Hiervoor veel sigaren gehad, humidor van 5 jaar oud welke ik keurig onderhoud en waar mijn favoriete Balmoral sigaren inliggen, een aantal zelf gedraaide sigaren en wat mooie cubanen en brazilianen. Echter rook ik sigarent 2-3 keer in het jaar. De pijp daarintegen, het liefst elke dag eenmaal.

Ik rook graag:
-Mac Baren Classic Loose Cut
-First Choice
-Neptune
-Clan
-Friesche Heerenbaai

Ervaar momenteel moeite met inroken van mijn nieuwe pijp en ben vooral opzoek naar tips, tricks en mogelijk wat goede aanraders.

Mochten jullie al opmerkingen hebben, kijk naar de afbeelding, ik ben bang dat ik mijn nieuwe pijp heb verpest...

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2835
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Steven

Bericht door oehoe »

Allereerst 'n hartelijk welkom hier. Laat ons weten welke problemen je ervaart en eenieder hier zal zijn/ haar best doen je problemen op te lossen.

Wat voor soort aansteker of andere manier van aansteken gebruik je?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

SaintCornelis
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2024 20:18

Re: Steven

Bericht door SaintCornelis »

Wow leuk om zo snel een reactie te zien!

Voor het aansteken gebruik ik voornamelijk lucifers omdat ik hiermee meer controlle ervaar of een pijpaansteker (Claude Dundee).

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2835
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Steven

Bericht door oehoe »

Die pijp lijkt me verder verre van verpest. 't Heeft wat rookbeurten nodig om 'n fijne kool laag te krijgen overigens. Welke problemen ervaar je precies?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

SaintCornelis
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2024 20:18

Re: Steven

Bericht door SaintCornelis »

Toen ik de pijp kocht, hier heb ik helaas geen foto van, was het gedeelte bij de stam nog volledig intact. Gedurende een inrooksessie proefde/rook ik verbrand hout waarna zoals in de schematische tekening hieronder de pijp gedeeltelijk verkoold was en afbrokkelde onderin bij de stam. Dit resulteerde in een kleine inkeping onder in de bowl.

Ik ben tot noch toe deze appel vormige pijpen minder gewend. Mijn eerste was een rechte pijp. Mijn tweede welliswaar een appelvormige pijp met een kleinere bowl had hier niet zichtbaar last van.

Deze afbeelding laat grofweg zien wat ik bij mijn huidige pijp ervaren heb. Kan dit kwaad, of is dit normaal met appelvormige pijpen inverband met de hoek?
Afbeelding

Zoals je zegt lijkt de pijp minder ver verloren dan ik initieel denk, maar neem altijd het zekere voor het onzekere. Ik hou het forum geupdate mocht het escaleren.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1663
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Steven

Bericht door GR69 »

Welkom!
Vooral niet te ver doorroken en bovenal...RUSTIG aan!
Zoals ik heb begrepen wordt pijptabak op het moment dat je een trek neemt zo'n 700°

Das veul!
Zodra je hout proeft...wegleggen en wachten tot ze is afgekoeld
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 584
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Steven

Bericht door Jozef »

Ook van mijn zijde uit,hartelijk welkom !
Geef de pijp wat "rust". Je hebt te maken met natuurlijke materialen. Zoals hierboven aangegeven, doe rustig aan, en zorg dat er een mooi koollaagje in de ketel komt. Wissel eens van pijpjes. Je hebt al tabakjes die je fijn vind.
Veel plezier hier en lees je hier eens in. Gebruik gewoon de zoekfunctie hier.
Gegroet
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Ametist
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Steven

Bericht door Ametist »

Welkom op het forum. Kleine tip. Weet niet of jij een Action winkel in de buurt hebt maar zelf gebruik ik deze aansteker en verkies hem boven de lucifer. Goed stuurbaar en navulbaar. Dus meteen een blikje gas meenemen. https://www.action.com/nl-nl/p/2539409/ ... anstekers/ Het tuutje van de aansteker 4 cm lang en is ook heel bruikbaar voor wanneer je tabak laag in de ketel zit.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Johan86
Berichten: 431
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: Steven

Bericht door Johan86 »

Hartelijk welkom op dit
Mooie forum

Online
Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1408
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Steven

Bericht door George Bertram »

Van harte welkom Steven op dit forum.
Alhoewel bruyere zeer hitte bestendig is, is het ook nodig om een mooi koollaagje te laten ontstaan bij het pas inroken van een nieuwe pijp. Dat vraagt soms wel 3-4-of 5 maal roken. Schraap ook niet alle as uit de pijp, maar maak dit een beetje los en (als het is afgekoeld) met je duim de ketel afdekken en een paar maal omschudden. De as zal dan wat aan de ketelwand blijven hangen. Het restant kun je gewoon in de asbak wegdoen. Soms wordt voor het creëren van een koollaagje een pasta gebruikt. Dit zorgt ervoor dat er een 'kunstmatig' koollaagje in de ketel is. 't Is toch een kwestie van heel rustig aan roken; zeker in het begin.
Het 'wegbranden' van een deel van de bodem van de ketel heeft - bij mijn weten - niet zozeer te maken met een rechte of (licht)gebogen pijp.
Succes en veel plezier met het pijproken.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14875
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Steven

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
Afbeelding

Robbie-san
Berichten: 2090
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Steven

Bericht door Robbie-san »

Welkom op dit mooie forum.
Ad impossibile nemo tenetur

Plaats reactie