smaak ebt weg ...

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

smaak ebt weg ...

Bericht door Mikali »

Help, ik ondervind dat ik moeite krijg de smaken tussen de verschillende tabakken te onderscheiden.
Gisteren rookte ik de eerste keer winslow harlekin tabak en ik proefde eigenlijk niets ...
dit begin ik ook te ervaren met andere tabakken ...
Is dit een typische beginners fase ofzo?
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Winslow Collector

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door Winslow Collector »

Begin van een verkoudheid misschien?

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door Mus »

Het zou kunnen liggen aan een achtergebleven smaak van een vorige tabak (de ghost) die je in een bepaalde pijp hebt gerookt. Daarnaast is het vaak erg moeilijk om na één pijp te zeggen of je een tabak lekker vindt, tenzij het een tabak is met een erg uitgesproken karakter (heftig gesausd, veel latakia of perique, etc.). Soms moet je van een tabak meerdere pakjes roken om erachter te komen of je 'm lekker vindt of niet. De smaak kan ook anders overkomen al naargelang hoe verkouden je bent, wat je daarvoor gegeten en/of gedronken hebt, waar je de tabak rookt of uit welke pijp.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door Harmen »

Wat WC zegt kan het absoluut verklaren, dat is bij mij altijd ook een teken aan de wand dat er een verkoudheidje op komt :D!

Ik heb het ook wel eens als ik een hele tijd uitsluitend aromatics heb gerookt. Meestal verhelpt een verandering in routine (bijvoorbeeld in mijn geval een tabak met een flinke portie perique) het kwaaltje vlot.

/edit: En wat Mus zegt, het rouleren/apart houden van pijpen voor bepaalde tabakken kan ook helpen.

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door Mikali »

Tot nu toe heb ik nog enkel zoete aromatics gerookt, altijd met vanille als hoofd ingredient zeg maar.
De harlekin is een fruitigere tabak dus zou verwachten echt iets totaal anders te proefen, was dus niet ...
Maar toen ik deze ochtend terug de winslow nr1 rookte (welke ik voorheen wel enorm lekker vond, en vooral verschil in proefde met bv. MacBarren Vanille cream) vond ik die ook maar "gewoontjes" smaken.

Het begin van een verkoudheid zou kunnen, toch heb ik nog geen last van niets ...
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door Harmen »

:twisted: daarom zei ik ook 'teken aan de wand'.... Had het toen ik alleen shag rookte vaak dat m'n shaggie een beetje flauw of anders ging smaken, vaak gevolgd door een griep of wat dan ook.
Sinds dien eet ik me scheel aan sinasappels en ga vroeg naar bed als ik dit proef :lol:

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door Mikali »

Dit zou wel heel cool zijn, mocht ik door het pijproken voelen aankomen of ik ziek word :D
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door Mus »

Misschien moeten we eens een antiverkoudheidstabak gaan maken hier: 5% perique, 95% latakia :mrgreen:

Winslow Collector

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door Winslow Collector »

Mus schreef:Misschien moeten we eens een antiverkoudheidstabak gaan maken hier: 5% perique, 95% latakia :mrgreen:
:mrgreen: En een hoop vitamine C erin?

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door Mikali »

Doe er dan nog een goede portie alcohol bij ook, als we toch bezig zijn 8)
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door Harmen »

Klinkt als een probaat middel heren! Tijdens mijn bezoek aan Aken maar eens meng tabak scoren!

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door Mus »

Winslow Collector schreef: :mrgreen: En een hoop vitamine C erin?
Ik denk eerder vitamine N :P

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door robvoorburg »

Ik ga voor W.C. 's optie. Ook voor mij is een pijp een goede barometer.

Over de ghost. Nu rook ik Capstan flake uit een pijp waar ik normaliter
latakia uit rook. Dat geeft een prettige smaak af aan de Capstan.
(beter dan zelf tabakken mengen, want daarvan kan ik me geen
successen herinneren)

Gebruikersavatar
derkbait
Berichten: 154
Lid geworden op: 22 apr 2010 18:44
Locatie: 150
Contacteer:

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door derkbait »

Ik herken exact hetzelfde en heb mij nu gewoon gemaakt de tabak er voor een paar uur in te laten zitten wanneer ik de pijp op gerookt heb... Als ik in de avond een pijpje genuttigd heb dan haal ik hem de volgende dag leeg. Het gevolg is dat de overgebleven resten lekker ruiken en de pijp een veel betere geur krijgt in de ketel!!! :shock: Ik merkte ook dat de pijp ineens weer lekker ging smaken!!

Voorheen leegde ik mijn pijp meteen na dat ik hem gerookt had en omdat ik vaak aromatics rook was het wel eens wat nat in de pijp. Ik haalde er dan een wc papiertje door om dat droog te maken... Nu merk ik zelf dat de aromas meer in de pijp trekken als je er een poos mee wacht en de pijp is ook droog wanneer je het laatste restje er de volgende dag uit haalt. Ik moet steeds vaker toegeven dat het roken van een pijp echt tot een kunst behoort en dat je bij alles wat je doet je steeds moet afvragen waarom je dat doet!!

Ik wil mij overigens geen deskundige noemen hoor want ik rook maar een paar pijpjes in de week en het komt ook voor dat ik dagen niets rook...

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door Mikali »

En rook je dan steeds de zelfde tabakken? Want als de tabak in de ketel blijft, blijft inderdaad de geur maar ook de smaak erin. Vloekt dit dan niet met andere aromas en smaken?
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
derkbait
Berichten: 154
Lid geworden op: 22 apr 2010 18:44
Locatie: 150
Contacteer:

Re: smaak ebt weg ...

Bericht door derkbait »

Nee dat valt wel mee. Schaar mijzelf ook niet in de groep fijnproevers en het ontleden van de smaak. Is het lekker dan is het lekker denk ik maar... Ik heb een pijp voor de aromatic,s eentje voor de vanilla's en een pijpje voor de flakes. de rest van de pijpen doe ik in waar ik zin in heb.

Plaats reactie