Kent iemand deze gewoonte?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Kent iemand deze gewoonte?

Bericht door AlbertE »

Ik ben alle Sherlock Holmes verhalen aan het herlezen in de The New Annotated Sherlock Holmes (alle verhalen zijn voorzien van veel noten met achtergrondinformatie, foto's en tekeningen). In "The adventure of the Engineer's thumb" kwam ik het volgende tegen:

"Sherlock Holmes was, as I expected, lounging about his sitting-room in his dressing-gown, reading the agony column of The Times and smoking his before-breakfast pipe, which was composed of all the plug and dottles* left from his smokes of the the day before, all carefully dried and collected on the cornes of the mantlepiece"

De bijbehorende noot legt uit: *"Pieces of tobacco pressed into hard sections (plugs) and unburnt or semi-burned pieces (dottles) retrieved from half smoked pipes"

Dit was me nog nooit eerder opgevallen, maar als ik het zo lees klinkt het nogal...Yuck. Is dit een echte (oude) gewoonte of is dit een excentriciteit die bedacht is voor SH? Zijn er misschien forumleden die dit doen? Ik hou soms ook wel eens een half pijpje over, maar als ik die niet later op de dag kan oproken gaat die gewoon weg.

(Edit: Spelling)
Laatst gewijzigd door AlbertE op 31 dec 2011 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kent iemand deze gewoonte?

Bericht door Pieter »

Nou ja hij rookt dus in de eerste plaats plug, dat is niet zo vreemd, en daar doet hij overgebleven restjes bij.

Afhankelijk van wat voor tabak hij rookt lijkt me dat niet zo'n probleem. Het zal toch overwegend natuurlijke tabak zijn geweest, daar men in de 19e eeuw nog niet uitgebreid aan de aromatics zal zijn geweest?
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kent iemand deze gewoonte?

Bericht door Gypscoprotheres »

Misschien word het tijd om het eens te proberen. ;) Wie weet valt het mee en smaakt het best. (wel even de natte proppen laten drogen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 482
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Re: Kent iemand deze gewoonte?

Bericht door Upper Ten »

The adventure of the engineer's thumb. Een van de beste verhalen van Sherlock Holmes.
Helaas nooit verfilmd met Jeremy Brett.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Kent iemand deze gewoonte?

Bericht door St Patrick »

Mij ook niet bekent... Blijft een rare roker die Sherlock Holmes... :lol:
Hier gaat de pijp na het roken gewoon leeg, en restjes gaan met de as de prullenbak in...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Re: Kent iemand deze gewoonte?

Bericht door superpelic »

Yup, Sherlock had heel wat nicotone nodig...hij verzamelde de dottle om dan een keer op te roken...je kan stellen dat dat een nicotine bom is...
“If you are going through hell, keep going.”

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Kent iemand deze gewoonte?

Bericht door janneman »

Ik heb altijd het idee gehad dat dit een gebruik was dat in die tijd wel vaker voorkwam; niet normaal, maar er zullen wel mensen geweest zijn die dat deden. Ongeveer zoals er ook mensen zijn die theezakjes twee keer gebruiken. Het idee leek me altijd te bizar om zomaar uit een schrijvers-duim te worden gezogen. Ik kan me er zelfs nog wel wat bij voorstellen; gedroogde tabaksrestjes zijn natuurlijk min of meer dubbelgespierde tabak als je het over nicotine en smaak hebt. Als je na een nacht slapen je nicotinepeil meteen weer even op werkhoogte wilt hebben... Baf!

Overigens moet je in dit verband wel meenemen dat de tabakken van die tijd anders waren dan van nu. Ik vermoed dat mijn geliefde Val Ardennais Semois veel dichter bij dat soort tabakken komt dat wat je tegenwoordig verder zoal koopt. Kurkdroog, weinig toevoegingen en redelijk grof van snit.

En toen ik de eerste keer en volstrekt onvoorbereid een pijp met Dunhill Early Morning Pipe opstak vond ik die hele redenering nog veel waarschijnlijker worden :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Kent iemand deze gewoonte?

Bericht door Bart Iron »

Er was vroeger toch ook de gewoonte om sigarettenpeuken te bewaren en daar weer nieuwe van te rollen.
Ook sigareneindjes nog verder oproken vasthoudend door er een veiligheidsspeld doorheen te prikken.

Hoewel dit alles volgens mij voornamelijk door de armere mensen gedaan werd en de restjes van de straat haalden.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Re: Kent iemand deze gewoonte?

Bericht door superpelic »

Zolang ze maar niet beginnen aan het toiletpapier!
“If you are going through hell, keep going.”

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Kent iemand deze gewoonte?

Bericht door Bart Iron »

Pas dan wel op met de veiligheidsspeld! :shock:

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1075
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Kent iemand deze gewoonte?

Bericht door culann »

Vroeger wel eens na een feestje ofzo en daar m'n buil compleet leeg gerookt te hebben, te brak om naar de winkel te lopen, alle shagpeuken losgepeuterd om toch nog wat shagies te kunnen draaien, voor de nicotine werkt 't prima :lol:
Maar echter met pijp nog nooit gedaan...

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Kent iemand deze gewoonte?

Bericht door robvoorburg »

Er zijn mensen in den Haag die peukjes verzamelen
en er weer nieuwe van draaien.
In de volksmond heet dat hier bukshag.

Plaats reactie